• magizmaka

Matschema för 6 månader?

Sonen fyller 6 månader idag och är lite kluven på matschemat. Kan inte ni säga vad ni tycker om tiderna. Vet inte om jag ska ändra något. Bara säg vad ni tycker!

07-08 Han får ersättning idag men ska jag börja med välling där eller gröt kanske?

11- 12 Barnmatsburk 135 g + fruktpuré (har nog gett honom ungefär en halv burk)

15-tiden Ersättning (ska jag börja med något annat mellanmål (tips mottages)

18 Gröt

20-tiden Välling

• Svar på tråden Matschema för 6 månader?
  • Tinelunsen

8.30 Amning
    11.00 Frukt (1liten burk)
    14.00 Matburk
    16.30 Frukt + amning
    20.00 Gröt
    10.00 Amning

• LillaRosen

Min 6 ½ månaders son äter så här under en hel dag! :)

06.00-06.30 Bröstmjölk (ibland sover han till 08.30)

09.00-09.30 Gröt på 1 dl vatten, plus vatten att dricka

10.30 Bröstmjölk (sover sen till ca 12.00)

12.30-13.30 Mat (egna frysta portioner, ca 1-2 dl?) fruktpuré & vatten

15-16 Gröt på 1 dl vatten, vatten att dricka till

17-18 Bröstmjölk, sen somnar han för natten och vaknar inte förrän på morgonen! :)

• Phillippa

Min 5 ½ månaders flicka äter så här.

7.00-9.00        Frukost: Ca 210 ml ersättning

13.00-15.00    Lunch: Hel eller halv liten matburk med vatten samt ersättning. Mängd beroende på hur mkt mat hon ätit. Halv burk + 120 ml ersättning ungefär.

Ibland ersättning...

ca 18.00 1 portion gröt med katrinplommon.

19.30- 20.30 ersättning 150 ml.

Jag erbjuder henne oftast mat fyra timmar efter frukosten men det är sällan hon vill ha. Hon bara biter i flaskan och blåser iväg maten. Det kan gå sju timmar utan problem från frukost till lunch!

• saraemma
    DianaT skrev 2010-02-16 17:09:43 följande:
    Nu har vi fört in 2 lagade mål mat om dagen och det fungerar bra, dottern blir snart sju månader. Hon är en ortoligt akriv bebis och behöver den extra energin, dessutom hade hon bara gått upp 200g på senaste BVC-besöket... Positivt är att  hon nu är betydligt mindre nojjig över bitar i maten, hurra!Såhär ser vårt nya matschema ut:07.30 Välling 250 ml10.30 Mat - nästan en hel stor burk + frukt ca 1 dl14.00 Gröt - gjord på 1,5 dl vatten + frukt17.30 Mat + frukt20.00 Välling 250 ml
    Min pojk kanske också behöver två lagade mål? Han är stor och har alltid krävt mycket mat, han är 6 mån och 1 vecka nu. Men är det mycket bättre rent närings- och energimässigt jämfört med gröt?
  • Mickan21

Vad tycker ni om detta upplägget med mat?

08.00 Ersättning
    11.00 Gröt
    14.00 Mat
    17.00 Gröt
    19.00 Välling

Men det skiljer ju sig lite från dag till dag.
    Min dotter är 6 mån nästa vecka, tycker ni att vi ska ge välling istället för ersättning på morgonen?

• Pillemajsan
    Mickan21 skrev 2010-02-20 12:00:03 följande:
    Vad tycker ni om detta upplägget med mat?08.00 Ersättning11.00 Gröt14.00 Mat17.00 Gröt19.00 VällingMen det skiljer ju sig lite från dag till dag.Min dotter är 6 mån nästa vecka, tycker ni att vi ska ge välling istället för ersättning på morgonen?
    jag tycker det ser jätte bra ut fast jag skulle nog ge välling.
    våran dotter är 6 månader och fick höra från bvc att man ska gå över till välling då det visste jag inte alls så vi kunde göra slut på erstättning vi har kvar och sen börja med vällingen
  • Mickan21
    Pillemajsan skrev 2010-02-20 12:25:54 följande:
    jag tycker det ser jätte bra ut fast jag skulle nog ge välling.våran dotter är 6 månader och fick höra från bvc att man ska gå över till välling då det visste jag inte alls så vi kunde göra slut på erstättning vi har kvar och sen börja med vällingen
    Ja vi tänkte faktiskt börja med det så vi har köpt hem det idag, men ska jag byta ut både morgon och kvällsmål till välling då direkt tycker du?
  • Pillemajsan
    Mickan21 skrev 2010-02-20 12:41:34 följande:
    Ja vi tänkte faktiskt börja med det så vi har köpt hem det idag, men ska jag byta ut både morgon och kvällsmål till välling då direkt tycker du?
    det gör du ju som du vill men har du ersättning kvar kan du ju använda upp den först=)
    Men jag såg nu att ni har med 2 mål gröt och 2 mål välling/ersättning.
    det får inte överstiga 3 mål gröt/välling om dagen.
    vet inte direkt varför men står det i broschyrebn om mat vi fått från bvc.

såhär äter min dotter sokm precis blev 6 månder

Frukost: Gröt med vatten
    Mellis: fruktpure och majskrok, vatten
    Lunch: 1 burk mat med fruktpure till efterätt och vatten
    Mellis: Fruktpure och majskrok, vatten
    sen eftermiddag: Gröt med vatten
    till natten: Just nu ersättning men snart välling

