Det finns nog ingen fast regel egentligen, det får man väl känna vad som är bäst själva. För vår del så är det inte aktuellt med någon Vietnamresa ännu på många år av flera anledningar. Vår son är 3 år och har inget intresse av sin bakgrund över huvudtaget. Vi försöker prata med honom om att han kom med flygplan med oss hem från Vietnam men det är inte intressant för fem öre, han vill inte lyssna på det. Det kom ju särskilt på tal nu när hans lillasyster föddes nyligen men han ser inte skillnaderna ännu och om han över huvudtaget kommer att lägga någon värdering eller känslor i detta får framtiden utvisa. Han ser ju ut som sin pappa, precis som lillasyster gör så för honom är det inga skillnader och har inga frågor eller tankar om det. Därför känns det ur den aspekten att vi vill visa honom landet han är ifrån ganska meningslös just nu. Sedan vill vi också att han ska ge klartecken till om han vill åka dit, jag hade själv väldigt bestämda åsikter kring att resa till mitt födelseland, jag var rädd och orolig och fick panik av att åka dit, var så liten när jag kom så några minnen därifrån hade jag inte men jag ville inte. Jag vill kunna fråga min son om detta så han inte får några panikkänslor och jag vill respektera hans ev ovilja i så fall och inte tvinga iväg honom om han inte vill åka dit. Jaga vill också att han ska vara så stor att han minns vår resa dit. Sedan är hans syster väldigt liten ännu och jag vill inte resa med en sådan liten bebis.
Vi längtar också tillbaka men känner att vi vill göra denna resan tillsammans med vår son och kunna visa honom och berätta om hur det var när vi var där och fick honom, han är för liten för det nu och visst kan man resa dit för att vi, hans föräldrar ska få uppleva och se allt igen men det känns onödigt, det kan lika gärna vänta tills vi alla är mogna och redo. Vissa barn har ju ett stort behov tidigt av att åka tillbaka och då kan det ju vara aktuellt, men så är det inte för vår son och därför känns det väldigt viktigt att vänta. DÄremot skulle jag aldrig besöka barnhemmet med honom, det kan väcka mycket och det vill jag inte utsätta honom för. Det blir endast aktuellt när han är så pass stor att han förstår att det kan bli jobbigt för honom men att han kan hantera det på ett bra sätt om han nu själv vill detta, jag skulle absolut inte ta med honom som litet barn dit, då hade jag besökt barnhemmet ensam och visat bilder på sonen och fotat själv och visat sonen bilderna senare. För det vet jag flera familjer som gjort och barnen har farit illa av det.