• Frågvis

Vanligt att läkare vägrar sjukskriva???

Jag har nu varit hemma från jobbet i fyra dagar pga ganska kraftiga (och ibland smärtsamma) sammandragningar, magkatarr, knipvärk/mensvärk i magen, stress mm. (Är för övrigt i v 30) Jag känner att det blir bättre av att vila och tror med stor sannolikhet att alla mina sjukdomssymptom beror på att jag under terminen haft en väldigt pressande arbetssituation (har precis kommit ut och jobbat min första termin som lärare efter examen för ett halvår sedan, och det har inte varit en helt lätt siatuation att kastas in i - klassföreståndare, mycket jobbiga föräldrakontakter mm). På måndag ska jag nu till läkaren och hoppas innerligt att han/hon inte kommer förvägra mig sjukskrivning sista veckan, för jag känner att jag bara inte orkar - varken fysiskt eller psykiskt - att arbeta det som är kvar på terminen. Är det vanligt att de tar lättare på ens symptom än man själv gör och helt enkelt väljer att inte skriva ut sjukintyg?
    Till saken hör också att jag har epilepsi (lindrig form visserligen) och att min neurolog vid flera tillfällen har sagt att stress mycket väl kan utlösa ett anfall, (vilket inte är särskilt bra för bebisen!) samt att min mamma födde för tidigt i sjunde månaden. Är detta faktorer som kan "hjälpa till" om läkaren skulle "krångla?" Jag har aldrig i livet tidigare varit sjukskriven och har inte heller haft en enda sjukdag under hela terminen, så jag vet inte riktigt hur sådant här fungerar... Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Vanligt att läkare vägrar sjukskriva???
  • ebben

Men TROR du inte att du klarar EN VECKA till...Självaste examensveckan är ju i allmänhet lindrigare? Du känner bäst! Läkaren sjukskriver dig säkert...En annan sak om FK godkänner det.De gör inte alltid det,tyvärr.

• Niquilota

Förlåt Ebben, men det var väl en dum fråga? Hon har ju redan varit hemma i fyra dagar.

Självklart ska du vara sjukskriven, det låter inte som om du har en lätt sits just nu. Det är ju inte alls säkert att det bara handlar om en vecka, även om sommarlovet börjar ska du inte behöva ta på dina feriedagar om du är sjuk. Tror inte att det blir problem för fk att godkänna det, det låter som om du har haft på tok för mycket nu ett tag. Stå på dig i så fall! Och hoppas att du får vila ut lite nu.

Annika

• ebben

Sorry!! Men hon skrev ju själv att hon trodde det berodde på en pressande arbetssituation under terminen.Och att hon hoppades att läk. inte skulle förneka henne sjukskrivning SISTA VECKAN. Klart hon inte ska ta på sina feriedagar! Men jag tänkte bara att just sista veckan ofta ÄR lite allmänt trevligare än resten av året... Men hon känner ju bäst själv. Förlåt FRÅGVIS om jag svarade knasigt,det var ej för att vara elak!

• Niquilota

Ebben: Jag menade inte att hoppa på dig heller, tänkte bara att det kanske kunde uppfattas fel.

Är själv lärare och jag håller med om att sista veckan ofta är betydligt trevligare. Dock var det nog den värsta för mig, för jag hade alltid så hysteriskt mycket att ta hand om inför sommaren. Var alldeeles för snäll och lät ig-varnade få extratentor för att kunna klara sig, etc. Jobbade 150 % och på tre skolor så jag bröt ihop till slut och fick diagnosen utmattningsdepression. Kanske därför jag reagerade nu.

Annika

• Jennifer28

Läkaren har som skyldighet att sjukskriva dig om du begär det men frågan är som sagt om FK godkänner läkarintyget. Jag har själv inte haft några problem med min sjukskrivning men har läst om andra som haft det. Lycka till!

• Suzanna

Det är klart han ska sjukskriva dig. Att må dåligt när man är gravid är ju otrooooligt påfrestande- det är inte bara en sak utan 1000.... Speciellt nu i slutet så kan det kännas helt outhärdligt. Jag hade aldrig klarat av att jobba eller plugga i två dagar som läget är nu i v 32. Aldrig. Så den där läkaren borde som sagt sjukskriva dig illa kvickt. dessutom är det ju inte bra med smärtsamma sammandragningar. Då SKA man vila och inget annat, det sade min doktor till mig igår.

Lycka till vännen!

• Frågvis

Tack för era svar! Försäkringskassan blir inte inblandad i och med att det är arbetsgivaren som betalar ersättning för sjukdom de första tre veckorna, och min sjukskrivning som sagt bara gäller två veckor. Det enda jag ska göra är alltså att skicka sjukintyget till min arbetsplats, så vidarebefordrar de det till löneenheten i kommunen.
    Och NEJ, jag klarar verkligen inte att jobba "bara" en vecka till. Bara att komma tillbaka till arbetsplatsen skulle kännas väldigt påfrestande just nu. Kroppen mår inte alls speciellt bra!

• Fru H

Hej Frågvis!

Jag förstår precis hur du känner det! Jag är också lärare och jag skulle med glädje stanna hemma resten av terminen, i mitt fall tre veckor..

Jag har haft mycket stress på jobbet den senaste tiden och har varit hemma den här veckan, tack vare (japp, tack vare!) en förkylning. Jag har varit hyperkänslig mot stress under graviditeten och förstår att ur den synvinkeln är två veckor lååång tid!

Jag tror inte alls du kommer att ha problem med att bli sjukskriven, för för det första har du definitivt giltiga skäl och för det andra upplever iaf jag att man i sjukvården är mycket lyhörd mot gravida i sådana här sammanhang.

Lycka till!

• ceci lia

Jennifer28: läkare har absolut ingen skyldighet att sjukskriva. Var har du fått det ifrån? De ska göra en medicinsk bedömning om de anser att du kan arbeta, helt eller delvis, eller inte. Det är ju inte patienten som ska göra den bedömningen. Om läkare ska skriva läkarintyg på beställning så är det ju ingen vits att de skriver dem. Då skulle man ju lika gärna kunna skriva sina egna.

Frågvis: det låter onekligen som om du skulle behöva sjukskrivas. Berätta allt om hur du mår för läkaren inklusive vad neurologen sagt om din epilepsi.

• kristinah

Den läkare jag har träffat har inte ifrågasatt mig alls. Det viktigaste just nu är ju att ta hand om dig och bebisen i magen och alla andra måsten får faktiskt stå åt sidan om de på något sätt bidrar till att du och ditt barn inte mår bra av det.
    Du har all rätt i världen att vara egocentrerad. Stress är det sämsta tänkbara för dig och ditt barn.
    Gå till läkaren och be om att få bli sjukskriven på grund av allt det som du berättar här. Borde inte vara några problem.
    lycka till och sköt om dig nu!

• Unika

Jag var hos läkaren idag för att kolla mina sammandragningar. Och han frågade rakt ut om jag ville sjukskriva mig. Jag svarade nej eftersom mitt jobb inte är ansträngande. Så jag tror och hoppas att det inte kommer att vara nåt problem för dig. Lycka till!!

• Frågvis

Tack ni som skrev in sist! Era positiva inlägg värmde och stärkte mig. Jag hoppas att läkaren ska ha förståelse för min situation.
    Ta hand om er och era magar.
    Kram på er alla!

Svar på tråden Vanligt att läkare vägrar sjukskriva???