• Kryssarinnan

Vad är EC? Här finss information!

Här kan vi samla information om EC och blöjfria bebisar - samt länkar, boktitlar mm där man kan lära sig mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-13 19:57
    I början av denna tråd finns några långa inlägg med information om EC. Börja gärna med att läsa igenom dem om du är ny inför detta.

Glöm inte att detta inte är en debattråd om huruvida EC är bra eller inte. Vi som sysslar med det tycker självklart att det är bra, och vi märker tydligt att våra bebisar också tycker om det.

• Svar på tråden Vad är EC? Här finss information!
  • tanjasouza

Jättekul att hitta denna tråd om EC som jag inte visste vad det stod för innan jag hittade hit. Jag har nyligen börjat med vad jag själv kallade för tidig potträning precis innan min dotter blev 4 månader. Jag har dragit mig för att köpa en potta då jag tyckt att hon är lite för liten för det men vid senaste besöket på IKEA där de säljer pottor för 19kr tog jag med en i bara farten och från den dagen är vi igång! Det har gått förvånansvärt bra, hon både bajsar och kissar i pottan. Jag trodde inte att det var sant när det hände första gången, vilket brak, och vad GLAD jag blev! Jag har inte lärt mig att läsa alla hennes signaler utan kör mest på kunskap om när hon vanligen vill bajsa och lite intuition vilket fungerar bra. Jag har blöja på hela tiden, har inte kommit så långt att jag törs låta bli blöjan ännu men blev inspirerad av denna tråd att även börja vara utan blöja mer och mer när vi blivit lite mer varma i kläderna. Det är nog ändå tack vare min mamma som jag ens tänkte tanken att börja potträna tidigt då hon alltid berättat att jag inte längre bajsade i blöjan efter några månaders ålder. Min man var skeptisk men uppmuntrande då jag pratat om tidig potträning redan före födseln. Som någon annan skrev blev han mäkta imponerad när han såg att det faktiskt fungerar och har nu lovat att vara involverad och hjälpa till med EC:andet. Åter igen,  tack för en härlig tråd och all nyttig info som ni har tagit er tid att skriva här! Kram på er!

• PetraMunchen

Kul att läsa om alla killar som är skeptiska. Det var min man också från börja. Men nu med andra barnet vi håller upp så går det av bara farten . Och sen är det ju verkligen en belöning när man ser bebisens överlyckliga ansikte efter att hon fått kissa eller bajsa och slippa blöjan.

• FeliXia

TS:  VAd bra info du samlat ibörjan. TACK!
    Du skriver att det är bäst att börja redan innan 6 månader. Min tjej är precis 6 månader, är det ngn ide´att börja?
    Jag har funderat och studerar hennes kropspråk, men jag kommer alltid "försent", när hon redan börjat. Jag tycker det är jättesvårt att se det på henne, när det är dags.
    Och kiss kan jag inte se signaler för alls. Jag hade en period redan när hon var mindre, som jag försökte se hennes signaler för det här, för att kunna börja EC:a men jag tycker inte jag gör det... Jag kanske har en tjej som inte har några signaler? =)

• CoolJen

Det här hoppas jag att jag har tid att prova....när kan man tidigast börja?

• kixan
    CoolJen skrev 2011-02-02 10:46:34 följande:
    Det här hoppas jag att jag har tid att prova....när kan man tidigast börja?
    Nyfödd. Båda mina ec-barn har jag börjat med direkt i princip, första var väl 3-4 dagar och andra var kanske 2 dagar (hade jag varit piggare efter hennes förlossning hade vi börjat direkt, men jag blev akutsnittad och både hon och jag mådde rätt dåligt efteråt).
    A -03, F -05, V -10
  • CoolJen

Vilket är bästa sättet att hålla bebisen(med tanke på nacke, pricka rätt osv)
    Det var så längesen jag hade en bebis nu...kommer vara livrädd för att hålla i den

• kixan
    CoolJen skrev 2011-02-02 12:17:56 följande:
    Vilket är bästa sättet att hålla bebisen(med tanke på nacke, pricka rätt osv)
    Det var så längesen jag hade en bebis nu...kommer vara livrädd för att hålla i den
    ryggen mot din mage och dina händer under bebisens lår.
    A -03, F -05, V -10
  • CoolJen
    kixan skrev 2011-02-02 13:06:41 följande:
    ryggen mot din mage och dina händer under bebisens lår.
    jag antar att detta inte funkar över toaletten den första tiden?
  • kixan

Jodå, det funkar (om du själv sätter dig "fel väg" på toan och håller bebisen som beskrivet), men är rätt osmidigt, det är lättare att hålla över handfatet.

A -03, F -05, V -10
Svar på tråden Vad är EC? Här finss information!