• Gothica

Har du mycket gemensamt med din partner?

Jag tycker att det verkar som att alla har så mycket gemensamt med den de lever med. De åker på resor tillsammans, hittar på roliga saker, osv. Och, allt det för att BÅDA vill! Inga diskussioner. Eller, har jag fel? Eller, hur bär folk sig åt för att hitta någon som är så totalt lik dem själva? Jag och min sambo är totalt olika i det mesta, vilket ofta leder till häftiga diskussioner. Vi delar inte ens samma syn på föräldraskap och barnuppfostran. Väldigt frustrerande! :( Sen vill jag ut och resa. Jag älskar att resa och prioriterar gärna det, när jag nu har råd. Men min sambo sitter hellre hemma och vill helst inte göra nånting alls. Sån har han alltid varit. Har lyckats få med honom på några resor sedan vi blev tilllsammans för snart åtta år sedan, men nu har vi inte varit nånstans sen 2006! Han är SÅ tråkig! :( Det känns verkligen trist att det ska vara så här. Men samtidigt så är det ju honom jag har valt och jag älskar honom. Så jag antar att detta bara är att acceptera. Men det är svårt, väldigt svårt. Trist att alltid behöva åka i väg med andra än sin partner. Vi gör inte mycket på hemmaplan heller. Jag vill hitta på massor, medan min sambo hellre sitter hemma. Trist att det går ut över barnen också. Vill ju att de ska få uppleva massor, men hur ska det gå till då jag måste vara den som hela tiden måste hitta på saker med dem? :(

Någon som känner igen detta? Vad gör man? Finns det egentligen något man kan göra? Vi har två barn, väntar nu tredje. Varje sommar sitter vi hemma, medan alla andra åker på semester. Hur kul är det? Sen har vi inte körkort eller bil heller, vilket såklart försvårar en massa... Men vi har inte så god ekonomi heller dessvärre.

• Svar på tråden Har du mycket gemensamt med din partner?
  • Hannah76

Vi har en del gemensamt, men också mycket som inte alls är gemensamt. Han är engaerad i fackligafrågor och politik, och det tar stor tid utöver han jobb. Och han sysslar med sport och åker ofta på turneringar och matcher - inget av det är något jag sysslar med. Jag föredrar att vara med mina vänner, gå ut, läsa osv. Vi har inte gemensamma vänner.

• Stårschan

Ja, vi har mycket gemensamt, och framför allt har vi samma grundsyn på hur vi vill leva våra liv, vad som känns viktigt, och hur barnen ska uppfostras. Vi ser verkligen fram emot att få åldras tillsammans och få tid att göra allt det vi pratar om. Men sen har ju han sina intressen också, och jag har mina. Det mesta jag gör verkar intressera honom också (han lyssnar i alla fall när jag berättar om det) och vice versa. Han är min bästa kompis helt enkelt.

Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
Svar på tråden Har du mycket gemensamt med din partner?