• MsLili

Mat/dryck att Ge vid magsjuka?

Sonen är 14månader och har varit dålig i magen sedan söndags, han har kräkts ett par gånger (isamband med mat eller fullkornsvälling) Sist han kräktes var igår kväll. Han äter ingen mat eller så.

Han har endast fått majsvälling, mjölkersättning, proviva och vatten i veckan. Vad kan jag ge mer som ger han lite mer ork o energi, han är jätte slö, gnällig och trött.

Hur länge kan barn va utan mat? Kan man ge alvedon vid magsjuka? med tanke på att han verkar ha ont ibland.

• Svar på tråden Mat/dryck att Ge vid magsjuka?
  • Lilla Hjärta

Pröva med isglass... Både gott och lite energi...
    Hoppas han snart blir bättre Kram till er

• Maniok

Det viktigaste är väl att ge honom sådan som han vill äta eller dricka, bara han får ngt i sig. Annars lite avslagen coca cola, vätskeersättning. fast det är kanske svårt att få i ett barn. Huvudsaken är att han får i sig rikligt med vätska.

Vid magsjuka ska man undvika mjölkprodukter. Alvedon kan du nog ge. Men jag hade nog ringt BVC för att få lite råd. De vet nog bäst.

Lycka till och hoppas att den lille kryar på sig.

• enola

Köp Resorb på Apoteket, förhindrar uttorkning och återställer saltbalans etc i kroppen. Det borde ge honom mer energi. Skorpor eller smörgåsrån att gnaga på är bra. Om du tror att han fixar lite mat så är kokt fisk och ris jättebra att börja med.

• MissLillan

Kopierat från 1177

Jag har en magsjuk 1.5 åring hemma. han får äta det man vill just nu.... Banan, puffar (dinkelfras), filmjölk och rån är det som går ner... 
    Morotsjuice bra (det finns på barn mats hyllan från 4 mån) det är lite stoppande och proviva. Men morotsjuice och vissa proviva ger fläckar om man kräks. Så de behöver ju inte vara i fin soffan (om man har en sådan) Och når du börjar ge mat igen är det bra med skonsam mat typ potatismos, kokt fisk, ris osv.
    Hoppas han krya på sig snart!
    Tidigare har det sagts att en magsjuka kan ge tillfällig intolerans mot mjölksocker (laktos) beroende på en irritation i tarmslemhinnan. Om det här har någon riktigt praktisk betydelse för besvär av diarré efter magsjuka är svårt att avgöra. Om ni inte har diarré så finns ingen anledning att undvika det.

Mjölksyraproducerande bakterier såsom laktobakterier och bifidusbakterier som finns i yoghurt, A-fil och hälsofil har en låggradig och varierande effekt och är därför av tveksamt värde. Aktivt kol och kaolin har tidigare använts flitigt vid magsjuka men har ingen dokumenterad effekt.

• MsLili

Jag blir tokig. Han total vägrar allt nu!! :( Har provat med precis all sorts vätska jag har hemma, han vägrar tom dricka vatten. Han har inte ens kissat en normal våt blöja från igår, Hur kan man tvinga barnet????

• MissLillan
    MsLili skrev 2010-02-04 12:11:55 följande:
    Jag blir tokig. Han total vägrar allt nu!! :( Har provat med precis all sorts vätska jag har hemma, han vägrar tom dricka vatten. Han har inte ens kissat en normal våt blöja från igår, Hur kan man tvinga barnet????
    Jag hade ringt bvc då....
  • madde1983
    sjukan nästa
  • Siili
    Du kan testa medicinspruta från Apoteket. Blanda vätskeersättning med saft så blir det lite godare. Sprut långsamt in mot kinden. Det var vad vi fick börja med när vi kom in akut med vår lilla kille. Hemma försökte vi också med sprutan, men då bara grät han och spottade och fräste ut allt...

Ring också sjukvårdsrådgivningen och hör hur de bedömer situationen.
  • Siili
    Siili skrev 2010-02-04 12:22:29 följande:
    Du kan testa medicinspruta från Apoteket. Blanda vätskeersättning med saft så blir det lite godare. Sprut långsamt in mot kinden. Det var vad vi fick börja med när vi kom in akut med vår lilla kille. Hemma försökte vi också med sprutan, men då bara grät han och spottade och fräste ut allt... Ring också sjukvårdsrådgivningen och hör hur de bedömer situationen.
    Och vi var tvungna att tvinga i honom, hålla fast så han inte kunde smita och sedan spruta i honom lite i taget. Efter 2 sprutor så började han dricka det självmant och ville ha mer. Det var som att han inte kände att han var törstig innan för att han inte fått i sig vätska på så länge.
Svar på tråden Mat/dryck att Ge vid magsjuka?