• Hallonmumsan

hur gör du madelmassa till semlorna

Jag tänkte baka semlor men har aldrig gjort det förut.
    undrar hur ni gör mandelmassan/inkromet.
    jag har endast en stavmixer, funkar det eller får jag skaffa en riktig mixer?

Har ni några andra tips på semlor så skulle jag bli glad.

• Svar på tråden hur gör du madelmassa till semlorna
  • enannan

Nej nej nej nej! Sylt ska de vara ju!! :D

• Hallonmumsan
    enannan skrev 2010-02-02 18:15:09 följande:
    Nej nej nej nej! Sylt ska de vara ju!! :D
    jasså kan man det. jag gillar ju mandel dock.
    har bara hört talas om att man kan ha vaniljkräm i
  • linjes

går till ica och köper en korv med mandelmassa

• Hallonmumsan
    Nuttans Mamma skrev 2010-02-02 18:17:04 följande:
    Huvva för vaniljkräm
    har aldrig ätit med det heller. dom gör så god mandelmassa här på bageriet men antar att dom inte delar med sig av det receptet,
  • Hallonmumsan
    linjes skrev 2010-02-02 18:18:30 följande:
    går till ica och köper en korv med mandelmassa
    nä det är ju inte gott. man vill ju ha den så där mjuk och krämig. den korven är ju jätte hår och torr och smakar mer som marsipan
  • Ylwis

jag river ner mandelmassa i en skål och blandar med lite av det jag gröper ur bullarna med florsocker och  grädde/mjölk till en lagom konsistens...

Mamma till Alvyn 051015
  • frun01
    Hallonmumsan skrev 2010-02-02 18:14:31 följande:
    Jag tänkte baka semlor men har aldrig gjort det förut. undrar hur ni gör mandelmassan/inkromet. jag har endast en stavmixer, funkar det eller får jag skaffa en riktig mixer? Har ni några andra tips på semlor så skulle jag bli glad.
    Jag gjorde semlor nyligen poch då tittade jag upp ett recept på tasteline.... Där sa dom att man skulle ta mandelmassa, mjölk och skrap från semlan....
  • Hallonmumsan
    Ylwis skrev 2010-02-02 18:20:29 följande:
    jag river ner mandelmassa i en skål och blandar med lite av det jag gröper ur bullarna med florsocker och  grädde/mjölk till en lagom konsistens...
    jaha det kanske är gott det.
    hörde man kunde mixa mandel så blir den som mandelmassa men är osäker på om det går med mixerstaven.
  • linjes
    Hallonmumsan skrev 2010-02-02 18:19:52 följande:
    nä det är ju inte gott. man vill ju ha den så där mjuk och krämig. den korven är ju jätte hår och torr och smakar mer som marsipan
    Ja men det blir ju mjuk om du degar ihop den ordentligt
  • zanna80

skållar och maler mandel i mixern, lägger till socker, inkråm från bullen och lite grädde, mixar vidare tills rätt konsistens uppnås
    Allting skulle nog gå att fixa med en mixerstav, utan själva malningen av madeln, men du kan ju köpa färdig malen kanske?

♥ bf 16 februari 2010 ♥
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Hallonmumsan skrev 2010-02-02 18:19:02 följande:
    har aldrig ätit med det heller. dom gör så god mandelmassa här på bageriet men antar att dom inte delar med sig av det receptet,
    Ja jag vill inte ha en hård såndär, vill ha den krämig jag med.. sååå gott... Jag råkade köpa en semla med vaniljkräm på affären, blir som avigt på något sätt.. bra för dem som inte tål mandel iofs..
  • Hallonmumsan
    Nuttans Mamma skrev 2010-02-02 18:22:40 följande:
    Ja jag vill inte ha en hård såndär, vill ha den krämig jag med.. sååå gott... Jag råkade köpa en semla med vaniljkräm på affären, blir som avigt på något sätt.. bra för dem som inte tål mandel iofs..
    köpte en så äklig semla som jag slängde. dom hade liksom smörat på någon blandning med mandelmassa vaniljkräm ett tunt tunt lager. torr bulle med smörig grädde, uch o fy.
    en annan gång fick jag en som smakade på tock mycket bittermandel också
  • Hallonmumsan
    zanna80 skrev 2010-02-02 18:22:11 följande:
    skållar och maler mandel i mixern, lägger till socker, inkråm från bullen och lite grädde, mixar vidare tills rätt konsistens uppnås Allting skulle nog gå att fixa med en mixerstav, utan själva malningen av madeln, men du kan ju köpa färdig malen kanske?
    jag har ju en slags bunke till stavmixern med ett större blad till med lock. kanske det funkar att mala med den
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Hallonmumsan skrev 2010-02-02 18:27:10 följande:
    köpte en så äklig semla som jag slängde. dom hade liksom smörat på någon blandning med mandelmassa vaniljkräm ett tunt tunt lager. torr bulle med smörig grädde, uch o fy. en annan gång fick jag en som smakade på tock mycket bittermandel också
    Haha, man kan nog få vad som helst, hoppas du får till den ultimata semlan.. lycka till!
  • Vombell

Jag smular sönder mandelmassan från "korven", smular ner lite urgröpt bulle från semlan, lite vaniljsocker och sedan lite mjölk. Detta mosar jag ihop till en krämig gegga som jag fyller semlorna med. Tycker inte om att bara lägga i en skiva mandelmassa från korven, blir för tjockt, hårt och för mycket mandelmassesmak...

• Hallonmumsan
    Nuttans Mamma skrev 2010-02-02 18:29:31 följande:
    Haha, man kan nog få vad som helst, hoppas du får till den ultimata semlan.. lycka till!
    ja hoppas det med. min sambo älskar semlor han med. tror vi försörjer bageriet med våra semlor :P.
    tänkte baka semlor till oss på allahjärtans dag men måste ju verkligen få till den där bra semlan. ska köra med rosa grädde och florsocker hjärta på också.
    hoppas han blir glad. han är inte typen som gillar att få smycken osv han är väl mer typen som hade vart glad för ett sexpack öl eller en tatuering i present
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Hallonmumsan skrev 2010-02-02 18:32:55 följande:
    ja hoppas det med. min sambo älskar semlor han med. tror vi försörjer bageriet med våra semlor :P. tänkte baka semlor till oss på allahjärtans dag men måste ju verkligen få till den där bra semlan. ska köra med rosa grädde och florsocker hjärta på också. hoppas han blir glad. han är inte typen som gillar att få smycken osv han är väl mer typen som hade vart glad för ett sexpack öl eller en tatuering i present
    Hihi vad sött juh..

Kommer säkert uppskattas mycket!!!
  • zanna80
    Hallonmumsan skrev 2010-02-02 18:28:07 följande:
    jag har ju en slags bunke till stavmixern med ett större blad till med lock. kanske det funkar att mala med den
    Det kan funka, men som många skriver kan man "fuska" med färdigköpt mandelmassa, men blanda ändå i inkråmet från bullen och grädde eller mjölk och mixa ihop för en krämig mandelmassa
    ♥ bf 16 februari 2010 ♥
Svar på tråden hur gör du madelmassa till semlorna