• Anonym

Mask? Snälla läs

Jag är en aning nojjig, för jag tycker mask i magen är riktigt motbjudande. Jag är sådär ruggigt lättäcklad och får verkligen ordentlig ångest av tanken ifall jag har det.

Vad är symptomen på mask?

Vet att det kan klia, men hur mycket? Jag har haft en hemorojd som har kliat lite, men det är verkligen inte mycket. Och jag vet att det är den.

Men har de senaste dagarna haft ont i magen, mått illa, och varit gasig och uppsvälld. Har känslig mage så inte konstigt, jag får så ibland. Men när jag var på toa nyss trodde jag att jag hade en mask på toalettpappret först! Kan inte svara för om det var det, den var liten och jag stirrade mig så blind så jag knappt såg den tillslut. "Den" rörde inte på sig. Kan kanske ha varit i princip vad som helst kanske. Men efter jag nu såg "den" här började jag fundera på om det är därför jag mått sådär det sista dagarna?

Är det symptom?

Vet inte ens hur jag kan ha fått det isf, har inga barn osv.

Usch, jag får panik! Löjligt kanske men tanken verkar får mig att vilja spy!

Och OM man har det, så vet jag det finns medicin, receptfri hoppas jag? Ser man då maskarna när man går på toa?! UHHHHHHHHHH.

• Svar på tråden Mask? Snälla läs
  • Anonym (Mesttroligtinte)

Hallå igen!

Nu känner jag mig jättetradig och off-topic. :P 
    Alla loppor och löss är artspecifika. Det innebär att kattens loppor inte kan leva på människa. De kan däremot ge upphov till allergiska reaktioner. Att katten ens har kattloppor är ovanligt. Det vanligaste är att de har fått med sig något annat djurslags loppor in t.ex. igelkottens. Dessa kan dock inte överleva på katten, då de inte kan föröka sig utan sitt värddjur. 
    Loppor kan dock klara sig ett tag utan sitt värddjur och finnas i omgivningen. Om man skulle få in kattens loppor så kan det bli tokjobbigt, de klarar sig i små, små springor och man måste sanera allt, precis som du säger. Men människan får inte kattens loppor. 
    (Jag vill även passa på att be om ursäkt ifall jag låter som en besserwisser, det är verkligen inte min mening). 
  • Anonym (maskfröken)
    far skrev 2010-02-04 12:17:28 följande:
    Uff, jag har haft springmask när jag var liten. Det är tydligen väldigt vanligt! Kan sitta kvar upp i vuxen ålder, men det är sällsynt. Tror inte du har mask, har du kollat upp det?
    Springmask är vanligt bland barn. Jag blev smittad under tiden då jag jobbade på en skola, sedan dess får jag angrepp då och då. Visserligen mer och mer sällan men det har pågått 7-8 år i alla fall. Kan vissa vara mer mottagliga än andra för krypen?Medicinering har jag gett upp, hjälper inte. Jag är mer noggrann med hygienen och städningen i stället.
  • Anonym (Mesttroligtinte)

Hallå!

Det jobbiga är ju om äggen finns i miljön, så det är städning som gäller och medicinering när man märker att man har fått dem. Och visst kan man vara olika i hur lätt man får dem. Om man ska jämföra med hästar som går i samma hage hela tiden så kan vissa ta upp hur mycket smitta som helst, medan andra klarar sig helt utan. För människor är det städa och tvätta händerna som gäller. 
    Hoppas du blir av med dem. :)
  • Anonym

Hej igen!

Tack för era svar. Nojjan är lite igång igen. Fifan, vad jag avskyr att jag är så manisk gällande vissa tillstånd. Jag tycker mask är lite mer än äckligt, de gånger jag får för mig att jag har det gungar hela rummet och ångesten är total. Sjukt löjligt, jag vet. Men ack så jäkla jobbigt.

Så nu tänker jag ta tjuren vid hornen och verkligen kika om det är det. Är det så, finns det ju tabletter. Försöker lugna ner mig lite och inte pyssla med katastroftankar jämt.

