• Dalton99

Hur får jag honom att sluta äta på natten?? 8 mån nu.

Hur får jag min 8 månader gamla kille att sluta äta på natten? Han borde rimligtvis inte vara hungrig för han äter rejält innan han somnar. Det hjälper inte att sjunga, buffa rumpan, ge nappen etc utan han gallskriker tills han får mat. Hur gör jag????

• Svar på tråden Hur får jag honom att sluta äta på natten?? 8 mån nu.
  • Audioanna

Kan inte säga hur man ska göra men jag vande mina barn i 4-månadersåldern att inte äta på natten genom att gå runt och vyssja till söms när de vaknade på natten. nu hade jag kanske tur eftersom mina barn inte varit speciellt skrikiga och redan efter ett par nätter fattade att det inte kommer någon mat på natten och började då sova igenom hela natten istället.

• Lussekatten87

Ge napp istället för bröstet,försök att vyssja i famnen tills han somnar om.Vaknar han upp igen gör om flera gånger om det krävs,han kommer att somna om tillslut.
    Han är nog inte hungrig men kanske känner ett behov av att bara snutta och vara nära?

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Dalton99

Han får ersättning/välling på natten och ibland äter han liggande i sin säng så tror inte det är närhet. Verkar bara som han inte kan lugna ner sig innan han fått mat. Vi har försökt vyssja, bära, prata men han bara gallskriker. För övrigt är han ju glad men nätterna, suck.

• Vaniljkex

Har du provat med att minska mangden successivt? Kanske byta till vatten? Var dotter borjade sova natten igenom nar hon borjade med riktig mat, sa jag har ingen praktisk erfarenhet.

• lilaemma
    Dalton99 skrev 2010-02-02 19:27:41 följande:
    Han får ersättning/välling på natten och ibland äter han liggande i sin säng så tror inte det är närhet. Verkar bara som han inte kan lugna ner sig innan han fått mat. Vi har försökt vyssja, bära, prata men han bara gallskriker. För övrigt är han ju glad men nätterna, suck.
    Han kanske fortfarande är hungrig då? Äter han bra på dagen?
  • UpsyDaisy

Jag vande min dotter av nattmålet genom att antingen vagga eller vagna henne till sömns igen när hon vaknade samtidigt som jag pratade lungnande. Tog ett par nätter, men det funkade jättebra. Hon var 3-4 månader då.

• Flickan och kråkan

Vaggade båda mina istället vid uppvak. Fungerade bra utan gråt. De är/var dock lite olika så med storebror blev det ingen nattamning alls från första dagen jag vaggade istället för att amma, med lillebror blev det nertrappning istället och tog längre tid. Båda var runt 8 månader. Ingen gråt eller skrik alls. Båda mer nöjda med famnen, fast lillebror har velat vara i sjal/bärsele hellre.

• miamaria777

Testa att ge vatten i flaskan stället. Jag har ingen egen erfarenhet av det , men det verkar funka för andra...

• hjärnladyn

Det är bara att sätta hårt mot hårt.

Min man har just vänjt av vår ettåring som har fått välling varje natt. Han stålsatte sig, bar, vyssade och kramade. Hon gnällde och skrek och var missnöjd men hon fick ingen välling. Efter ca 5 tuffa nattvak sover hon nu nätter igenom. Vilken hjälte min man är!

• hewa
    Dalton99 skrev 2010-02-02 19:03:01 följande:
    Hur får jag min 8 månader gamla kille att sluta äta på natten? Han borde rimligtvis inte vara hungrig för han äter rejält innan han somnar. Det hjälper inte att sjunga, buffa rumpan, ge nappen etc utan han gallskriker tills han får mat. Hur gör jag????
    Mina barn har båda två ätit på nätterna längre än så, och tyvärr har ett rejält mål innan läggdags inte hjälpt (grötmålet på kvällen gjorde varken till eller från). Runt 10-11 månader slutade båda äta nattetid helt spontant (därmed inte sagt att de började sova hela nätter men det är en annan historia ). Hur som, i ditt läge skulle jag fundera över hur han verkar när han vaknar. Du skriver att han gallskriker tills han får mat, upplever du honom bara arg eller faktiskt ledsen? Liknar beteendet det på dagen då han är hungrig? Anledningen till att jag frågar är förstås för klura ut om han bara är frustrerad över att du försöker bryta en vana eller om han faktiskt är hungrig.

Mina har haft perioder då de ätit väldigt ofta på nätterna och då har det varit rätt uppenbart att det inte handlat om hunger utan närhet och en "dålig" vana. Då har jag försökt glesa ut målen genom att bestämma när maten tidigast serveras. Kanske kan det funka även för dig? Att successivt flytta fram nattmålet närmare och närmare morgonen.
Svar på tråden Hur får jag honom att sluta äta på natten?? 8 mån nu.