Inlägg från: Amorella |Visa alla inlägg
  • Amorella

Hur stora täcken ska spädisar ha?

Det måste väl ändå vara individuellt om de blir för kalla eller för varma? Vår baby (6 månader) är alltid alldeles kall om fötterna när hon har sparkat av sig täcket och att köpa pyjamas med fötter är så opraktiskt när de är så stora - om de ens finns? Vi har IKEAs täcke till spjälsäng. Jag tycker det är bra nu, fast i början var det ju för stort. Sover hon i vår säng lägger jag det på tvären så åker det inte av lika lätt. Vi brukar dra upp det ungefär till midjan, så blir det lagom. Eller så sover hon under mitt täcke. Vi har ganska svalt i sovrummet (aldrig elementet på), så det är kanske därför hon blir lite frusen. När hon sover på dagen brukar jag däremot bara lägga en filt över hennes ben när hon har somnat. Det viktigaste är väl att inte dra täcket ända upp till hakan och att känna efter så att de inte blir för varma.

• Amorella

HumDis:
    Jo förvisso, men det är väl för att många gör just misstaget att dra täcket ända upp till hakan och så hasar babyn ner några cm och får inte luft o.s.v. ... Jag vägrar att tro att det är farligt att använda IKEAs täcke på ett vettigt sätt till en mindre bebis. I så fall: Varför? För vår tjej blir då definitivt inte för varm såsom vi använder det till henne.

• Amorella

Månskugga:
    Jag har kollat på Kappahl, men sist såg jag inga i hennes storlek med fötter på och då hade hon ändå 62/68. Nu är det dags för 74/80 så jag misstänker att det än mindre finns. För visst är det bra med sådana pyjamasar - men ett minus är ju att de lätt sitter konstigt om de är lite för stora eller för små!

(Förlåt Tbulle för denna OT-diskussion i din tråd! )

• Amorella

HumDis:
    Av den anledningen jag skrev? Åldersrekommendationerna sätts ju av säkerhetsskäl och det är väl en fara för babyns säkerhet om man använder babyns täcke ungefär som sitt eget, dvs drar det upp till hakan. Så tänker jag i alla fall. Åldersrekommendationen lär ju knappast vara satt för att babyn eventuellt kan bli för varm om benen.

Svar på tråden Hur stora täcken ska spädisar ha?