• Friddan1989

Sexförbrytare hängs ut på nätet

Någon som såg avsnittet av Dr Phil som handlade om sexförbrytare? Var bland annat en man som begått incest med flera av sina döttrar och även fått barn med dem. Dr Phil visade upp en internetsida där man kan se var olika dömda sexförbrytare bor. Man väljer ett område, t.ex. där du bor och så kommer det upp massa prickar. Det är dessa förövares adresser. Ett litet klick så kan du få upp både namn, person och vad denne är dömd för.

Är detta rätt eller fel? Vad anser du?

Hemma hos mig gick åsikterna isär. Min mamma tycker det är fel och anser att har man tagit sitt straff så ska man ges en ny chans. Inte stämplas för livet. Medan hennes kompis tycker detta är helt rätt, ska dock tilläggas att han är amerikan och Dr Phil är ju amerikanskt program. Själv lutar jag mer åt min mammas sida. Tycker detta är inget annat en grov integritetskränkning. Tro mig jag står inte på pedofilernas sida, jag står på människans sida. Rätten till integritet och en andra chans. Man måste skilja på människan och handlingen.

• Svar på tråden Sexförbrytare hängs ut på nätet
  • Hannah76

Jag tycker att det är fel. Det kan leda till att folk tar lagen i egna händer, samt att har man avtjänat ett straff så är man fri.

• Friddan1989
    Hannah76 skrev 2010-02-04 20:26:05 följande:
    Jag tycker att det är fel. Det kan leda till att folk tar lagen i egna händer, samt att har man avtjänat ett straff så är man fri.
    Precis vad jag också känner.
  • Hannah76
    Friddan1989 skrev 2010-02-04 20:27:00 följande:
    Precis vad jag också känner.
    Sen är ju dessa personer någons pappa, son, bror, mamma, syster, dotter osv osv osv.
  • Vickan I

Är nog många som kommer ta lagen i egna händer och straffa dessa sexförbrytare själva. Menar verkligen inte att jag vill skydda dessa våldtäktsmän och pedofiler, men kan nog bli stora konsekvenser. Förbrytarnas anhöriga, barn osv hängs ju automatiskt ut också när man får namn på själva förbrytaren. Hmm svårt

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Friddan1989
    Hannah76 skrev 2010-02-04 20:28:07 följande:
    Sen är ju dessa personer någons pappa, son, bror, mamma, syster, dotter osv osv osv.
    Ja, det verkar var många som inte tänker så långt.
  • Bite me
    Friddan1989 skrev 2010-02-04 20:25:15 följande:
    Någon som såg avsnittet av Dr Phil som handlade om sexförbrytare? Var bland annat en man som begått incest med flera av sina döttrar och även fått barn med dem. Dr Phil visade upp en internetsida där man kan se var olika dömda sexförbrytare bor. Man väljer ett område, t.ex. där du bor och så kommer det upp massa prickar. Det är dessa förövares adresser. Ett litet klick så kan du få upp både namn, person och vad denne är dömd för. Är detta rätt eller fel? Vad anser du? Hemma hos mig gick åsikterna isär. Min mamma tycker det är fel och anser att har man tagit sitt straff så ska man ges en ny chans. Inte stämplas för livet. Medan hennes kompis tycker detta är helt rätt, ska dock tilläggas att han är amerikan och Dr Phil är ju amerikanskt program. Själv lutar jag mer åt min mammas sida. Tycker detta är inget annat en grov integritetskränkning. Tro mig jag står inte på pedofilernas sida, jag står på människans sida. Rätten till integritet och en andra chans. Man måste skilja på människan och handlingen.
    Jag tycker att det är helt rätt, o sina mänskliga rättigheter anser jag att de gav upp den dag de antastade ett oskyldigt barn, då upphörde de att räknas som mäniska o att ha ett mänskligt värde i min bok.
  • Faile

Jag struntar faktiskt helt och hållet i förbrytaren, men för offrens skull är det fel.

Jag känner en som ganska nyligt blev dömd för sexbrott mot en släkting, och det kom upp på en liknande sajt i Sverige.
    Den som råkade mest illa ut var offret eftersom alla klasskompisar osv helt plötsligt fick reda på allt. Och folk är ju tyvärr inte så snälla som man vill, så hon fick ta mycket skit trots att hon var offret i det hela.
    Förbrytaren, ja han satt ju redan inne och märkte nog inte ens av ståhejet utanför.

Så nej, det är inte rätt.

• lennartsdotter

Snacka om effektivt sätt att skapa lynchmobbar. Visst fasen är det otäckt med dessa människor som finns överallt, men gör det egentligen någon nytta att hänga ut dem? Blir barnen säkrare? Blir vi säkrare? Får de som faktiskt ärligt försöker börja om på nytt en ärlig chans?

Vad händer om ett sexbrott sker i grannskapet och grannarna vet att det finns en person som tidigare suttit inne för brottet? Tas det förhastade beslut och riktas strålkastare åt helt fel håll?

• jaghopparhögt

Är väl lite blandade känslor, men om sexbrottslingar ska hängas ut så tycker jag även att folk som misshandlat andra oprovoverat, rånare och andra kriminella ska hängas ut också. För deras brott är minst lika vidriga.

• Lusse
    Bite me skrev 2010-02-04 20:30:58 följande:
    Jag tycker att det är helt rätt, o sina mänskliga rättigheter anser jag att de gav upp den dag de antastade ett oskyldigt barn, då upphörde de att räknas som mäniska o att ha ett mänskligt värde i min bok.
    agree!
Svar på tråden Sexförbrytare hängs ut på nätet