• Morbid Mistress

Hur många använder uttrycket "pömsig" och hur många vet att det eg betyder...

Sexuellt utmattad?

Kan inte låta bli att fnissa lite i tysthet varje gång någon använder det

• Svar på tråden Hur många använder uttrycket "pömsig" och hur många vet att det eg betyder...
  • låtsasmamman

Visste jag inte och säger det varje kväll till min ss!

• Moster S

Jag vet vad det betyder, men använder det ändå. Många vet ju inte den andra betydelsen än trött.

• Jennie Brunflo

Ordet finns ju inte med i SAOL.....och enligt de sidor som kommer upp så betyder ordet trött och utarbetad. I skåne (bara där???) betyder ordet även sexuellt utmattad??

• sweetpea

Jag håller med Jennie Brunflo. Här i Stockholm - enligt mig, i alla fall - är det helt enkelt ett gulligare ord för "trött".

• Jennie Brunflo

Tror det är strunt!

Detta är ett hitteord som betyder olika saker i olika regioner...

• JsN

Och jag har aldrig hört att det skulle betyda något annat än trött på skånska heller.

• SVejsan

Kommer fortfarande använda ordet.
    Då det antagligen är en lokal förvrängning/dialektal tolkning att det skulle betyda sexuellt utmattad! Se länken till susning här ovan tex.

Här betyder det hur som helst "lite sömnig".

• Mamma76

Många äldre säger så om barn..hm...

• Lalalong

Jag både använder det och visste vad det egentligen betydde!

• zazla

jag tycker att det betyder trött. Men det är väl en dialektgrej... I skåne så betyder ju balle skinka ( allså del av rumpa). Kan också bli ganska lustiga missförstånd av det kan jag ju berätta av erfarenhet

• E l l a

Jag använder det (här i Skåne) och har aldrig hört någon annan betydelse för det är just trött/sömnig...

• Jennie Brunflo

Ja....ni ser....det är alltså vissa "någonstans" som roar sig med att tycka att det betyder sexuellt utmattad....

Majoriteten använder det för trött/utarbetad tydligen.

• Agaton sa

tänkte få Helmic att fnissa så här kommer det PÖMSIG

• AmandaPitkänen

men om jag går in på susning så står dte ju att det har två betydelser!

Jag har alltid trott det betytt sexuellt utmattad.

• sweetpea

Läs igen! Redaktionen påstår inte att det betyder något annat än trött, sedan har någon skickat in en kommentar om vad _han_ tycker att det betyder. Hans uppgifter gäller dialektal skånska, men inte ens det verkar gälla om man utgår ifrån inlägg ovan.

• Björkeli

Jag använder pömsig som i "trött". Bor i Västra Götalandslän

Har fått höra från folk som bor i Skåne att det där har en sexuell betydelse...

Men det är samma med ordet "slak".
    Här där jag kommer från har det en sexuell betydelse... där sambon kommer ifrån betyder det att man är hängig, ur gängorna så att säga.

Så oja, jag asgarvade när jag var upp i Dalarna första gången!

• Lady Namárië

Här (mellansverige) betyder det också "trött". Jag har dock en kompis som kommer söderifrån som lärt sig den andra betydelsen.

• kvabbso

... så om TS byter ut ordet "egentligen" mot "också" i sin rubrik så är saken utagerad!

Svar på tråden Hur många använder uttrycket "pömsig" och hur många vet att det eg betyder...