Sjuåring med raseriutbrott
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och jag känner mig väldigt rådvill. Jag har en sju, snart åttaåring här hemma, pojke, som blir helt galen ibland när han blir arg. Jag har kontaktat Bup och eftersom han har en lätt hörselskada så går vi på psyk för döva och hörselskadade, det gick snabbt att få tid där. Så den biten är liksom avklarad redan.
Vi har börjat prata om hans känslor och vad det är för något som han känner när han blir arg. Nästa gång vi ska dit är den 19/2. Det fanns inga tider innan. Vi har även sett till att jag väcker han 15 minuter tidigare än vanligt, alltså halv sju istället för kvart i sju i hopp om att det ska reducera bråken på morgonen. Han blir tillsagd på eftermiddagen cirka 30 minuter innan han ska hem så han hinner avsluta leken han håller på med så att det inte ska bli bråk när vi ska gå hem. Han får stjärnor för varje gång han städar sitt rum för att minska tjat och bråk kring städning där inne. Det här hjälper dock väldigt lite då man aldrig vet vad det är som triggar igång ett raseriutbrott.
När han blir sådär arg så slåss han och han börjar bli stor och stark och det innebär att han slåss hårt. Jag är rätt så kort och han är snart på väg att växa om mig. Han tar kontrollen fullständigt här hemma när jag är ensam med han om han är på dåligt humör. Han slåss, säger elaka saker och slutar inte förrän han får mig att gråta säger han själv. Jag gråter dock inte framför han, vet inte om det är fel men det känns som att jag inte vill att han ska få den glädjen att se att han kan få mig att gråta.
Igår fick jag låsa in mig på toaletten för att han slog mig, då rev han sönder sin läxa som skulle vara inlämnad idag. Sambon min fick ta en taxi hem för att slänga in han i sängen. När han är hemma så går det bara fint och allt liksom löser sig. Sambon behöver bara visa sig så går han till sängen eller gör det han ska göra. Det är inte hans pappa och de har en bra relation till varandra i övrigt. Grabben är inte rädd för han men har respekt för han. Vilket han uppenbarligen fullständigt saknar för mig.
Jag har alltid varit konsekvent sen han var liten med få undantag. Han har aldrig innan fått sin vilja igenom när han slåss eller är dum, då blir det snarare tvärtom och jag tar bort tv-spel, dator bland annat. Så det har inte att göra med plötsligt gränssättande.
Det här började i somras ungefär och jag har skrivit lite innan men jag tycker att det blir värre och värre hela tiden och förstår inte riktigt varför. Jag har provat att hämta hem han ifrån skolan och gått för att simma istället eller se på film här tillsammans med bara mig. Jag har provat att ge han mer tid tillsammans med mig ensam. Hitta på saker liksom bara han och jag. Men det verkar inte vara det som är problemet heller.
När han blir sån här så måste jag hålla i han så att han inte skadar sig själv eller mig, jag går runt med rejäla blåmärken efter en sådan här fight. De jag gör är att försvara mig, alltså hålla ut händerna så att han inte sparkar mig i magen eller slår mig i magen. Han rivs, nyps, spottar på mig, sparkas och slår. Jag förstår ju att han inte mår helt bra, det är krångel med hans pappa som han inte träffat sen i September. Detta startade dock när jag med familjerättens råd tvingade han att åka till sin farmor och farfar under en vecka mot hans vilja. Innan det så blev han helt galen och efter det så ville han döda sig själv. Därav kontakten med psyk.
Vad kan jag ha gjort för fel någonstans som har gjort att han förlorat respekten för mig fullständigt, som gör att han känner att han måste slå mig och säga dumma saker till mig? Hur ska jag göra när jag är ensam med han och han blir sådär hysterisk? Att låsa in mig på toaletten känns inte som någon god idé och att tvinga sambon att komma hem hela tiden fungerar ju inte heller. Jag kommer ju vara ensam en hel del med han. Särskilt om nu sambon får ett heltidsjobb snart. Har ni några råd? (Självfallet kommer jag att kontakta psykologen också för att få hjälp snabbare.)