• Analoga

recept på enkel, god, barnvänlig kycklingwok önskas!

Har ni några recept enligt ovan, att delge?

• Svar på tråden recept på enkel, god, barnvänlig kycklingwok önskas!
  • mosterYster

gör vanlig wok men minska på salt och chili?

• Analoga
    mosterYster skrev 2010-02-04 19:10:40 följande:
    gör vanlig wok men minska på salt och chili?
    "Vanlig wok" ?  Jamen jag efterlyste ju recept på det!  Antar att det finns en mängd olika varianter på wokrätter; precis som det finns en mängd olika varianter på köttfärssås!
  • Analoga
    Analoga skrev 2010-02-04 20:39:19 följande:
    "Vanlig wok" ?  Jamen jag efterlyste ju recept på det!  Antar att det finns en mängd olika varianter på wokrätter; precis som det finns en mängd olika varianter på köttfärssås!
    ....eller en mängd olika varianter på köttgrytor, gratänger osv osv...
  • ThePointOfItAll
    Thai-wok

Fräs kyckling i olja med lite salt och en vitlöksklyfta.

Ta ur kycklingen och fräs grönsaker i oljan, börja med tex.morot som tar längre tid, sen paprika och sist broccoli(kan såklart varieras efter smak)m.m.

Lägg tillbaks kycklingen och tillsätt en hackad röd chili eller lite sambal oelek och svartpeppar.

Jag brukar ha i en halv burk kokosmjölk och sen smaka av med sesamolja, men det är ju en smaksak.

Servera med ris och sweet chilisås.
    Tillhör PK-maffian
  • sweran

vi tar det som finns hemma...

vilket tex kan vara:

strimlad kyckling.
    gul lök.
    paprika.
    bambuskott
    vattenkastanj.
    salladslök
    broccoli,
    haricot verts.

fräs allt i wokpannan, krydda eventuellt med chili (vi hoppar det pga 1½ åringen)
    tillsätt kokosmjölk o krydda av med salt o peppar...

detta är en typisk rätt för rester i vårt hem...
    släng i alla små slattar av grönsaker o diverse som finns i kylen :)

• ThePointOfItAll

Ah, glömde soyan som ska i i slutet och för att jämna ut smaken kan man ha i lite socker, kanske en halv matsked till 4 kycklingfiléer.

Tillhör PK-maffian
  • mosterYster
    OK, förlåt
  • mosterYster
    Kinesisk wok:

Vispa ihop 1 tsk vardera av lökpulver, vitlökspulver, ingefära, soja, socker och vinäger med 1 msk tomatpuré till en woksås. Woka strimlad kycklingfiléer i olja tills de fått färg, tillsätt 1 burk wokgrönsaker och woka lite till. Tillsätt 1 pkt tinade haricots verts och woka tills allt är varmt. Ät med kinesiskt ris, kokt enl. instruktioner. De vuxna spicar upp med sambal oelek för hetta och mer soja för sälta.

Thaiwok:

Gör på samma sätt men byt ut den kinesiska woksåsen mot thaiwoksås: 1 dl kokosmjölk, 2 tsk thailändsk fisksås, saft och skal av 1 lime, 2 hackade vitlöksklyftor, 1 msk finstrimlad färsk ingefära. Koka jasminris och servera till, tillsätt färsk koriander sekunderna innan servering. Ta mer kokosmjölk i såsen för mildare och rikligare sås. De vuxna tar för sig av fint skivad färsk chili vid bordet, gärna lagd i fisksås (då kan man öka sälta med fisksåsen och hettan med chilistrimlorna).

Jag använder helst färska grönsaker (broccoli, blomkål, minimajs, squash, aubergine, morotsslantar, strimlad vitkål, paprika etc) och bambuskott/vattenkastanjer på burk, men det går ju betydligt snabbare med burkgrönsaker. Passa dig dock för frysta grönsaker, de blir bara mosiga.

Hoppas det var till hjälp!
  • Heavenlyfaith
    jag undrar vad skillnaden mellan barnvänlig ovuxenvänlig är eftersom du särskilt efterlyser nåt som anpassas till barn.,..
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
Svar på tråden recept på enkel, god, barnvänlig kycklingwok önskas!