• dendär

Arg på 10-månaders

Sitter här skärrad efter en liten "incident" nu på morgonen. Sonen vaknade vid 6 efter en natt med många uppvak, dvs jag var i zombieskick. Vi gick upp, åt fruktost, sen fick sonen leka runt lite på golvet medan jag låg bredvid på en filt. Vi småbusade lite och allt eftersom blev sonen tröttare och tröttare.

Dags för förmiddagssömnen. Under dagarna funkar det inte så bra för sonen att somna i egen säng, så jag satte mig och vyssjade honom på sängkanten i sisådär en kvart. Lade ner honom varpå han vaknade och protesterade höglutt, upprepade proceduren med samma resultat. Vid det här laget pyrde det i mig av irritaion över att sonen vägrade sova i sin säng fast jag suttit och vyssjat. (nej, ingen logik, enbart dum-trött-ilska)

Praaatar höögt med sonen och undrar "VAARFÖÖR SOOOVEER DU INTE FÖÖÖÖR, DU ÄR JU JÄTTETRÖÖÖÖTTT!!", Lägger honom bryskt tillrätta, medan han kastar sig av och an...

Bestämmer mig för att ta upp honom igen och försöka klippa hans naglar, nu när han ändå är i ett relativt slappt tillstånd av halvsömn (eftersom det här med nagelklipperi är en stor källa till "bråk" här hemma). Det går inte alls, och jag fortsätter mitt klagande "MAN MÅÅÅSTE KLIPPA NAGLARNA, ANNARS RIVER MAN SIG I ANSIKTET" Sonen kastar sig bakåt, sådär som bebisar gör, "MEEEN VAFAAAN, GÖÖR INTE SÅDÄR, DET ÄR LIVSFARLIGT!!" klagar jag vidare.

Ställer mig upp och gungar sonen i famnen, men nu duger inte ens det, han är jättearg och stretar och stretar. Jag tänker under en tusendels sekund att "ska jag slänga dig i väggen eller, ungjävel?!!", inser att jag är alltför arg och sätter ner sonen i sägen ("Om det inte passar får du vara i din säng!") i ett par sekunder medan jag tar djupa andetag. Tar sen upp sonen igen, lägger honom på mage i vår säng och stryker honom med stora tag över ryggen tills han somnar. Klipper sen hans naglar och vill sen bara gå och dö på grund av det jag precis gjort.

Jag har blivit arg på en 10 månader gammal liten kille. Känslan av misslyckande är total, det är som om det inte spelar någon roll vad jag gör nu eftersom han förmodligen har fått men för livet av att se den största tryggheten i hans liv förvandlas till ett vredgat monster.

Hur resonerar ni kring detta?

Jag läste i en artikel att det är sunt att visa sin ilska för barn och att sätta gränser vid oacceptabelt beteende, men 10 månader är knappast en ålder där man kan begära särskilt mycket förstålese.

/Biet

• Svar på tråden Arg på 10-månaders
  • Eisa

Hahahahaa tror du inte alla har gjort sådär? Klart man blir förbannad när man inte får sömn. Han har INTE fått men för livet.

• cicci85

Jag tycker att det låter helt normalt. Jag hade kunnat skriva exakt samma sak och vet många andra som har känt på samma sätt, i stort sett alla som har småbarn.  Om man är så som du beskriver jämt, varje dag så tror jag såklart att det är vädigt dåligt för barnet, men om det, som för mig, hänt enstaka gånger så tror jag inte barnet tar nån skada. Håller med dig om det sista du skriver oxå!

• cicci85

å förresten det blir värre tänk när du har 2-3 ungar, knappt fått sova, ska iväg å jobba å måste lämna på dagis först! Klä på allihop å få in dem i bilen och dessutom se till att man får med sig allt man själv ska ha De sa på radion en morgon att 8.25 hade föräldrarna som stressigast och fick utbrott på sina barn för ingenting, stämmer väldigt bra här tyvärr.

• Eisa
    cicci85 skrev 2010-02-04 10:24:54 följande:
    Jag tycker att det låter helt normalt. Jag hade kunnat skriva exakt samma sak och vet många andra som har känt på samma sätt, i stort sett alla som har småbarn.  Om man är så som du beskriver jämt, varje dag så tror jag såklart att det är vädigt dåligt för barnet, men om det, som för mig, hänt enstaka gånger så tror jag inte barnet tar nån skada. Håller med dig om det sista du skriver oxå!
    Jo precis man ska inte bete sig sådär ofta/dagligen, men TS verkar vara en sådan som inte gör det eftersom hon får så dåligt samvete av det. Värre med dom som inte fattar och bara kör på.
  • Eisa
    cicci85 skrev 2010-02-04 10:28:02 följande:
    å förresten det blir värre tänk när du har 2-3 ungar, knappt fått sova, ska iväg å jobba å måste lämna på dagis först! Klä på allihop å få in dem i bilen och dessutom se till att man får med sig allt man själv ska ha De sa på radion en morgon att 8.25 hade föräldrarna som stressigast och fick utbrott på sina barn för ingenting, stämmer väldigt bra här tyvärr.
    Åh herregud, och jag som kan tycka det är jobbigt med ETT barn ibland, som sover.
  • dendär

Vad skönt att höra att jag kanske inte begått världens brott. (Hej, jag litar inte på nin egen bedömningsfömåga:P)

Och ja, cicci85, det är så pass sällan att jag blir chockad av mig själv när det händer.

Börjar lugna mig nu, men kommer säga förlåt till sonen när han vaknar:S

• nano

KLart man har gjort liknande saker själv. Det som gör det hela helt ok är att du avbröt dig själv, satte ner sonen och andades så du var lugn när du sen tog upp honom igen. Du löste det jättebra.

• pojkens

oj, känner igen mig. frustrationen tar över ibland. När de är i den åldern är det svårt för de fattar ingenting men vill en massa. och framförallt vill de inte sova....iallafall inte vår son. 

Man kan ju inte alltid rå för att man blir arg. men du gjorde ju som "man ska" . tog några djupa andetag och började om. det var väl superbra!? vad mer kan man göra. det är tufft ibland och man blir irriterad. Man ska inte ta ut det över dem men man är ju bara människa. 
  • Glimma76

Jag önskar att jag kunnat säga att de flesta inte gör sådär, men jag tror de flesta tappar tålamodet.

Det viktiga är att man sätter gränsen så att man inte gör det som man ibland känner att man skulle haft lust med

• Lihia

Jag var med om exakt samma sak idag. Min dotter är 10 månader och jag har varit nära ett sammanbrott säkert 20 ggr idag. Har varit arg och ledsen om vartannat. Hoppas på en bättre dag imorgon!! 

Du är inte ensam och jag tyckte det var skönt att läsa att jag inte heller är det...
Svar på tråden Arg på 10-månaders