• susieq82

gör jag rätt tycker ni?

Hej!

Jag undrar hur ni andra föräldrar tänker kring om/när ditt barn får ett utbrott i en butik/på stan osv. jag brukar när min dotter på 2 år får ett spel när allt inte går som hon vill, prata lugnt med henne. Alternativt sätter jag mig ner och väntar ut hennes utbrott och visar att jag finns där. Struntar i om andra ser eller hör(oftast är det någon som ska kommentera, sååklart!) Skulle ni se det som att jag på något sätt vad ska jag säga?, kränker min dotter när jag försöker strunta i hennes vilja i sådana situationer som jag beskriver eller skulle ni tycka jag var elak?

• Svar på tråden gör jag rätt tycker ni?
  • hemmamamma83

Ett annat tips är att erbjuda barnet hjälpa till, fks, vet du vart mjölken är? kan du bära korgen, den är så tung mamma orkar inte? Vill du lägge varorna på bandet? dela barnets förtjusning över godiset...ååå vad jag gläder mig till lördag:då skall jag köpa det här och det här godiset, det älskar jag, vad tykker du är godast? etc.
    Barn i denna ålderen är ofta väldigt envisa och det bästa är visa dom alternativ istället för envishet...det blir mycket mer slitsamt....

• sunsed1

haha, visst känner man igen sig här med ett skrikigt barn som bara vill vill och vill. Och då har jag haft en utomordenglig lung och sansad dotter ändå när hon var i den ålder. Men det har hänt ändå nån gång att jag var tvungen att med illfart bära ut henne från biblioteket då hon tjöt som mest. Inte kunde jag vänta ut utbrottet där. Och jag minns jag var illröd i ansiktet att jag var generad och så stressad att jag inte kunde lungna ner henne.

I övrigt när det hände i andra sammanhang i affären eller ute bland folk så väntade jag ut det bara. Förklarade vad jag tyckte samtidigt som jag sa att jag förstod att hon ville annorlunda. Satte mig ner och väntade.

Ibland avledde jag uppmärksamheten genom att ge henne annat att göra. Exempelvis hjälpa mig bära, eler välja grönsaker, plocka äpplen i påsen osv.

• trolltriss

För oss / mej funkar inte det alltid, försökte vänta ut Trolla i 20 minuter idag, mitt på golvet vid utgången från IKEA, både soffköpare och stora pallar med möbler fick vejja för min strejkande dotter som pråmt ville sitta i vagnen ( hon kan gå till bilen 40 meter bort ! ) där lillebror tronade..... först låg hon där och gallskrek, sen blev hon mer ledsen och när hon inte lugnade sej efter så länge fiskade jag upp henne och fraktade ut henne, denna skrikande och fäktande två åring i sin grällfärgade overall.... , liggande tvärs över sufletten.... vad det måste sett ut !!!!

TUR att de flesta människor VET hur trotsigt det kan vara .....

• alvaereva

Näpp, får min dotter för sig att skrika i affären så bär jag ut henne.
    Oftast kan jag dock styra henne lite, så att hon inte får utbrott på andra ställen än där det passar bättre.

• vittra
    trolltriss skrev 2010-02-05 19:58:01 följande:
    För oss / mej funkar inte det alltid, försökte vänta ut Trolla i 20 minuter idag, mitt på golvet vid utgången från IKEA, både soffköpare och stora pallar med möbler fick vejja för min strejkande dotter som pråmt ville sitta i vagnen ( hon kan gå till bilen 40 meter bort ! ) där lillebror tronade..... först låg hon där och gallskrek, sen blev hon mer ledsen och när hon inte lugnade sej efter så länge fiskade jag upp henne och fraktade ut henne, denna skrikande och fäktande två åring i sin grällfärgade overall.... , liggande tvärs över sufletten.... vad det måste sett ut !!!! TUR att de flesta människor VET hur trotsigt det kan vara .....
    Var hon inte trött då? Det kan ju vara rätt jobbigt att gå, särskilt nu på vintern, även om det är kortare sträckor.. brukar själv lyssna på dottern och lyfta upp henne om hon är trött..
  • vittra

Tror det handlar om en ömsesidig respekt, respekterar man barnet och barnets känslor och bekräftar dem så är jag helt övertygad om att det fungerar på ett kick att göra som TS.

• vittra
    susieq82 skrev 2010-02-04 23:22:19 följande:
    Jag tänker ju att när hon helt ändrar humör mitt i all ilska så får jag för mig att hon inte får utlopp för det hon känner. Att det tar abrupt slut lixom. Samtidigt som det måste vara skitjobbigt för henne att bli så arg som hon uttrycker det. Jag trycker att jag har ganska bra tålamod. Jag går ofta till mig själv i sådana situationer och tänker hur jag själv skulle vilja bli bemött och gör så. Roligt att så många ska kommentera när detta sker offentligt=)
    Jag tänker mer att hon ändrar sig så snabbt för att hon känner att hon nått fram till dig och det var ju det hon ville och behövde. Tycker det är så ett sunt samspel bör vara
  • trolltriss
    vittra skrev 2010-02-05 20:13:36 följande:
    Tror det handlar om en ömsesidig respekt, respekterar man barnet och barnets känslor och bekräftar dem så är jag helt övertygad om att det fungerar på ett kick att göra som TS.
    vittra skrev 2010-02-05 20:07:50 följande:
    Var hon inte trött då? Det kan ju vara rätt jobbigt att gå, särskilt nu på vintern, även om det är kortare sträckor.. brukar själv lyssna på dottern och lyfta upp henne om hon är trött..
    det låter verkligen jätte vackert, det du skriver, och jag är såååå stolt att jag ( åtmínstonde ) kan se och förstå mitt barns känslor...
  • vittra
    trolltriss skrev 2010-02-05 20:18:25 följande:
    det låter verkligen jätte vackert, det du skriver, och jag är såååå stolt att jag ( åtmínstonde ) kan se och förstå mitt barns känslor...
    Förstår inte riktigt vad du vill säga?
  • Glimma76
    Mälaröbo skrev 2010-02-04 22:09:58 följande:
    Jag skulle titta avundsjukt och undra vart du fått ditt tålamod ifrån Själv skulle jag kanske prova din metod i 2 minuter och sen helt sonika bära ut "ungen"...
    Precis!!

TS. Menar du att du tycker att du kränker din 2åring för att hon inte alltid får sin vilja igenom? Herre gud, tänk om hon vill ha glass till kvällsmat, kränker du henne då, om hon inte får det.

Barn får ju lära sig att man itne alltid kan få sin vilja igenom. Samt att man faktiskt inte får gallskrika i en affär. Du måste ju tala om för barnet att hon inte får skrika sådär och att ni inte kan vara kvar i affären om hon inte slutar.
Svar på tråden gör jag rätt tycker ni?