Dalton99 skrev 2010-02-02 19:03:01 följande:
Hur får jag min 8 månader gamla kille att sluta äta på natten? Han borde rimligtvis inte vara hungrig för han äter rejält innan han somnar. Det hjälper inte att sjunga, buffa rumpan, ge nappen etc utan han gallskriker tills han får mat. Hur gör jag????
Mina barn har båda två ätit på nätterna längre än så, och tyvärr har ett rejält mål innan läggdags inte hjälpt (grötmålet på kvällen gjorde varken till eller från). Runt 10-11 månader slutade båda äta nattetid helt spontant (därmed inte sagt att de började sova hela nätter men det är en annan historia

). Hur som, i ditt läge skulle jag fundera över hur han verkar när han vaknar. Du skriver att han gallskriker tills han får mat, upplever du honom bara arg eller faktiskt ledsen? Liknar beteendet det på dagen då han är hungrig? Anledningen till att jag frågar är förstås för klura ut om han bara är frustrerad över att du försöker bryta en vana eller om han faktiskt är hungrig.
Mina har haft perioder då de ätit väldigt ofta på nätterna och då har det varit rätt uppenbart att det inte handlat om hunger utan närhet och en "dålig" vana. Då har jag försökt glesa ut målen genom att bestämma när maten tidigast serveras. Kanske kan det funka även för dig? Att successivt flytta fram nattmålet närmare och närmare morgonen.