• sprättan1

Kan jag äta chorizo och skinkost?

Kan jag äta Chorizo om jag steker den i skivor?
    skinkost?

åh, att jag aldrig känner mig säker på vad jag får äta och inte...

• Svar på tråden Kan jag äta chorizo och skinkost?
  • Vanillie

skulle tro att du kan äta både och... Mjukost på tub eller ask är inte farligt vad jag vet.

Vecka 40 nu!!
  • sprättan1

tänkte på skinkan i mjukosten...hmmm

• sprättan1

Så jag behöver inte vara orolig för skinkan? Det står ju rökt skinka, men inte mr. Jag äter ingen smörgåsskinka nu när jag är gravid men blev så sugen på skinkost!!

• La Lola
    sprättan1 skrev 2010-02-03 18:02:37 följande:
    Så jag behöver inte vara orolig för skinkan? Det står ju rökt skinka, men inte mr. Jag äter ingen smörgåsskinka nu när jag är gravid men blev så sugen på skinkost!!
    Varmrökt/ kokt = alltid ok
    Kallrökt/torkad = frys i 3 dygn (eller hetta upp)

Är man osäker så fryser man den helt enkelt iaf.
    Problemet löst.

I ostguiden står det att all mjukost är ok. 
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • sprättan1

jag vet att mjukost är okej, men tänkte som sagt på skinkan i. Det står inte om den är varmrökt eller kallrökt. Men med borde väl vara varmrökt?
    dessutom är det ju bara 9% skinka i=)

• sprättan1
    hannis skrev 2010-02-03 18:09:59 följande:
    Varför äter du inte smörgåsskinka?
    För att jag tycker det är så mycket hit o dit om när man kan äta det och inte. Nyskivad, nyförpackade osv...
  • La Lola
    sprättan1 skrev 2010-02-03 19:01:03 följande:
    jag vet att mjukost är okej, men tänkte som sagt på skinkan i. Det står inte om den är varmrökt eller kallrökt. Men med borde väl vara varmrökt? dessutom är det ju bara 9% skinka i=)
    Jo men..såg du inte vad jag skrev o läste du inte i länken?
    ALL mjukost är ok. Verkligen all mjukost! Även den som heter Ädelost.
  • Athema

Jag har bara läst att man bör undvika kött och skinka som äts kallt om det är nära utgångsdatumet. Annars ska det vara frittfram.
    Förutom torkat kött har för mig att det skulle undvikas? Är inte heller så säkert på vad man ska äta och inte.

• La Lola
    Athema skrev 2010-02-03 19:06:07 följande:
    Jag har bara läst att man bör undvika kött och skinka som äts kallt om det är nära utgångsdatumet. Annars ska det vara frittfram. Förutom torkat kött har för mig att det skulle undvikas? Är inte heller så säkert på vad man ska äta och inte.
    Torkat (o kallrökt) kött är ok om det har varit fryst i 3 dygn (står i kostråden).
Svar på tråden Kan jag äta chorizo och skinkost?