Inlägg från: Lilla Fjun |Visa alla inlägg
  • Lilla Fjun

Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...

Imorgon åker vi till Stockholm över helgen.
    Hoppas alla har det bra i sommarvärmen.
    E är frisk från sina vattkoppor nu, har bara några små skorpor kvar som inte trillat än.
    Har varit hos BM idag. V 32+4 idag så det börjar närma sig

• Lilla Fjun

Nu är vi hemma igen med lille Axel eller ja så liten är han faktiskt inte HELA 55 cm lång och vägde 4500g.

Här är min Förlossningsberättelse:
    Igår morse när jag vaknade vid 7 så kände jag ev lite småvärkar. Vid kl 10 var det inga tveksamheter utan riktiga värkar fast de gjorde inte speciellt ont. Ringde in till förlossnngen efter lunch då jag var osäker pga att värkarna kom supertätt (2 min emellan) men varade bara 20-30 sek. De ville att jag skulle komma in och vi var på FL 13.50. Ca en timme efter det började det göra riktigt, riktigt ont och jag tog lustgasen. Vid min förra förlossning tog jag enbart lustgas och ville göra samma denna gången MEN det gjorde väldigt mycket mer ont denna gången och jag kapitulerade och hojtade efter epidural när jag var 6 cm öppen. Narkosläkaren kom snabbt och började sprittvätta ryggen och när jag skulle lägga mig på sidan och kuta med ryggen gick vattnet som en explosion och det gjorde hysteriskt ont och vips var jag helt öppen 10 cm på en enda värk så någon epidural blev det aldrig. Krystade ca en halvtimma och A föddes 16.54 nästan exakt 3 timmar efter vi kom in.
    Som sagt, det gjorde mycket mera ont denna gången antagligen eftersom jag öpnade mig så snabbt och bebisen var stor. Men denna gången mådde bebisen bra i magen hela vägen, så var det inte vid min förra förlossning som fick avslutas med sugklocka för att bebisen mådde dåligt, så det var jätteskönt att inte behöva oroa sig för bebis.

• Lilla Fjun
    JLS skrev 2010-10-04 14:09:31 följande:
    Stort grattis till er lilla pojke MCH Hur går allt?

Med bebisen går allt superbra  En riktigt nöjd liten kille som äter och sover och kan ligga vaken en stund själv och titta innan han blir missnöjd. Det kunde inte Erik som var en riktig liten bärapa som ville sitta i famnen hela tiden och knappt kunde ligga själv och sova.

Erik däremot verkar ha "kommit in i trotsåldern" (kanske är det en reaktion på lillebrors ankomst men tror inte det då han är jättegullig mot lillebror hela tiden och vill ha med honom överallt). Han är motvals hela tiden vad gäller allt och det är SÅÅÅ tråkigt att hela tiden behöva tillrättavisa. Känner mig riktigt tjatig emellanåt men man måste ju säga till också.

Hur gör ni när era små inte lyssnar när ni säger ifrån? Typ när han står och smäller något i bordet 100 gånger fast man sagt sluta eller håller på med något annat man inte vill?
    Jag tar ifrån honom saken efter att ha sagt ifrån några gånger så han får chansen att sluta själv först. Ett par gånger har jag lyft ut honom i hallen och ställt honom där när han absolut inte lyssnar men då blir han jätteledsen och kommer direkt rusande och ska upp i famnen för att försäkra sig om att mamma inte är arg.

Tycker det är så svårt att veta hur man ska göra....

• Lilla Fjun

Ninni13:

Här har oxå den sk gnistan försvunnit och "projekt familj" har infunnit sig istället. Vi har pratat om det och båda är säkra på att vi vill fortsätta tillsammans och vi kan båda leva med att vår relation får gå på sparlåga ett tag och hoppas att gnistan kommer tillbaka om ett tag. Det är ju trots allt en jätteförändring att gå från att vara ensamma till att ha två små barn som konstant pockar på uppmärksamhet. 
    Man jag tror det är viktigt att prata om det så man inte går och retar sig på varandra. Väntar man för länge då så kan det nog bli försent att rädda relationen.
    Tror det blir såhär för de flesta faktiskt.....

• Lilla Fjun
    JLS skrev 2011-05-08 20:41:46 följande:
    Vi har den stolen till båda döttrarna och vi har varit mkt nöjda med den. Den är ju godkänd och har fått bra i tester så jag rekommenderar den.
    Har redan köpt den och är nöjd hittills.
  • Lilla Fjun

E har oxå slutat med blöja på dagen. Vi har inte pottränat alls eftersom han inte visat något som helst intresse men nu två veckor innan han fyllde tre så sa jag bara att när man är tre år får man inte ha blöja på dagen längre och han köpte det direkt. Av med blöjan, på med kalsonger och det fungerade direkt till min stora förvåning. De första tre dagarna hände enstaka "olyckor" kan räkna dem på en hand bara och sedan kunde han. Så skönt att ha det överstökat.
    Lillebror har precis slutat amma oxå så här har varit lite positiva förändringar på sistone

• Lilla Fjun

Sambon börjar jobba på måndag. Erik är hemma en vecka till innan dagis börjar igen. Han har oxå varit hemma 9 veckor över sommaren så vi får väl se hur det går. Nu är han äldst i sin dagisgrupp. Får se hur det går att vara utan blöja på dagis. Här hemma har det gått superbra, bara någon enstaka olycka på hela sommaren, får se hur det blir när han ska säga till någon annan än mamma och pappa att han är kissnödig.

• Lilla Fjun

Lille E är 95 cm och väger 12,8 kg så här kollar vi lite extra pga långsam viktuppgång. Men han är utredd och mår bra så vi är inte oroliga.

• Lilla Fjun

Grattis till er båda! Kul!! Vi är bara på planeringsstadiet. Har inte börjat försöka ännu

• Lilla Fjun

Hej! Jag MCH har bytt signatur så ni inte undrar vem som skriver helt plötsligt

• Lilla Fjun

Vi har oxå syskonverkstad på gång. Blev gravid på första försöket men blev av olika anledningar tvungna att avbryta Nu väntar nya försök, skam den som ger sig.

• Lilla Fjun

Ååå grattis till flickan! Vad kul!! Kämpar själv med att få till nr 3. Blev gravid för ett tag sedan men var tyvärr tvungen att avbryta. Hoppas snart bli gravid igen

Svar på tråden Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...