• Knubbe12

VW Sharan...

Funderar på en VW Sharan VR6 Syncro (-97). Någon som har en Sharan? Fördelar/nackdelar med bilen? Vilken årsmodell har ni? Bränsleförbrukning? Hur många är ni i familjen?

• Svar på tråden VW Sharan...
  • Rafiiki

Har en sharan -97 V6. Är mkt nöjd med bilen. Den drar ca 1,2 l /mil blandad körning.
    Vi är 2 vuxna och 3 barn och alla får plats mkt bra.
    Fördelar: Bra sitt komfort
                   Man kan flytta stolarna som man vill
                   Bra bagage utrymme
    Nackdelar: Att det är vanliga dörrar

Kan nog inte säga så mkt mer. Vi är mkt nöjda men ska byta för vi vill ha en nyare bil nu!

• Pappa G

För en så pass gammal bil så är ju skicket på bilen helt avgörande.
    Oavsett, så får man räkna med risk för större reparationer och underhåll.

• jensten
    Rafiiki skrev 2010-03-18 22:27:20 följande:
    Har en sharan -97 V6. Är mkt nöjd med bilen. Den drar ca 1,2 l /mil blandad körning. Vi är 2 vuxna och 3 barn och alla får plats mkt bra. Fördelar: Bra sitt komfort                Man kan flytta stolarna som man vill                Bra bagage utrymme Nackdelar: Att det är vanliga dörrar                   Kan nog inte säga så mkt mer. Vi är mkt nöjda men ska byta för vi vill ha en nyare bil nu!              
    Jag är nyfiken på utrymmet! Hur gör ni med barnvagn m m? 
    Anledningen är att vi själva funderar på just en Sharan alternativt Alhambra. Men de är ju i princip identiska vad jag förstått så...
    En släkting tyckte att Sharanen hade dumma vinklar, hur upplever ni dem?
    Knubbe12 skrev 2010-02-04 14:03:26 följande:
    Funderar på en VW Sharan VR6 Syncro (-97). Någon som har en Sharan? Fördelar/nackdelar med bilen? Vilken årsmodell har ni? Bränsleförbrukning? Hur många är ni i familjen?
    Ett utropstecken är väl att V6:or är betydligt törstigare och förmodligen dyrare i reservdelar. Räcker inte en vanlig 2.0 l motor?
    Plus fundera på det där med utrymmet för det är INTE stort längst bak vad jag sett...
  • Kyanita

Vi hade en Sharan innan. Vi tog ut sätet höger i mitteln och ställde vagnen där. Då slapp jag fälla ihop den och lyfta in och ut den. Vi är 2 vuxna och 3, ibland 4 barn. Den drog ca 1,2 blandasd körning.

• jensten
    Kyanita skrev 2010-04-03 23:44:17 följande:
    Vi hade en Sharan innan. Vi tog ut sätet höger i mitteln och ställde vagnen där. Då slapp jag fälla ihop den och lyfta in och ut den. Vi är 2 vuxna och 3, ibland 4 barn. Den drog ca 1,2 blandasd körning.
    Toppen med snabbt svar ;)
    Var det en vanlig kombivagn du hade? Eller jag menar, bredd ca 60 cm? Sån vagn har jag nu, och väljer vi en Sharan får vi väl annars fixa en smalare så länge.
    Det där med dumma vinklar, var det något du störde dig på? Jag är ju inte längre än 1,57m så jag har lite kruxigt att sitta bra.
  • Kyanita
    jensten skrev 2010-04-03 23:46:41 följande:
    Toppen med snabbt svar ;) Var det en vanlig kombivagn du hade? Eller jag menar, bredd ca 60 cm? Sån vagn har jag nu, och väljer vi en Sharan får vi väl annars fixa en smalare så länge. Det där med dumma vinklar, var det något du störde dig på? Jag är ju inte längre än 1,57m så jag har lite kruxigt att sitta bra.
    Jag är bara 1,62 och jag satt jättebra (har även korta ben) och tyckte faktiskt att jag såg bättre i den än i en "vanlig" bil. Jag körde in vagnen rakt in så den åkte sidled sk om du förstår vad jag menar. Det var alltså gott om plats för vagnens bredd. Värre är det om vagnen är lång. Hade både en Emmaljung och en Bradford (köpt på Harald Nyborg), inga problem med någon av dem.
  • jensten
    Kyanita skrev 2010-04-03 23:52:49 följande:
    Jag är bara 1,62 och jag satt jättebra (har även korta ben) och tyckte faktiskt att jag såg bättre i den än i en "vanlig" bil. Jag körde in vagnen rakt in så den åkte sidled sk om du förstår vad jag menar. Det var alltså gott om plats för vagnens bredd. Värre är det om vagnen är lång. Hade både en Emmaljung och en Bradford (köpt på Harald Nyborg), inga problem med någon av dem.
    Kanon, jag har nämligen en Brio nova, och den är ju väldigt lik Emmaljungan. Det taskiga är väl att det finns så få begagnade bilar i närheten så vi får möjlighet att provköra och provlasta! Men vi gnuggar våra små hjärnceller och försöker hitta vänner eller bekanta som kör en Sharan ;)
    Är/var din man lika nöjd med bilen? Och vilken årsmodell hade ni?
  • Kyanita
    jensten skrev 2010-04-04 00:01:15 följande:
    Kanon, jag har nämligen en Brio nova, och den är ju väldigt lik Emmaljungan. Det taskiga är väl att det finns så få begagnade bilar i närheten så vi får möjlighet att provköra och provlasta! Men vi gnuggar våra små hjärnceller och försöker hitta vänner eller bekanta som kör en Sharan ;) Är/var din man lika nöjd med bilen? Och vilken årsmodell hade ni?
    Min man var också nöjd med bilen. Han är 1,80 och passade honom bra att köra också. Den vi hade var en -98. Det jag tyckte var jobbigast i början var att det var en automatare... Vet inte hur många gånger jag växlade i luften... Såg nog jätteroligt ut! *S*
  • jensten
    Kyanita skrev 2010-04-04 00:04:05 följande:
    Min man var också nöjd med bilen. Han är 1,80 och passade honom bra att köra också. Den vi hade var en -98. Det jag tyckte var jobbigast i början var att det var en automatare... Vet inte hur många gånger jag växlade i luften... Såg nog jätteroligt ut! *S*
    Ah låter som vår familj då! ;) Min man 1,81 och jag var ju kort som du ;) Dags att hitta någon bil att prova med andra ord! Bytte ni av andra orsaker eller började ni misstrivas? ;)
  • Kyanita
    jensten skrev 2010-04-04 00:14:08 följande:
    Ah låter som vår familj då! ;) Min man 1,81 och jag var ju kort som du ;) Dags att hitta någon bil att prova med andra ord! Bytte ni av andra orsaker eller började ni misstrivas? ;)
    Vi hade 2 bilar och hade helt enkelt inte råd att ha båda kvar. Vi bestämde oss för att behålla Focusen för att den är billigare i drift (drar 0,7 blandad körning). Så det var helt enkelt ekonomiska skäl.
  • Ulf Harrys Farsa

Seat och nånannan har samma bil med olika dekaler...

Seat Alhambra tror jag den heter (samma bil = billigare)
    dock säkerligen inte lika bra ihopsatt som en riktig VW

• jensten

Ulf: Japp, Seats Alhambra står på vår lista med, just för att det är VWs spegelbild. Problemet är att vi ännu inte fått provköra endera modellen då det är totalt tomt i bilhallarna ;) Vi får mao bege oss ut på utflykt! ;)

Svar på tråden VW Sharan...