Jag har kollat varje gång jag varit på toa, noggrant. Inte sett något, om de rör sig? Vilket jag tror de ska göra, men finns nada.

Kollade framför en spegel en stund och såg inget. Men sedan läste jag att de främst kommer fram på kvällen så inte så konstigt jag inte så något kanske.

Kan inte göra tejpprovet för gör nog ont för hemorrojden jag har.

Men om man på kvällen sätter sig över en spegel och kollar. OM man har mask, kan man vara säker på att se det då? Jag vill liksom utröna alla funderingar så att jag kan släppa det här. Jag blir på riktigt tokig!

Det kittlar till pyttelite ibland, och då stelnar jag och tror att mask är ett faktum.

Shit, jag är medveten om att det här kanske borde legat under psykisk ohälsa hehe. Usch, jag hatar att vara sådan här.

• far

Vet att det här är fruktansvärt äckligt, men har du nån engångshandeske, eller en plastpåse går också bra, så trå de på näven, oc stick in ett finger i analöppningen så det kommer avföring på den. Då skall det synas om det finns några små vita jäklar. Hoppas inte mitt uttryckssätt är för anstötande, men det är bara ett tips om du vill ha' stenkoll.

• Anonym
    far skrev 2010-02-08 18:49:44 följande:
    Vet att det här är fruktansvärt äckligt, men har du nån engångshandeske, eller en plastpåse går också bra, så trå de på näven, oc stick in ett finger i analöppningen så det kommer avföring på den. Då skall det synas om det finns några små vita jäklar. Hoppas inte mitt uttryckssätt är för anstötande, men det är bara ett tips om du vill ha' stenkoll.
    Tack för tipset. Det är okej, inget av något med mask är "oäckligt" så :)

Måste bara samla mod att våga kolla. Vet inte hur jag reagerar om jag har det, får ångest bara av tanken. Vet inte vad det är med mig när det gäller mask, någon slags fobi måste det vara.
  • Anonym (man kan visst få)

Jag fick själv springmask för kanske ett halvår sedan. Jag har inga barn och jobbar inte med barn. Har inga husdjur heller....

Det var sjukt äckligt. Jag höll på att dö, så kändes det. Hängde på apotekets dörr när de öppnade dan därpå (upptäcktes på em/kväll) och tog receptfria tabletter. Symptomen avtog samma dag. Sedan tokstädade och toktvättade jag i ett par dagar. Man tog resterande tabletter nån vecka senare och sedan dess har jag inte haft några problem.

• Anonym (maskfröken)
    far skrev 2010-02-08 18:49:44 följande:
    De små raringarna kryper helst fram på kvällen, kvällspigga rackare {#lang_emotions_wink}
    Jag som är van maskägare känner hur det killar lite "där nere".
  • Anonym
    Anonym (man kan visst få) skrev 2010-02-08 19:02:38 följande:
    Jag fick själv springmask för kanske ett halvår sedan. Jag har inga barn och jobbar inte med barn. Har inga husdjur heller.... Det var sjukt äckligt. Jag höll på att dö, så kändes det. Hängde på apotekets dörr när de öppnade dan därpå (upptäcktes på em/kväll) och tog receptfria tabletter. Symptomen avtog samma dag. Sedan tokstädade och toktvättade jag i ett par dagar. Man tog resterande tabletter nån vecka senare och sedan dess har jag inte haft några problem.
    Jag lär också få känslan av att dö om det visar sig så.

Vad hade du för symptom? Och försvann de så snabbt som samma dag? Ursäkta om jag frågar en äcklig fråga nu.. Men såg du dom vid toalettbesöken efter medicineringen, de åker ju med ut menar jag?
  • Anonym
    Anonym (maskfröken) skrev 2010-02-08 19:06:42 följande:
    De små raringarna kryper helst fram på kvällen, kvällspigga rackare Jag som är van maskägare känner hur det killar lite "där nere".
    Eww. Usch så äckligt .

Alla säger det kliar mycket, men kan det killa också, och hur känns det? På vilket sätt menar jag, killar det lite sådär bara. Eller känner du att det kryper en mask i baken på dig!?!
Svar på tråden Mask? Snälla läs