• Anonym

när ska förhuden dras tillbaka och "tvättas" på sonen?

tog upp det på bb när sonen föddes och då sa de att man ej skulle göra det.. sen har ingen sagt någon på bvc om det å vi tänkte att man ej skulle göra de då de sa det på bb.

men sedan blev vi osäkra för ett par mån sedan (sonen då 5mån).. men gud tänk om det växer fast tänkte vi. så vi ringde sjukvårdsrådgivningen å hon sa att det kommer av sig själv å att man ej ska tvinga bak den. sonen ärr nu snart 8 mån och det har ej gått tillbaka någon gång.. nu börjar jag bli orolig igen, att det ska ha vuxit fast!

• Svar på tråden när ska förhuden dras tillbaka och "tvättas" på sonen?
  • Tygtiiger

Den ska gå att dra tillbaka i sexårsåldern, innan dess ska du inte bekymra dig om det inte är så att han blir röd och irriterad på förhuden. Det räcker utmärkt att bada honom som vanligt. Förhuden brukar sitta fastklistrad mot ollonet på spädbarn och det släpper av sig själv. Om du drar tillbaka med kraft kan du skada honom, så låt honom fixa det själv när han blir äldre

• Mälaröbo

Usch vad de har informerat dig dåligt!
    Min son har precis lyckats dra tillbaka förhuden och han är 5 år!
    Det handlar alltså om ÅR innan det är aktuellt!
    Till mig sa de att det vanliga är att förhuden går att dra tillbaka när de är stora nog att tvätta själva.
    Vid nåt tillfälle som liten har han blivit irriterad och röd och då fick vi en medicinspruta att använda för att skölja UTAN att på något sätt tvinga tillbaka den.

• Anonym (VAAA?!?!?!?)

Till mig frågade bvc tanten på 2½år kollen om vi börjat dra tillbaka förhuden o se så det går?!?!? Och tvätta där osv... VAAAA?!?!?! Nä!!! Det har vi absolut inte gjort!
    Men det tyckte hon att vi skulle göra för när han är ca 5-6 år ska han kunna klara detta själv! Nähä du, aldrig att jag skulle göra detta, det får komma av sig själv som jag hört av omgivningen...

• Anonym

Nu förstår ja inte riktigt "dra förhuden" vart ligger den ?? Min son e 22månader o har inte sett nåt

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-04 22:34:35 följande:
    Nu förstår ja inte riktigt "dra förhuden" vart ligger den ?? Min son e 22månader o har inte sett nåt
    Öhh..skinnet längst ut på snoppen som döljer ollonet...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-04 22:40:51 följande:
    Öhh..skinnet längst ut på snoppen som döljer ollonet...
    Ollonet vart e den?? Sorry för så konstiga frågor men ja vet verkligen inte
  • Stålmamma
    Anonym skrev 2010-02-04 22:49:54 följande:
    Ollonet vart e den?? Sorry för så konstiga frågor men ja vet verkligen inte
    nu dummar du dig va?
  • Anonym
    Stålmamma skrev 2010-02-04 22:52:33 följande:
    nu dummar du dig va?
    Nej de e sant ,,varför skulle ja göra de liksom??
  • Teskedsmamman
    Anonym skrev 2010-02-04 22:53:54 följande:
    Nej de e sant ,,varför skulle ja göra de liksom??
    För att det låter otroligt osannolikt att någon som har lyckats föda barn (antar jag) inte vet vad ett ollon är! Eller förhud för den delen.

Låna en anatomibok på biblioteket och höj din allmänbildning en smula.

Här är en länk till en bra bild: s4.hubimg.com/u/792123_f520.jpg

På bilden till vänster har du förhuden, på högra bilden har man gjort en omskärelse så att ollonet (toppen på snoppen, för det vet du vad det är i alla fall?) syns.

----------------------------------------------------

TS: Min son är 6 år, vi har aldrig dragit tillbaka förhuden på honom, men jag misstänker att han har gjort det själv Så länge barnet på bada och sitta i badvatten så sköts tvättandet automatiskt.
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Anonym

De e ingen bråtska me de...sonen kunde dra tillbaka förhuden först strax innan han blev 7 år. När han va 6 år så tog jag upp de me honom å fråga om han kunde de, men fick se då att han kunde inte de dem första gångerna han försökte. Men så småningom så "lossna" de å han sa en dag när han duschade att han nu kunde. Så då hade han nog försökt själv en tid. Va oxå orolig i början att han hade kanske för trång förhud när han först inte kunde. 

Vid 2 tillfällen innan han kunde dra tillbaka ordentligt så blev han röd längst fram på snoppen å hade lite ont. Så då kände jag att de va nog på tiden så han kunde tvätta även där.
  • Anonym

tack för alla svar! då kan jag pusta ut.. såg hur vi var tvugna att operera å att jag var en dålig mor som ej hade tvättat ordentligt=)..

• Anonym

tog upp detta med bvc på 10 mån kontrollen om förhuden.. hon sa att man ej ska dra tillbaka den nu. undrade då när man skulle börja.. då visste hon ej det å skulle kolla upp det.. men herre gud.. inte kan jag vaar den första modern som undrar detta. 50% av hennes patienter borde väl vara pojkar.. tur att fl finns;)

• Spanjoren

Min pojk e snart fyra och leker jämt med snoppen. Inte en enda gång har någon av oss sett en glimt av ollon. Det kommer av sig självt så småningom. Risken att den växer fast i ollonet är nog lika stor som att ett par tätt sittande öron växer fast i huvudet.

• RosaNapp

Har alltid fått direktiv om att det där sköter dom själva. Tids nog märker man nog om det är trång förhud och d får man ju göra något åt det, men att jag skulle stå och dra i den finns ju  iksom inte i denna värld.

Mellan kan dra tillbaka den helt och det har han gjort sen han var ca 2. Han har då också fått lära sig tvätta sig sen dess (i badkaret då). Men jag fick också höra att det kunde dröja till dom var 5-6 år innan dom kunde detta.

• Anonym

Min son är 8 år och jag har aldrig sett honom dra tillbaks förhuden när han kissar eller tvättar sig. jag har frågat om detta innan men inte fått några bra svar. jag kan ju inte dra i hans snopp nu det blir ju helt fel.

• Leos och Vincents mamma

Men gud nej, han är ju bara månader ännu, det ska gå ÅR innan man gör nåt! Fick ni inte veta det på BB eller på BVC? Vi fick veta på BB att man inte ska göra det förrän i ca 5-6 års åldern.
    Våran äldsta är 5 år nu och vi har aldrig gjort det på honom.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Anonym

Har aldig hört att den växer fast!! Var försiktig med att dra förhuden på en så liten kille. Min son är 6 ÅR och fick under hösten snitta sin förhud då han fick förhudsförträngning men det märker man på att det gör ont när de kissar.
    Om inga problem uppstår kan man försiktigt dra i den från ca 5 års ålder, men på så här liten kille som du har skall man nog vara lite försiktig.
    (Snittet är som en omskärelse under ordnade former, hur medicinskt nödvändig den än var var det hemskt att se sonen i plågor när han skulle kissa de närmsta dygnen efter operation.. huga)

• Jag bryr mig inte vad ni tycker
    Anonym skrev 2010-02-04 22:34:35 följande:
    Seriöst! Du måste väl veta vad förhud är? Fast du kanske bara ha sett omskurna.
Svar på tråden när ska förhuden dras tillbaka och "tvättas" på sonen?