• Melly

Blir så lessen och arg utav att läsa på Anna Wahlgrens forum

Usch jag tycker det är så hemskt sorgligt vad små bebisar blir utsatta för med Anna Wahlgrens Sova hela natten kur. Var inne och läste nyss och hittade en tråd med en stackars bebis som började kuras vid 8 mån. Mitt i värsta separationsångesten och som enligt tråden har skrikit så att han nästan kräktes och har dunkat sitt huvud hårt mot hörnet utav sängen.

Är oxå så hemskt hur mamman har lärt sig att tolka sin bebis förtvivlade skrik och gråt som "svordomar". Och att hon uppmuntras utav forumisterna till att skratta och skoja med bebisen fast att han är jättelessen. "Ju surare unge, desto gladare ömma föräldrar" skriver Anna Wahlgren själv i tråden. Jag tycker att det är så himla respektlöst att låtsas som att man inte ser att sitt barn är lesset. Känns som att man förminskar sitt barns signaler tycker jag.

Tänk själva om ni var jättelessna och grät och era män eller era närmaste vänner bara skrattade och skämtade och inte låtsades om alls att ni var lessna. Hur hemskt skulle inte det kännas?

Länk till hela tråden: www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

• Svar på tråden Blir så lessen och arg utav att läsa på Anna Wahlgrens forum
  • galnevale

oj oj! började läsa men ej färdig än.. men citerar..

"får man trösta om det gör sig illa på natten, och i så fall hur?"

jösses säger jag bara

• luckyme83

jag vet inte hur metoden funkar ?
    vad är det för ramsa, och vad fan är solfjädern ?

låter inte som någon metod jag kommer testa =/

• hilah

Usch, jag tycker också det är hemskt att förminska barnets känslor. Just det du skrev om att de uppmuntrar varann att skratta och skoja med den gråtande bebisen låter faktiskt sjukt.

Lite OT, men när min pojke ramlade och slog sig ordentligt en gång och började gråta, kom min pappa fram (jag tröstade sonen i min famn) och sa typ "oj, din stackare, slog du dig" och då sa mamma till pappa att så ska man inte säga, då uppmuntrar man bara gråten. I stället ska man säga "så så, det var ju inte så farligt". Visst behöver man inte oja sig när barnet ramlar och INTE gör sig illa (man ser ju skillnaden), men varför ska man inte låta barnet gråta när det är ledset? Det är väl mycket bättre att de lär sig att det är ok att visa känslor, att man blir tröstad och sedan mår man bättre.

• hilah

Ja, jag undrar också - vad är solfjädern??

• polaris
    hilah skrev 2010-02-04 14:20:41 följande:
    Ja, jag undrar också - vad är solfjädern??
    Läs vidare på forumet ska du se att du snart förstår vad solfjädern är.
  • luckyme83

usch hon undrar varför bebisen ofta är så ledsen ...
    jag kan förstå den stackars bebisen =/

• Melly
    hilah skrev 2010-02-04 14:20:01 följande:
    Usch, jag tycker också det är hemskt att förminska barnets känslor. Just det du skrev om att de uppmuntrar varann att skratta och skoja med den gråtande bebisen låter faktiskt sjukt. Lite OT, men när min pojke ramlade och slog sig ordentligt en gång och började gråta, kom min pappa fram (jag tröstade sonen i min famn) och sa typ "oj, din stackare, slog du dig" och då sa mamma till pappa att så ska man inte säga, då uppmuntrar man bara gråten. I stället ska man säga "så så, det var ju inte så farligt". Visst behöver man inte oja sig när barnet ramlar och INTE gör sig illa (man ser ju skillnaden), men varför ska man inte låta barnet gråta när det är ledset? Det är väl mycket bättre att de lär sig att det är ok att visa känslor, att man blir tröstad och sedan mår man bättre.
    Ja eller hur! Klart att man inte ska pjåska med sina barn men att jag tror det är viktigt att visa att man ser och respekterar när barnet uttrycker sina känslor. Annars så kan följden bli att barnet lär sig att hålla inne med sina svåra känslor och det tror jag inte är bra.
  • Melly
    luckyme83 skrev 2010-02-04 14:19:19 följande:
    jag vet inte hur metoden funkar ? vad är det för ramsa, och vad fan är solfjädern ? låter inte som någon metod jag kommer testa =/
    Solfjädern betyder att man ska trycka ner barnet i madrassen med båda händerna på barnets rygg. Även om barnet protesterar och spjärnar mot med hela kroppen. Det är ett utav dom  sk verktyg som Anna Wahlgren har hittat på för att lära (tvinga) spädbarn att somna ensamna.
  • luckyme83
    Melly skrev 2010-02-04 14:57:47 följande:
    Solfjädern betyder att man ska trycka ner barnet i madrassen med båda händerna på barnets rygg. Även om barnet protesterar och spjärnar mot med hela kroppen. Det är ett utav dom  sk verktyg som Anna Wahlgren har hittat på för att lära (tvinga) spädbarn att somna ensamna.
    det är ju nästintill barnmisshandel =(
  • Tasha78
    Melly skrev 2010-02-04 14:57:47 följande:
    fy och det finns folk som verkligen gör då eller
Svar på tråden Blir så lessen och arg utav att läsa på Anna Wahlgrens forum