• fernsehturm

hur mycket kostar det att ha katt?

Ni kattägare därute, hur mycket lägger ni typ ut per månad för en katt?
    Och blir det billigare om man har två?

• Svar på tråden hur mycket kostar det att ha katt?
  • Puma87

det dyraste är nog försäkring och vaccination, maten kan man ju köpa större torrfoderpåsar som håller i någon/några månader. tror tom. att jag överdriver ganska bra om jag chansar på 500:-/månad för 1 katt

Kitty 081003
  • Stinsen
    jabberwock skrev 2010-02-02 18:04:20 följande:
    Ni kattägare därute, hur mycket lägger ni typ ut per månad för en katt? Och blir det billigare om man har två?
    Har två stycken innekatter på 6 år. Skulle tippa på att de kostar runt 300-400kr. Blir billigare med en skulle jag tippa på, mat och sand blir ju mindre om det bara är en!
  • Buttelina

det blir ju inte billigare att ha två. vet inte hur du resonerar där

särskillt dyrt varje månad är det inte, men man måste ha pengar undanlagda till ev vet utgifter

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Jossan90

Vi har en katt,hon har den lite dyrare maten och den bästa sanden så det blir ungefär 500-600 kr men har man en vanlig bondkatt så kan man ha billigare mat för dem är inte likna kräsna som raskatter.

• emelillen

Jag och min sambo har fyra katter. Lägger 630kr på mat och 250kr på kattsand så gott som varje månad. Alltså ca 220kr/katt i månaden.
    Nu köper vi iofs dyrt torrfoder (en av våra katter är jättekräsen och äter ingen annan mat, och det är bara jobbigt att behöva skilja dem åt för att de ska kunna äta olika mat), och bara där kan man dra ner kostnaden oerhört mycket...

• lennartsdotter

Det blir inte billigare totalt med två men i regel billigare per katt s a s eftersom du kan köpa storpack mat och sand.

En hyfsad veterinärvårdsförsäkring kostar 50-70 kr/mån per katt. Sand kostar hos mig 89,90 kr/mån (2 katter) och mat ca 150 kr/mån (2 katter).

Sedan har du årlig kostnad för som allra mest en vaccination på kanske 300 kr.

• HemmaHosSofi

Det beror väl helt och hållet på. Allt från vilken mat katten äter, till vilken sand du har i lådan (om det inte endast är en utekatt).

Mina föräldrars katt har sedan den vart ett par månader (nu 4år) besökt vet. var och varannan månad pga allergi. Den är allergisk mot vissa proteiner som gör att den är tvungen till dagligen medicinering resten av livet, samt specialkost.. och då klart blir det dyrare än nån hundralapp i månaden.

Joline 080219 ♥ Mini bf 100215 hemmahossofi.blogspot.com/
  • Jossan90

som sagt alla kan ha råd att ha katt tror jag! man kan göra det så billigt som möjligt. sen äter inte vår katt alls så mycket så vi köper 10 kg torrfoder för ca 800 kr och det räcker in ett halv år ungefär, räknade fel innan

• fernsehturm

Tack så mycket för alla svar! Hade katt när jag var barn men betalade ju inte själv för dem då så har rätt dålig koll på kostnaden. Men då kanske man får räkna på runt 400 kr per katt om man vill ha lite marginal att kunna skämma bort dem.. I planeringsstadiet än så länge, men hoppas, snart!

Svar på tråden hur mycket kostar det att ha katt?