mamisbebis skrev 2010-02-04 13:47:00 följande:
min lilla 2 veckors pojke har ett par ggr skrikit så han blivit blå i ansikte o slutar andas för en liten stund. jag har ju blivit vettskrämd o bara ryckt upp honom ur vagnen (där han legat) o då har han börja andas o skrika igen.e detta normalt? det e så himla obehagligt!! :'(
Första jag tänkte på var affektkramper... men så såg jag att han va så ung. Vet inte om man kan ha det så tidigt?? Min dotter hade iaf affektkramper och kunde skrika tills hon blev blå, tappade andan och föll ihop! Men det var aldrig farligt... för om inte förr, så återfår de andan när de tuppar av har jag läst mig till.
Vissa barn har så för att de blir så hysteriskt arga. Som mest, så fick dottern såna argskrikanfall flera gånger dagligen och ajg var jättenervös när hon skulle börja dagis. Men det försvann i samma veva tack och lov.
Andningsuppehållet i sig var ju inte farligt, men om hon tex skulle stå på ett bord eller i en trappa när någon kom och tog en leksak ifrån henne... så såg jag rätt ordentliga skador framför mig! Men det slapp vi som tur var uppleva.
Hemma ramlade hon in i dörrkarmen en gång och fick en bula/ett jack. Men det var nog enda gången som det skedde en skada.
Nu vet jag ju inte alls om så små barn kan ha affektkramper... men läs på om det kanske? Eller ta upp det med bvc?
Skulle iaf inte låta en sån liten skrika så hysteriskt utan ta upp innan det händer!! Lite skrik skadar inte småttingar... men är de hysteriska, så är det ju något som verkligen är fel. Så små barn skriker ju inte för att skada eller jävlas precis!
Hoppas det går bra och att det inte är någon fara iaf! :)