• Skehamn2010

Är det okej att INTE älska sitt barn?

Man kan inte styra över sina känslor. Det man känner eller inte känner kan man inte direkt påverka. Man kan heller inte tvinga fram känslor.

Men jag tycker att alla barn har rätt att vara älskade av sina föräldrar och känner man ingen kärlek till sitt barn så är det okej för en kortare period annars nej.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att INTE älska sitt barn?
  • Unex

Tja, vad ska man göra åt saken?

• SunnyBunny
    Unex skrev 2010-02-04 13:32:22 följande:
    Tja, vad ska man göra åt saken?
    Säger det samma, vad ska man göra?
  • Stårschan

Hur är det tänkt att man ska kunna styra över sina känslor? Och hur skulle man mäta och vad skulle man göra? Visst tycker jag att alla barn har rätt att växa upp i ett kärleksfullt hem och få känna sig älskade (det är bland annat därför jag är abortförespråkare!), men man kan inte tvinga någon att känna kärlek. Och jag är övertygad om att man kommer långt och kan bli en bra förälder med normal empati, omvårdnad och allmän medmänsklighet, om nu inte den där "äkta förälskelsen" skulle vilja infinna sig.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • viva la vida
    Skehamn2010 skrev 2010-02-04 13:31:02 följande:
    Man kan inte styra över sina känslor. Det man känner eller inte känner kan man inte direkt påverka. Man kan heller inte tvinga fram känslor.Men jag tycker att alla barn har rätt att vara älskade av sina föräldrar och känner man ingen kärlek till sitt barn så är det okej för en kortare period annars nej.
    Har man svårt för att känna kärlek till sitt barn, då är det ju något som är fel
    och man behöver kanske hjälp, kanske är man överbelastad på jobbet, stress, sjukdom, en varningsignal som man måste gå till botten med, om inte av kärlek till sig själv, man kan ju försöka för barnets skull, bara det är en kärlekshandling till barnet.
  • VulgusProfanum

Annat:

Vad som är rätt och fel går ju inte att bedöma ärligt talat. Det handlar om känslor men dessa eller bristen på känslor får ju konsekvenser för barnet.

Kan det handla om en förlossningsdepression?
    En man som blivit far mot sin vilja?
    Eller finns det andra problem i bakgrunden?

Det är ju viktigt att försöka göra något åt saken för annars far barnet mest troligt rätt illa och det är aldrig önskvärt.

Sedan är det inte helt ovanligt att det tar tid att knyta an till ett barn. För vissa säger det klick och kaboom direkt men för andra är det en process som tar längre tid och tyvärr är det något som är tabubelagt och sällan diskuteras.

• lövet2

Nej, det är inte OK, utan då är det något som inte står rätt till. Håller det i sig länge, så är frågan om vad som är bäst för barnet; att växa upp med eller utan en sådan förälder.

• Eisa

Nej det är absolut inte okej. Sen vad man ska göra åt det är en annan femma.

• alvaereva

Vad man ska göra om man inte älskar sitt barn vet jag inte, men om det håller i sig för länge så är det verkligen hemskt.

Jag vet en mamma som har en dotter som är 16 år. Hon har aldrig älskat henne.
    Kan säga att det märks på barnet, även om jag inte tror att barnet bokstavligt talat vet om hur läget är.

• Okara

Klart att alla barn har rätta att bli älskade - men om föräldern av någon anledning inte känner kärlek till barnet vad ska han/hon göra. Han/hon kan ju knappast göra barnet ogjort.

• caaroooline

Jag tkr att man ska älska sitt barn!
    när jag födde min son så va de bara kärlek jag kände, så jag förstår inte hur folk INTE kan älska sitt barn?! Jag har älskat honom sen jag fick reda på min graviditet! men blev ännu mer när man fick se honom!

Svar på tråden Är det okej att INTE älska sitt barn?