• Anonym (Arbetslös)

Hur är livet som arbetslös?

I måndags var min första dag som arbetslös och idag ska jag ner på ett grupp möte och göra en handlingsplan.
    Hur är livet som arbetslös?
    Hur många jobb söker ni? Hur många jobb måste ni söka?
    Vad gör ni?

Jag kommer vara arbetsklös i 7 månader, för till hösten kommer jag att börja studera, så om jag får ett jobb kommer jag säga upp mig tills dess.

Hur lång är en A-kassa period?

• Svar på tråden Hur är livet som arbetslös?
  • Dinjävlamamma

Ja inte vet jag. När jag var arbetslös sökte jag närmare 300 jobb i månaden. Sen sket jag i allt och flyttade utomlands. Fick jobb på 40min.

• Anonym (skönt)

Jag tycker det är rätt skönt faktiskt om jag får erkänna. Inte ha en massa stress på sig. {#lang_emotions_cool}

• Anonym (melvin)
    Anonym (skönt) skrev 2010-02-03 08:15:01 följande:
    Jag tycker det är rätt skönt faktiskt om jag får erkänna. Inte ha en massa stress på sig.
    tycker jag med... gott att slappa lite på dagarna för det är ju inte så att man söker jobb mån-fre 8-17. Utan man söker de jobb man kan utifrån ens kvalifikationer. När det inte finns mer att söka så inte massa stress utan man kan använda sin tid till annat.
  • Dinjävlamamma
    Anonym (melvin) skrev 2010-02-03 08:18:46 följande:
    tycker jag med... gott att slappa lite på dagarna för det är ju inte så att man söker jobb mån-fre 8-17. Utan man söker de jobb man kan utifrån ens kvalifikationer. När det inte finns mer att söka så inte massa stress utan man kan använda sin tid till annat.
    FYFAN! Klart som fan att försäkringskassan och a-kassa ska bort. Ni är ju parasiter!
  • Anonym (ANNA)
    Anonym (melvin) skrev 2010-02-03 08:18:46 följande:
    Jag vet att många tänker så, och det är nog mycket därför de nya systemen där man blir utförsäkrad efter visst antal dagar införts.
     I de disskussionerna finns det ingen arbetslös med  den här inställningen!
  • Anonym (melvin)
    Dinjävlamamma skrev 2010-02-03 08:23:43 följande:
    FYFAN! Klart som fan att försäkringskassan och a-kassa ska bort. Ni är ju parasiter!
    nej, jag har betalat skatt under flera år. Nu får jag ta del av det jag betalat skatt för, svårare än så är det inte. Vi betalar skatt för att det ska finnas ett skyddsnät. Att jag tycker det är gött att vara arbetslös har inget att göra med om jag söker jobb eller inte. Jag söker de jobb jag kan, gör mitt bästa och får jag ett är jag glad för det. Men jag gräver inte ner mig för att jag är arbetslös utan jag försöker se det från den positiva sidan Håller med, försäkringskassan borde tas bort (får inte därifrån). Om försäkringskassan togs bort fanns ingen möjlighet att få föräldrapenning. Då skulle ingen kunna skaffa barn och leva på föräldrapenning utan man skulle bli tvungen att spara till sin föräldraledighet genom sin lön. Bara för att jag är arbetslös innebär det inte att jag tycker människor ska få skaffa barn och sen gå på föräldrapenning.
  • Anonym (*-*)

Jag tycker att livet som arblös har varit hemskt. jag sökte o sökte jobb fick inte komma på en enda intervju nu har jag gått hos nyföretagarcentrum o räknat lite och av AF fått beviljat aktivitetstöd för start av egen verksamhet. jag har varit arblös 2 ggr och det har varit jättejobbigt.

det första är ju att jag har ca 6000 mindre / mån efter skatt, det andra är att man kan lätt bli deprimerad, jag blir fruktansvärt rastlös.

Mitt tips är att bibehålla rutiner. Gå upp en viss tid på morgonen gå en promenad, kolla nyinkommna jobb, utnyttja sitt kontaktnät. Säg även att du ska plugga många kan nog va mer intresserade av att anställa dig som inte ska fortsätta efter sommaren

• Anonym (skönt)

Dinjävlamamma: Du flyttade ju utomlands så du behöver väll inte betala skyhöga skatter för mig? Just det!

• Dinjävlamamma
    Anonym (skönt) skrev 2010-02-03 08:41:47 följande:
    Dinjävlamamma: Du flyttade ju utomlands så du behöver väll inte betala skyhöga skatter för mig? Just det!
    Jag KANSKE har flyttat tillbaka. Men så långt tänkte väl inte du.
  • Anonym (Arbetslös)

DinJävlamamma: Men fortsätt gärna du. Majoriteten av det du skriver strider mot familjelivs regler.

Svar på tråden Hur är livet som arbetslös?