Inlägg från: Cianna |Visa alla inlägg
  • Cianna

Ice age 3 på dagis?

På sonens dagis tittar de ofta film. Det är inte ovanligt att det är 1,5 timmes filmer.
    Han går i en 5-årsgrupp. 

Nu senast såg de Ice age 3 - det våras för dinosaurierna.
    När jag googlar på filmen ser jag att den har 7 årsgräns.

Jag blir upprörd över att de ser filmer på dagis som barnen inte har ålder inne för. Jag blir också upprörd över att de lägger tid på att se film istället för vara ute i snön och leka.

Överreagerar jag? Vad säger ni på FL?

- Är det OK att se film i 1,5 timme på dagis

- Är det OK att visa 7 årsfilmer på dagis? 

• Svar på tråden Ice age 3 på dagis?
  • Cianna

Anla: Jag är inte kategoriskt emot film på dagis. I viss utsträckning tycker jag det är OK och till och med bra. Men nu verkar det som om de ser film rätt ofta, och att film används som ett hjälpmedel för att klara personalsituationen. Och som samtidigt barnen gillar. (Vad mer kan man önska {#lang_emotions_yell}).

I viss utsträckning kan jag motvilligt acceptera det, personalen är inte mer än människor. Men jag tycker verkligen det borde kolla på åldersgränserna.

• Cianna

MimmiLi: Det är det jag också tycker är konstigt. Att man gör det utan att prata med föräldrarna innan. De flesta 5 åringar klarar nog filmen utan men, men som förälder borde man få möjlighet att styra över när det är dags för mer storbarnsfilmer.

• Cianna

Majsan70: Jag undrar om pedagogerna suttit med och tittat - det måste jag fråga

• Cianna

Lillefotan: Du skriver:
    "Men i skolan/förskolan får man inte visa film, det står ju till och med i varningstexten."

Kan du utveckla detta? Menar du att det finns ett förbud att visa film?

• Cianna

Lillefotan
    Då fattar jag, att du menar offentlig visning

En fråga till

Du skriver:
    "Sen diskutterade vi detta ämnet mycket under min utbildning (är lärare) och det sas där man få inte visa filmer där alla barn inte har nått upp till rätt ålder om man inte pratat med alla föräldrar innan. "

Vem är det som säger att man inte får visa filmer där inte alla barn har nått upp till rätt ålder om man inte pratat med alla föräldrar innan? Finns det något jag kan hänvisa till när jag pratar med pedagogerna?

• Cianna

Grus grus: Här verkar de föredra förmiddagar. Kanske så att barnen orkar hänga med i handlingen...

• Cianna
    LillaW skrev 2010-02-04 23:00:05 följande:
    Vad är syftet med det?
    Tema vatten
  • Cianna
    Kajak skrev 2010-02-05 08:41:27 följande:
    TSVill bara fråga dig.... sitter barn hela tiden o titta po 1,5 tim??? det är jag inte säker på.Dom går runt o leker o komm tillbaka o kolla lite stund sen går dom ut...SÅ det blir inte 1,5 tim för barnen.
    Det vet jag faktiskt inte, men känner jag mitt barn rätt sitter han klistrad...

OM barnen skulle springa och kolla lite då och då tycker jag det vore ännu värre. En avancerad film som bakgrundssorl. Vilken dagismiljö...

• Cianna

Tog upp saken på dagis. Pedagogerna hade inte kollat åldersgränserna. Och de verkade tycka att jag var lite larvig som reagerade. Eftersom "alla ser 7 årsfilmer hemma och mycket värre saker på TV". Jag framhärdade att det är varje förälders beslut vad som visas hemma, men att jag inte accepterar icke åldersanpassade filmer på dagis.  Jag vill att Dagis ska vara en trygg plats för mina barn, där de inte utsätts för filmer som de inte är mogna för.

Tror nog de kommer kolla lite nogrannare på filmernas åldergränser i fortsättningen.
    Betydligt svårare att argumentera för att titta på mindre film överlag. Där kan man som förälder  tycka och ha synpunkter. För pedagogerna har ju rätten att bestämma över vilka aktiviteter som görs och inte görs.  

• Cianna

Men det är filmer som barnen själva tar med sig. Tror det blir lite tävlan att ta med sig den häftigaste filmen. Och då behövs, vad jag förstått, inte visningstillstånd.

Dessutom skulle det kännas lite konstigt att driva frågan om visningstillstånd. Det känns som om det är dagisets problem.

Svar på tråden Ice age 3 på dagis?