• Thi 08

Resa till Vietnam-skadligt?

Vet ni vad som sägs om tidpunkt för att besöka adoptionslandet igen? Jag sitter och är väldigt sugen att resa till Vietnam igen men vet inte hur det skulle kunna förvirra min dotter. Har ni hört om det finns en speciell tid under uppväxten där det är "farligt" att väcka gamla minnen till liv, ex att höra språket igen, känna bekanta dofter, den typen av värme, utseende på människorna mm. Kan det skada hennes utveckling, känslolivet, anknytningen till mig? Finns det expertis på området och vad sägs det?

• Svar på tråden Resa till Vietnam-skadligt?
  • mammamys06

Det finns nog ingen fast regel egentligen, det får man väl känna vad som är bäst själva. För vår del så är det inte aktuellt med någon Vietnamresa ännu på många år av flera anledningar. Vår son är 3 år och har inget intresse av sin bakgrund över huvudtaget. Vi försöker prata med honom om att han kom med flygplan med oss hem från Vietnam men det är inte intressant för fem öre, han vill inte lyssna på det. Det kom ju särskilt på tal nu när hans lillasyster föddes nyligen men han ser inte skillnaderna ännu och om han över huvudtaget kommer att lägga någon värdering eller känslor i detta får framtiden utvisa. Han ser ju ut som sin pappa, precis som lillasyster gör så för honom är det inga skillnader och har inga frågor eller tankar om det. Därför känns det ur den aspekten att vi vill visa honom landet han är ifrån ganska meningslös just nu. Sedan vill vi också att han ska ge klartecken till om han vill åka dit, jag hade själv väldigt bestämda åsikter kring att resa till mitt födelseland, jag var rädd och orolig och fick panik av att åka dit, var så liten när jag kom så några minnen därifrån hade jag inte men jag ville inte. Jag vill kunna fråga min son om detta så han inte får några panikkänslor och jag vill respektera hans ev ovilja i så fall och inte tvinga iväg honom om han inte vill åka dit. Jaga vill också att han ska vara så stor att han minns vår resa dit. Sedan är hans syster väldigt liten ännu och jag vill inte resa med en sådan liten bebis.
    Vi längtar också tillbaka men känner att vi vill göra denna resan tillsammans med vår son och kunna visa honom och berätta om hur det var när vi var där och fick honom, han är för liten för det nu och visst kan man resa dit för att vi, hans föräldrar ska få uppleva och se allt igen men det känns onödigt, det kan lika gärna vänta tills vi alla är mogna och redo. Vissa barn har ju ett stort behov tidigt av att åka tillbaka och då kan det ju vara aktuellt, men så är det inte för vår son och därför känns det väldigt viktigt att vänta. DÄremot skulle jag aldrig besöka barnhemmet med honom, det kan väcka mycket och det vill jag inte utsätta honom för. Det blir endast aktuellt när han är så pass stor att han förstår att det kan bli jobbigt för honom men att han kan hantera det på ett bra sätt om han nu själv vill detta, jag skulle absolut inte ta med honom som litet barn dit, då hade jag besökt barnhemmet ensam och visat bilder på sonen och fotat själv och visat sonen bilderna senare. För det vet jag flera familjer som gjort och barnen har farit illa av det.

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Tufselina

Hej!
    Vår dotter är mycket nyfiken på Kina, hon frågar när vi ska åka dit och titta på pandor och gå på muren mm:)
    Vi har tänkt oss en resa nästa vår, då är hon 6 1/2 och tillräckligt stor för att komma ihåg resan. Vi ska INTE till hennes provins/barnhem och det är ingen återresa med adoptionen i fokus utan en resa som går till ett land som vi tycker om och som vi  är intresserade av.
    Vi tänker flyga till Beijing, gå på en massa utflykter där, sen ta oss till terracotta armén i XianXian för att sen avsluta i Hainan (bad och sol) och ev flyga hem via Shanghai.
    All planering sker dock med en viss försiktighet och om hon plötsligt visar att hon inte vill till Kina så åker vi inte utan väntar. Jag är övertygad om att resan kommer att  ge henne en härlig upplevelse av landet hon är född i:)

En återresa till provinsen och barnhem/fosterhem väntar vi med tills hon inser vidden av det hela och själv vill.

• Lillaludd

Vi åkte tillbaka efter ca 10 månader hemma, sonen reagerade inte alls på språket, folket eller liknande. Han har alltid ogillat okända människor så det var ingen skillnad mot i Sverige. Han var drygt 9 månader när han adopterades.
    Vi åker ca 2 ggr per år till hans födelseland och det går jättebra. Numera kan han ju berätta själv att han kommer från Thailand och har en bra och fin bild av sitt födelseland. Vi har frågat om han vill åka till barnhemmet men det vill han inte så det respekterar vi.
    Vi väntar barn nr 2 så det kan ju bli så att vi åker till samma barnhem igen då får vi förbereda honom ordentligt om han inte vill åka.
    Vi skulle verkligen rekommendera att man åker tidigt om man kan, för att avdramatisera och inte göra det till den stora återresan, den kan komma senare om barnet vill.

• Ceciliastockholm

Jag håller nog med Lillaludd, jag planerar nog att resa till Vietnam inom ett år eller två (kom hem med min dotter i slutet av sommaren som då var 7 mån). Nu när det är så enkelt att resa dit (finns t.o.m. direktcharter) så känner jag att jag hellre åker dit än till tex Thailand som ligger så nära. Det känner att det nästan vore "tjänstefel" att inte välja dotterns land.

