Röda skrev 2010-02-04 22:36:07 följande:
Som en kommentar till ovanstående: Mitt barns förskola anpassades efter henne. Det blev ett stort lyft för förskolan och alla barn. Mitt barn behöver nämligen stöd för sin språk- tal- och begreppsutveckling, med bland annat (inte alls bara) tecken som stöd till talet. Det gör att alla barnen får det här stödet. Hon behöver stöd i strukturen på dagen, på ett lekfullt sätt, för att kunna förvänta sig vad som kommer "sedan". Alla barnen känner sig sedda och delaktiga genom det. Hon behöver ett socialt stöd, vilket ger alla barnen en känsla för ge-och få, turordning, empati och rent spel. Anpassningen är alltså superbra för de vanliga barnen också.
Här instämmer jag.
Min E är fyra år nu och personalen på förskolan är uppriktigt förvånade (på ett positivt sätt) hur bra detta med TAKK varit för alla barn i barngruppen. Nu har de börjat jobba med matte också och det de tränar med min tjej tas sedan ut i barngruppen. Mycket av detta material passar då helt utmärkt in i nya läroplanen för förskolan som säger att man skall jobba med matamatik redan från små barn.
Apropå habilitering har vi inte så mycket kontakt just nu, det är mest 'kontroller'. Det finns en vårdplan för barn med downs syndrom, fråga efter den på en barnmottagning på ett sjukhus, där kan du se vad som skall hållas koll på. Beroende på den individuella personen med ds blir då habiliteringsinsatserna därefter. Men viktigt då att du förstår att det kanske finns någon enstaka person med ds i sverige som 'har problem' med allting i vårdplanen: Diabetes, syn, hörsel, sköldkörtel, höfter, språk, leder, celiaki, leukemi, infektionskänslighet .......
Vårdplanen tar upp sånt som det är förhöjd risk på, så att eventuella problem fångas upp tidigt. Jättebra tycker jag!