Dottern brukar vakna antingen vid 7 eller 8 på morgonen.
    vaknar hon vid 7 äter hon som det står här uppe men vaknar hon vid 8 så hon inte äter gröt förän ca 8.30 hoppar vi över mellis på fm och satsar på lunchen 2,5-3 timmar efter frukosten.
  • Pillemajsan
    Mickan21 skrev 2010-02-20 12:41:34 följande:
    det är ju så individuellt det där med maten till de små, men som wilma äter nu så sover hon hela nätter ochd et är jätte skönt.
    hon sover från 20.30 till 7 eller 8
  • Mickan21
    Pillemajsan skrev 2010-02-20 13:55:17 följande:
    det är ju så individuellt det där med maten till de små, men som wilma äter nu så sover hon hela nätter ochd et är jätte skönt.hon sover från 20.30 till 7 eller 8
    Ja jag tyckte det blev lite mycket med välling 2 gånger och gröt 2 gånger. Vi får se hur vi gör med vällingen, ska testa på kvällen så ger vi ersättning på morgonen och under dagen emellan målen. Tack för dina tips=)
  • Pillemajsan
    Mickan21 skrev 2010-02-20 18:13:57 följande:
    Ja jag tyckte det blev lite mycket med välling 2 gånger och gröt 2 gånger. Vi får se hur vi gör med vällingen, ska testa på kvällen så ger vi ersättning på morgonen och under dagen emellan målen. Tack för dina tips=)
    har ni provat o ge välling förut?tänkte om det är stor skillnad på smak så de kan bli svårt att byta??
    ersättningen e snart slut så då ska vi testa=)
    det var så lite så..trevlig helg
  • Mickan21
    Pillemajsan skrev 2010-02-20 18:18:13 följande:
    har ni provat o ge välling förut?tänkte om det är stor skillnad på smak så de kan bli svårt att byta??ersättningen e snart slut så då ska vi testa=)det var så lite så..trevlig helg
    Nej vi har inte provat så jag vet inte alls hur hon kommer reagera men man får väl testa sig fram lite och ge ersättning ifall hon inte äter så mycket välling i början.
    Trevlig helg=)
  • mammatillFelix

Vår son är snart 6 mån och ett riktigt matvrak {#lang_emotions_laughing}

Han äter ungefär så här:

07.00 Ersättning 270ml
    09.30 Mellanmål, oftast gröt på 1dl vatten (Ibland fruktpuré)
    12.30 Lunch ca 3/4 barnmatsburk alt. lika mycket hemlagat + fruktpuré
    15.00 Mellanmål ca 1/2 burk fruktpuré eller yoghurt
    17.30 Middag ca 3/4 barnmatsburk alt. lika mycket hemlagat
    19.30 Ersättning ca 200-240ml

Funderar på att börja introducera välling eftersom han inte alltid känns nöjd med ersättningen morgon och kväll...

• Krusbär

Inte så många andra som ammar parallellt? Jag ger fortfarande amning+annan mat vid varje mål, förutom på natten.

Vårt schema ser ut ungefär såhär:

07 amning
    08 gröt
    11 amning
    12 lunch (grönsakspuré etc.)
    15 amning
    15.30 mellis (fruktpuré)
    18 gröt
    18.30 amning
    19 sova
    02 amning

Det är inte exakt en timme mellan amning och mat, men amningen kommer först. Har även testat att göra tvärtom men eftersom han blivit hård i magen får han nu mjölken först, eftersom den är laxerande.

Hur länge ska man köra detta upplägg tror ni?

• Krusbär

Kan tillägga att jag ger vatten i nappflaska efter varje måltid (mat). Han älskar att tugga på nappflaskan men lite vatten slinker nog ner.

• Nelson55

Hej hallå!
    Jag funderade också på varför de begränsar gröt/välling till tre per dygn. Min BVC-tant hade heller inget bra svar så jag surfade lite. Min slutsats är att om de äter för mycket mjölmat så får de små liven inte i sig allt protein och näringsämnen som behövs förutom kolhydrater. En del finns väl i gröt/vällingen men det räcker inte riktigt. Jag tyckte det var en logisk förklaring. Varför säger de inte det på BVC direkt??? Det klart de ska ha det att äta som är bra för dem... Så vi avbröt vällingprojektet då och har påbörjat det lite nu när hon äter mer vanlig mat. Fast hela matportioner är långt borta än. Hon är sju månader idag.

Hon äter:

4.00-6.00    200 ml ersättning

9.00-10.00  Gröt med fruktpuré och katrinplommon

13.00-14.00 Lunch, 1 msk kycklingpuré, 2 msk grönsaker, 1 msk katrinplommon och en halv mosad banan med turkisk yoghurt
    Hon tycker plommonpurén är mycket god. Bra att dölja smakerna av den "nya" maten med så här i början

17.00          200 ml ersättning/välling

20.00-21.00 300 ml ersättning/välling

Jag vill bara avsluta med att säga att barn är tappra. Om jag satt och åt och kväljdes av det jag fick in i munnen skulle jag tvärvägra att fortsätta äta men det gör hon ju faktiskt inte. Jag är imponerad.

• lillakotten

Hej!

Jag har hört att man ska blanda ersättning eller bröstmjölk med välling i början 50/50 för att underlätta övergången för de små liven. Vi började med välling igår. För oss ser det ut ungefär så här nu.

06.00 amning
    09.00 gröt och vatten
    12.00 mat puré med frukt och vatten amning efter då hon bara smakar än
    16.00 amning eller ersättning ca 90-150ml
    19.00 gröt och vatten
    22.00-23.00 ersättning/ammning/välling ca 150ml

Svar på tråden Matschema för 6 månader?