Det är väl fantastiskt om hon får växa upp med barndomsminnen från sitt hemland, från härliga semesterresor! Jag tror inte det kan skada, utan tvärt om avdramatisera det hela. Sen kommer jag inte resa tillbaka till barnhemmet med henne förrän hon är tillräckligt stor och vill det själv.

Sen är det ju heller inte så svårt att välja just Vietnam som ett semesterland då det är ett sådant härligt land

• Thi 08

För mig är det av själviska skäl jag vill dit, vill sola och bada och titta på tunnlarna som jag missade under adoptionsresan. Under adoptionsresan gjorde jag faktiskt ingenting annat än att vara med min nyblivna dotter och gjorde kortare restuarangbesök mm. Dels var trafiken i Saigon GALEN, dels hade jag inte motivation att kolla upp resor till utanför Saigon, var tillräckligt att "bara" vara mamma. Nu när man börjar bli lite mer van känner jag att jag skulle klara av ett par dagar i Saigon på utflykt till krigsmuseet och sedan ta mig vidare till en skön strand för sol & bad. Skulle lika gärna kunna åka till Thailand där mina föräldrar har hus, men det känns mer självklart att utforska Vietnam mera (tycker jag). Hon kommer ju inte ihåg resan ännu och därför är det inget jag eventuellt tvingar på henne, är mest rädd för att det ska väcka minnen när vi är där.

Haha nu ser jag vad du skrev före mig Ceciliastockholm. Håller med om att det är "tjänstefel" att inte vilja utforska Vietnam mer om man ändå ska till Sydostasien

• Thi 08

Och nej nej nej jag har inte tänkt utforska ngt som har med adoptionen att göra! Jag vill sola och bada

Tänkte först ta en greklandsresa i vår/sommar, och är väl fortfarande liiiiiite inne på det pga flygresa är behagligare MEN det känns som att Vietnam drar mer och just nu har jag lyckats spara ihop så det räcker till två-tre veckor i Vietnam vilket skulle vara kanon. Vad tror ni om flygresan?

Tror inte jag skulle ha en liknande resa i tankarna om jag inte trodde dottern klarade detta. Min dotter är SÅ hungrig på livet och nyfiken på ALLT, så jag tror det skulle bli en bra upplevelse för henne (bortsett från flygresan.......fast man vet ju aldrig, hon kanske tycker det är jättespännande ) Sist sov hon och satt i bärselen, nu kommer hon klättra överallt  

• Josefina

Jag var tbx i sri lanka första gången när jag var 6 år. Det var både gott och ont att åka så tidigt. Mamma har berättat att jag vakna varje natt och ropade på dem för jag trodde de skulle lämna mej där nere igen. Sen var jag väldigt nyfiken dagtid på landet och dess människor. Men tänk på att folket är väldigt nyf på barnet och varför de går med er ... Nästa gång var när jag var 13 och mognadsmässigt va det mkt bättre.
    När jag var nere första gången så träffade vi flera barnfamiljer m adoptionsbarn och ngr var i min ålder.. me samma känsla för att de skulle lämna dem. Så tänk en extra gång. Jag var varken omogen för min ålder eller har haft separationsproblem hemma men just där vid min första resa kom skräcken för att bli lämnad igen.
    Jag rekomenderar att åka när barnen är större. Dels för de har mer utbyte av landet och är mer intresserade och kan ta in både kultur och minns bättre efteråt än när de är små.

• Kochan67

Vi var tillbaka i Vietnam januari 08, då var vår son 8 år. Det var ingen återresa utan en ren semester för att tillsammans se och upptäcka vår sons födelseland. Jag tror inte att varken jag eller min man förstod innan hur mycket detta betydde för vår son. Alla dofter, smaker, ljud, människor och miljöer. Han var helt fascinerad och är det ännu. Han säger ofta att det var den bästa dagen i hans liv (hittills) när han kom tillbaka till Vietnam. Vi hade ju tidigare berättat för honom om vår egen upplevelse men nu fick han själv bilda sig en uppfattning. Vi håller just nu på att planera nästa resa som kommer bli i januari 2011! Han har stora planer för denna resa men har ännu inte nämnt alls att han skulle vilja se barnhemmet eller åka tillbaka dit. Vi tänker att det får komma när det kommer och vi åker så gärna till Vietnam många gånger. Mitt råd är ÅK {#lang_emotions_sunny}

• Hej och Hopp

Jag tänker också att jag ska åka till Vietnam på semester-resor medan hon är liten. Ingen återresa utan en semesterresa till hennes födeseland. Jag tror att det kan göra att det inte behöver bli så dramatiskt för barnen att göra "återresor" senare om de vill.

Det som skulle hålla mig tillbaka nu är just flygresan och all uppmärksamhet lillan och jag skulle väcka. Jag fick hålla hårt i henne under hämtresan och nu när hon är lite större och mer rörlig så kanske det skulle vara svårare att klara av att hålla alla vänliga människor på behöigt avstånd. Å andra sidan så rynkar min tjej på pannan åt alla främlingar just nu så hon skulle kanske fixa det själv

• Josefina

Förlåt att jag frågar.. men va är det för skillnad med återresa och sem.resa till födelselandet.. oavsett det är sem.resa återvänder ni ju till barnets födelseland. Det pratas så mkt om separationsproblem osv.. förstår inte varför man åker ner med små barn till just deras födelseland. Det är självklart kul att visa upp landet och det är kul som adopterad att se sitt eget land men .. det pratas emot lite i vissa diskutioner ni för här.

Svar på tråden Resa till Vietnam-skadligt?