Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • vargaa

Mat för hund & hur ofta

Jag har en Border-korsning, typ schäfer-stl då han är gammelboder.

Han har fri tllgång på torrfoder och äter så mycket han vill, när han vill. Dock är han mer sambon på jobbet om dagarna och där har han ju ingen mat, annat än sånt som han får av gubbarna under fika och lunch förstås (byggarbetsplats). ;)

Jag noterar om åtgången förändras och det gör den ibland. När det är mkt löptikar ute brukar han äta mindre. Han har aldrig haft för mkt hull, endast tappat. Så han kan reglera det där själv. Han äter ungefär vad som rekomenderas på förpackningen när han har fri tillgång. Under sina första ca 2 levnadsår fick han mat 2 ggr om dagen ungefär och kastade i sig den så fort den kom fram. Nu har han en mycket sundare inställning till mat och äter under hela dygnet, vilket jag tror är bättre både fysiskt och mentalt. I början när han fick fri tillgång gick det åt lite mer pga hans nställning till mat, men det lugnade sig snabbt och snart åt han normala mängder.

• vargaa
    LillTussa skrev 2010-02-03 12:27:16 följande:
    Sådär hade mina släktingar åt sina jakthundar som var ute. De hade foderautomat med fri tillgång. Så de åt närhelst de ville.. Funkade fint och hundarna kunde reglera energitillgång efter temp och väder. Skitfiffigt.
    Ja det är verkligen ultimat för hunden att slippa all stress som blir runt maten. Jag har iof ingen foderautomat utan fyller skålen när det tar slut. På så sätt har jag ju också bra koll på om åtgången förändras en dag eller period.
  • vargaa
    LillTussa skrev 2010-02-03 13:03:19 följande:
    Skulle kunna ha det till min unghund då han inte är så matfrisk men gammtanten skulle nog äta ihjäl sig. Hon äter alltid, även när hon inte får mat..
    Såklart finns det ju undantag men jag tror att de flesta hundar kan ha fri tillgång om de mår bra och aktiveras som de ska. :)
Svar på tråden Mat för hund & hur ofta