Inlägg från: flingansnö |Visa alla inlägg
  • flingansnö

Ice age 3 på dagis?

Lovely Rita skrev 2010-02-06 10:36:26 följande:
    Förskolan får inte visa film. Det är olagligt att visa film för grupper och på företag osv. Det är alltså mot svensk lag och vill du dra det så långt så kan du ju upplysa dem om det. Det är alltså en fråga om rättigheter och det står i den där texten i början som man aldrig läser.Vi på mitt jobb (är förskollärare) blev just upplysta om det av vår chef. På vår förskola har vi inte ens en tv, men andra förskolor i området har visat film.
    Det beror på om man har visningstillstånd eller inte. LÅnar man film från AV-centralen tex så är det hur lagligt som helst. Man kan också hyra in film med visningslicencer. Det gjorde vi när jag jobbade på gymnasiet.

I övrigt så tycker jag itne att det är ok att visa sådan film på fsk! Vart i läroplanen står det att det är ok? Ngn skrev ovan att de fick tita på film en dag i veckan på vilan, det tycker jag är helt ok, men inte annars. Jag hade varit skogstokig!
  • flingansnö
    Cianna skrev 2010-02-08 09:24:52 följande:
    Men det är filmer som barnen själva tar med sig. Tror det blir lite tävlan att ta med sig den häftigaste filmen. Och då behövs, vad jag förstått, inte visningstillstånd.Dessutom skulle det kännas lite konstigt att driva frågan om visningstillstånd. Det känns som om det är dagisets problem.
    Då behövs definitivt visningstillstånd, men förstår att du inte vill/orkar driva den frågan, det hade inte jag heller gjort.

Vetinte riktigt hur du skulle kunna gå vidare, men fråga hur de jobbar vidare efter att de sett film, de kanske jobbar med dem och pratar om dem? Om det finns en pedagogisk tanke bakom filmvisandet kan det ju vara ok.... Om du inte får vettiga svar ta upp det på ett föräldraråd eller med förskolechefen.
  • flingansnö
    alexma skrev 2010-02-08 09:45:10 följande:
    Rent läroplansmässigt kan man säkert knyta det till kultur. Det är ju inte den avgörande orsaken. 1,5 timme är långt men jag kan inte tänka mig att barnen är tvingade att sitta kvar.Tycker du att det är okej att titta på det till vilan men inte i något annat syfte? Jag tycker nog tvärt om. Om man ser på en film varannan månad och gör en liten grej av det så blir det mer speciellt.Sedan tycker jag att man kan använda sig av AV-media att ta fram sådana filmer som man kan använda att vidareutveckla temat som man arbetar med. Kanske arbetar man med dinosaurier och då kan Ice Age 3 funka jättebra...
    klokt sagt
Svar på tråden Ice age 3 på dagis?