Inlägg från: satakatse |Visa alla inlägg
  • satakatse

Sjuåring med raseriutbrott

Långt inlägg, belv för mycket för mig att läsa... Men...

Jag känner igen det där med att barn kan bli fullkomligt rasande, mina vart det förr ibland eftersom de har talfel och en period vart de så himla arga (framförallt sonen) när man inte förståd.. Så vi hade rejäla dunster, och jag har förklarat (ibland även skrikit i stundens hetta) att man förstår inte honnom bättre för att han blir rasande. Utan förklara på andra sätt tills att man förstår!!!!! Och det har gått fram, han förklarar på andra sätt.

Att gråta inför sina barn är fel, att visa känslor är inte fel. Jag har svårt att tro att han vill knäcka dig, utan han är frusterad. Att lära sina barn känsloregistret är inte fel, en pojke ska kunna få gråta, likväl som en mamma.

Jag har på grund av sjukdom jättedåliga dagar ibland och är helt slut vilket leder till att jag gråter. När det är såna dagar, så förklarar jag till dem att jag är övertrött pga sjukdommen och det blir snart bättre igen.. Att jag inte klarar av saker som vanligt..

Stör det dig att jag har stavat fel? KOM ÖVER DET! Allt jag läser är fan felstavat..
  • satakatse

Men hujja! Jag har inte varit om det med mina barn.

Engång  nyligen när jag mådde som jättedåligt och årkade knappt ur sängen så ville min son ha pankakor, och jag förklarade att jag orkade inte. (han hade i flera dagar varit provoserande och grinig) Då sa han surt och elakt att jag är lat, då tog det hus i hevette i mig. Jag sa ifrån att han hade blivit så JÄVLA ELAK UNGE på sistånne att jag kände inte igen han något mer!!!!
    Sen gick jag ifrån och lät det sjunka in...... Sen senare pratade vi om det, och jag förklarade att det sårar att säga så när man är så trött att bara stå upp knäcker en.. Han hade ingen förklarning till sitt beteende, men han börja funka bra igen efter det. Jag förklarade även tydligt igen att min trötthet är inte hans fel, utan att jag är sjuk men att det är inget farligt. Men att jusst nu så är jag astrött, och att jag hade köpt multivitamin för det kunde vara det som felades, att sjukdomen gjorde att jag inte fick i mig vitaminerna av maten (mycket riktigt, nu så är jag som folk igen)

Jag köpte pankakor dagen efter (som inte var lika goda, men det räckte min energi för just då = att mickra)

så ja, det är det värsta jag har som haft som dunster med mina... kanske är något liknade i honnom men att det har kommit starkare? längre?

Stör det dig att jag har stavat fel? KOM ÖVER DET! Allt jag läser är fan felstavat..
  • satakatse

jaa, det kan helt enkelt vara psykiskt.. även trötthet.. mina åkte på en vitaminkur oxå, och deras humör har blivit oxå bättre... ja, de där me magen... mår magen dåligt så mår hela jaget dåligt... gluten problem? införa proviva oxå?

många bäckar små....

• satakatse

och kankse prata ofta och mycket med honnom att det är inte fel på honom, att hans pappa inte sköter kontakt osv.. utan att det är ett problem i pappan...

• satakatse

hihi, att gråta och självdö en liten stund är oxå en bra sätt... hihi... men allvarligt... ibland blir det så...

jaaa, de är inte lätt när man hamnar i en ekkorhjul... finns goda vitaminer som mina ungar älskar, de ser ut som nallar... från hölsokost, skogsbär eller något är mina ungars favoriter.. kronglande mage kan ge svårt för kropen att ta upp vitaminer,,,

de låter som att du har ju hittat en väg ur, och det kommer gå bra (det tror jag starkt på) för ni försöker ju bryta cirkeln..

• satakatse
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-02-04 12:58:52 följande:
    Jag har lite dåligt med tid just nu och har inte hunnit läsa igenom tråden men när du kolla på vitaminer så kolla även på Omega. Kan lugna ner många utbrott. Finns en tråd här på fl om Omega, klicka på länken i min sidfot. Bra ställen som säljer Omega är vitaminvaruhuset.se Jag svarar gärna på frågor om omega. Det kan dröja någon dag men försöker så gått jag kan.
    Men jaaa, förra året åkte mina (och jag) på en sån kur.. med vitaminer oxå... men tycker de har blivlit lika utan omega... med bara vitmainer... jag tror ändå stenhårt på att de kan hjälpa....
  • satakatse

Tyvärr, jag har inte hitta den där magiska knappen...

om det är en period av motgågn så är det krig som gäller för att få de och funka.. hemskt nog... viktiga är nog att man kan prata med varandra efteråt och man försäkrar dem om att även om de just då är en plåga likväl som de tycker att man själv är en plåga så älskar man varandra!

Försöker minnas hur de var förra året, när de gick i ettan.. tror de var mer konflikter då... minns inte så noga... ge mig några år så kan jag påstå att det var heeeelt perfekt, att vi var den där ylle lylle gulle familjen {#lang_emotions_sunny}

• satakatse

Kom på en sak oxå, en sak som får mina att bli så in i norden grinaiga ibland är lågt blodsocker eller något... (dotter låste in sig på toa nyss och var helt knäckt pga att hon inte får gå ut och leka något mer när de är för sent för det, mat och läxor väntar) boten, en digestive kex och jos = fick min flicka tebax, så nu leker hon för fullt och snart mat {#lang_emotions_sunny}

• satakatse
    Lusthan skrev 2010-02-04 17:27:20 följande:
    Blodsockret har jag märkt också faktiskt. Allt som gör att man kan minska risken för bråk är ju bra så länge det inte handlar om att jag trippar runt på tå för att inte göra han arg. Jag har i alla fall pratat med han nu och vi har kommit fram till en strategi när han blir så där ruskigt arg att han vill slå mig. Sedan så har han fått ringa sin farfar för att han ska få träffa sin pappa. Vi har ingen kontakt med pappan för han vägrar, det är hans pappa vi har kontakt med istället.. I vilket fall som helst så väntar jag på att hans farfar ska ringa upp så att vi kan bestämma något. Nu var det längesen han var där och han börjar väl sakna de nu antar jag. Innan så ville han inte åka dit men han vill det nu. Vi får väl se vad feedbacken blir på det. Jag sitter just nu och väntar på att få svar ifrån farfarn. I vilket fall som helst så hoppas jag att det kommer lösa sig och ja jag är tacksam för alla råd, de är väldigt välkomna. Här hade det väl gått bra om det stannade vid att stå och gapa och skrika lite. Det har jag inget emot för det är ju i alla fall kommunikation men när han slåss så blir han som tokig och jag riskerar att göra han illa när jag ska undvika att han slår mig. Det känns inte så kul faktiskt.
    Nee, kan förstå att du känner dig maktlös när han blir rasande och slåss och har sig..
Svar på tråden Sjuåring med raseriutbrott