Inlägg från: Lillefotan |Visa alla inlägg
  • Lillefotan

Ice age 3 på dagis?

Jag är generellt emot att man visar film på "dagis" och då jobbar jag på förskolan. Film kan man visa i undantagsfall!! Och man får ABSOLUT INTE visa film som har en gräns som är över barnens ålder. Det är till och med enligt lag FÖRBJUDET och jag hade blivit mycket upprörd över att de visat en sån film för förskolan. Innan sommarlovet visades en film på skolan som enligt fodralet var en familjefilm, den otecknade "Scooby doo" och min kille på sju hade mardrömmar i ett par månader efter det. Var inte lite irriterad efter den händelsen och anser att man måste kunna skicka sina barn till skolan utan att riskera att de inte kan sova på flera veckor. Detta ska du ta upp med rektorn, så här får de inte göra!!!

• Lillefotan

Majsan: Men det är skillnad om du som vuxen följer med ett barn på till exempel bio, eller att ni kollar på filmen hemma. Men i skolan/förskolan får man inte visa film, det står ju till och med i varningstexten. Och framför allt ska man ju inte visa en film när barnen inte ens uppnått åldern!

• Lillefotan

Det står ju i varningstexten att man inte får visa film på till exempel buss och i andra sammanhang, i mindre grupper osv. Enligt lag är detta förbjudet och har förskolan otur och har en grinig förälder så kan förskolan bli anmäld och få betala böter. Sen diskutterade vi detta ämnet mycket under min utbildning (är lärare) och det sas där man få inte visa filmer där alla barn inte har nått upp till rätt ålder om man inte pratat med alla föräldrar innan. (Fast eftersom det är olagligt får man ju inte visa ändå).

• Lillefotan

Jag kommer inte ihåg om det var en "lag" eller vart den finns att hitta någon stans. Det är några år sedan jag avslutade utbildningen....

Fast, jag tycker fortfarande inte att det är okej att visa film på förskolan bara så där. Min äldsta son är otroligt känslig med vad som visas på tv och när han var lite var han paniskt rädd förr Heffaklumparna i Nalle Puh. Jag måste kunna lite på att mina barn kan gå till förskola/skola och kunna sova gott på nätterna! Ska man visa film så tycker jag att det ska vara "undervisningsfilm" typ fem myror är fler än fyra elefanter eller liknande!
Svar på tråden Ice age 3 på dagis?