• Emsa2

Barn och Färskpotatis

Hej,
    När kan barn börja äta färskpotatis ?
    Min dotter är 19 månader, och nu finns det ju ingen " gammal " potatis kvar. Är det verkligen meningen att hon inte skall äta potatis under hela sommaren ?
    Eller gäller förbudet bara barn under 1 år ?

• Svar på tråden Barn och Färskpotatis
  • jummie

??? va får barn inte äta färskpotatis??? Varför det ??

• oOoJOYoOo

Jaha de här va nått nytt för mig?...någon får gärna förklara?

• Snufsan

Alltså efter vad jag förstår och enligt min BVC-tant gäller det riktigt små barn. Vi fick i alla fall höra det i samband med smaakisarna. Om man skulle ge bebisar smakisar med potatis skulle man INTE ge nypotatis. Men jag tror att mage och tarmar har hunnit mogna om barnet är 19 månadeer. Men du kan väl testa som en smakis och se så inte din dotter får ont i magen. Det är nåt med stärkelser och sånt. Enligt BVC-tanten finns det många vuxna som inte kan äta nypotatis utan aatt få ont i magen.. Har aldrig hört det innan jag fick barn..

• Majsan70

Jag måste bara säga att detta är första gången jag hör detta och jag har ändå tre barn.
    Ingen som har fått ont i magen eller nåt....*klurar*

• SC o EP

Sköterskan på min BVC sa samma sak till mig när vi pratade om smakisar. Då jag undrade om det fanns annat än färskpotatis under sommaren sa sa hon att det nog gick bra att äta de lite större nypotatisarna. Man skulle alltså försöka undvika de allra minsta.

• Jennie Brunflo

Har också hört detta förut!!!

Det är mycket koncentrerat av stärkelse i nypotatis....särskilt i de där jättesmå söta!!!!
    Man bör inte ge nypotatis som smakis....men när barnet blivit över året bör man kunna ge det.

Däremot kan man ju testa lite lungt....som sagt....många vuxna tål det inte heller!!

Svar på tråden Barn och Färskpotatis