• Elize87

in dotter har vita fläckar på framtänderna..Någon som vet?

Har en dotter på snart 3 år, hon har fått kritvita fläckar på framtänderna... är det någon som vet vad det kan bero på? Är noga med att borsta hennes tänder varje morgon och kväll, det kan väl inte vara karies????

• Svar på tråden in dotter har vita fläckar på framtänderna..Någon som vet?
  • La Lola

Förr sas det att det var kalciumbrist men jag vet inte om det verkligen beror på det.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Elize87

jaså? men hon dricker normalt mcyket mjölk och älskar ost, så kalcium borde hon få i sig...hmm :/

• Suri

Min ettårige son har det på en framtand. Pratade med tandhygienist idag. Hon sa att det inte var någon fara. Dt kan bero på för mycket fluor, men hon tyckte ändå att vi skulle fortsätta med barntandkrämen som innehåller lite fluor. Ibland har man vita fläckar på tänderna, att det är deras utseende. Hon sa att tandläkaren får kika på det när han blir kallad. Det var absolut inget att oroa sig för eller något som skulle kunna vara brådskande.

• lövet2

En av mina flickor har haft det sedan tidig barndom. Vi har aldrig fått någon annan förklaring annat än "vissa kan få så där på tänderna".

• Elize87

men blir de permanenta tänderna också så om mjölktänderna är det?

• lövet2
    Elize87 skrev 2010-02-02 23:12:44 följande:
    men blir de permanenta tänderna också så om mjölktänderna är det?
    Hmmm ...
    Nu när du säger det, så var det ju faktiskt när de permanenta tänderna kom, som det var vita fläckar. Min dotter hade inga fläckar på mjölktänderna. Sorry, då är jag inte till någon hjälp alls!

• Joico

Överkäken eller underkäken? Var på tänderna sitter det? Mitt på, i kant med tandköttet?

• Aussiemamma

Har ni hög fluorhalt i erat vatten? överdoserar fluor?
    Prata med eran tandhyg. angående om hon anser att det ev finns risk för fluoros..

• Googels

Vår tandläkare sa att man kan få det om man inte spottar ut tandkrämen efter att man borstat klart. Antar att det blir för mycket flour som ligger kvar och gör fläckarna.

Han hade tydligen själv fått det när han var liten så var noga med att säga till föräldrar nu om det.
  • Kakmonster

Hej!
    Jag har haft såna fläckar på framtänderna hela mitt liv (de permanenta tänderna)... Har nog hört det där som andra säger om för mycket fluor, men vet inte om det är därför. Har alltid haft komplex för det, men nu bryr jag mig inte längre (är snart 33), men jag vet att jag hatade mina tänder i skolan.
    Din dotter är fin ändå!

Svar på tråden in dotter har vita fläckar på framtänderna..Någon som vet?