• Ankissen

Vad är det för fel på diskmaskinen?

Vi har en hyffsat ny diskmaskin från Ikea, två år ungefär har den varit i bruk. Den har funkat bra fram till för en vecka sen ungefär, när den helt plötsligt börjar skita ner disken istället för att göra den ren. Glasen till exempel, är alltid skitiga nu för tiden, gärna nedsmutsade med rester av sånt som satt på tallrikarna, eller bara med nåt som ser ut som grus i sig. I går blev jag tokig på den och fördiskade allt supernoga innan jag stoppade in det i i maskinen och lik förbannat är sakerna skitiga nu på morgonen när jag skulle tömma den. Så fruktansvärt irriterande och tidsskösande som jag inte har tid med när jag har två småbarn hemma.

Nån som har varit med om detta? Vad var i så fall fel? Silen är tömd 100 gånger de senaste dagarna känns det som.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Svar på tråden Vad är det för fel på diskmaskinen?
  • The Black Lady

Du får nog ringa efter en reparatör....

• Dundermamman

Har du provat att köra den med rengöring/avkalkning?
    Kan vara så att spolarmarna och slangarna är igenkalkade!

En gång i månaden kör jag vår maskin med antingen Finish´s rengöring http://www.finishinfo.se/finish-fusion-powder-dishwasher-cleaner.php eller röd pri http://www.emanco.se/avkalkning-rengoringsmedel-p-297.html?osCsid=771fa0bf3020b0f53dd1b044594e4b9b

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Ankissen
    Dundermamman skrev 2010-02-05 08:34:50 följande:
    Har du provat att köra den med rengöring/avkalkning? Kan vara så att spolarmarna och slangarna är igenkalkade! En gång i månaden kör jag vår maskin med antingen Finish´s rengöring www.finishinfo.se/finish-fusion-powder-dishwa... eller röd pri www.emanco.se/avkalkning-rengoringsmedel-p-29...
    Näe, sånt har vår diskmaskin aldrig fått ta del av! Kanske vore en idé då, innan jag ringer reparatör...
  • MammaMiia88

har du haft i diskmaskinssalt?

• Dundermamman
    Ankissen skrev 2010-02-05 08:36:56 följande:
    Näe, sånt har vår diskmaskin aldrig fått ta del av! Kanske vore en idé då, innan jag ringer reparatör...
    Ja, absolut...finns för 30-40:- i de flesta matvarubutiker!
    Bra mycket billigare än en reperatör OM det nu hjälper
    Skäm bort med lite spolglans också, om du inte brukar använda det
  • Ankissen
    Pappa G skrev 2010-02-05 09:36:26 följande:
    Värmer den vattnet..?
    Kanske en dum fråga, men hur vet jag det?
  • Alcarinque

Ja, prova en rejäl rengöring först!

Vi har också en diskmaskin från Ikea och efter två år blev den helt trött. Diskade dåligt och gav till slut upp helt. Typ dagen före julafton var det också, haha! Men vi testade med att rensa alla filter (äckligt som bara den var det...) och köra med rengöring, som finns att köpa i affären, och den skärpte till sig efter det Nu försöker vi nog göra tre, fyra rengöringar per år.

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • Pappa G
    Ankissen skrev 2010-02-05 09:42:07 följande:
    Kanske en dum fråga, men hur vet jag det?
    Öppnar luckan och tittar/känner efter..

Vår diskmaskin fick nämligen liknande fenomen efter drygt två år. Dock är det en Electrolux..
  • Analoga
    Ankissen skrev 2010-02-05 08:26:12 följande:
    Vi har en hyffsat ny diskmaskin från Ikea, två år ungefär har den varit i bruk. Den har funkat bra fram till för en vecka sen ungefär, när den helt plötsligt börjar skita ner disken istället för att göra den ren. Glasen till exempel, är alltid skitiga nu för tiden, gärna nedsmutsade med rester av sånt som satt på tallrikarna, eller bara med nåt som ser ut som grus i sig. I går blev jag tokig på den och fördiskade allt supernoga innan jag stoppade in det i i maskinen och lik förbannat är sakerna skitiga nu på morgonen när jag skulle tömma den. Så fruktansvärt irriterande och tidsskösande som jag inte har tid med när jag har två småbarn hemma. Nån som har varit med om detta? Vad var i så fall fel? Silen är tömd 100 gånger de senaste dagarna känns det som.
    Jodå, detta problem känner jag allt igen! Vi hade så i höstas och höll på bli tokiga!! Tills vi fick tipset att köpa maskinrengöring, det var en flaska av märket Finish som man satte i maskinen och sedan körde en maskin. Vips var problemet borta
  • Analoga
    MammaMiia88 skrev 2010-02-05 08:38:09 följande:
    har du haft i diskmaskinssalt?
    De flesta maskiner behöver man väl inte ha diskmaskinssalt i?? Vi behöver då inte det i vår av märket Cylinda.
  • Dundermamman
    Analoga skrev 2010-02-05 14:13:12 följande:
    De flesta maskiner behöver man väl inte ha diskmaskinssalt i?? Vi behöver då inte det i vår av märket Cylinda.
    Nej, det behövs oftast inte!
    Vi har också en Cylinda (modell DM 42) och där finns inte ens något fack för salt!
  • Dundermamman

TS...hur har det gått?

• Ankissen

Tja, lite bättre, men det är inte bra än. Ett antal glas framför allt, ser ut som om de har lite grus i botten när de kommer ut, som de inte hade från början.

• MrsHW

Om du nu inte har nån diskmaskin som kräver salt.... Men vi har faktiskt haft problem på jobb nu med just kalk för att det är nått med vattnet, det har blivit sämre tydligen.

Annars så köp en sån liten finish "blomma", glansmedel, städa alla filter ordentligt, kanske köpa nya?
    man brukar känna om den värmer vattnet när maskinen är klar, för då kommer de oftast varm luft och disken är varm. :)
Svar på tråden Vad är det för fel på diskmaskinen?