• AoN

Barn med skolios

Finns det fler här på FL som har små barn med skolios? Tänkte att det kunde vara givande med en tråd där vi kan berätta och lyssna, stötta och få stöd genom undersökningar, korsettbehandlingar och allmän oro... 

Min tjej fyller 2 år nu och har haft korsett i snart ett år. Hon har ca 49 grader Kobb och troligen kommer hon att få VEPTR-stag inopererat under 2010.

Finns det fler där ute?

• Svar på tråden Barn med skolios
  • Blondelindis

Ingen av mina döttrar har ännu fått diagnosen skolios. Men eftersom jag har det och är opererad för det så har jag extra koll när det gäller det eftersom jag har läst att det kan vara ärftligt från mamma till just flickor.

Jag hade 48 graders vinkel när jag opererades, då var jag 12 år och fick bära korsett i ca 1 år efter op. Allt gick bra & jag har levt ett helt normalt liv sen dess.

Lycka till!!!!

• Emmixen

Jag har skolios pga min muskelsjukdom. Opererades vid 10 års ålder, hade då 107 grader och efter op landade det på ca 70. Har inte de allra bästa erfarenheterna av op, men jag hade väldig otur. 

- www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • AoN
    Blondelindis skrev 2010-02-05 13:26:46 följande:
    Ingen av mina döttrar har ännu fått diagnosen skolios. Men eftersom jag har det och är opererad för det så har jag extra koll när det gäller det eftersom jag har läst att det kan vara ärftligt från mamma till just flickor.Jag hade 48 graders vinkel när jag opererades, då var jag 12 år och fick bära korsett i ca 1 år efter op. Allt gick bra & jag har levt ett helt normalt liv sen dess.Lycka till!!!!
    Hur gamla är dina döttarna idag? Det vanligaste är kanske att det visar sig just innan/i början av tonåren..?

Min tjej vet ju knappt något annat än att hon ska ha korsetten på sig, så på många sätt kan jag tänka mig att det var "bättre" att hon fick diagnosen nu, än just i den åldern då man redan är så känslig. Elller hur tänker du? Är du orolig att dina döttrar ska få skolios?
  • AoN

Imorgon ska vi till Astrid Lindgren och förbereda oss inför MR-undersökningen nästa vecka...

• 060810

Tänker på ärftlighet och så. Jag har skolios (dock ej opererad). Jag fick diagnosen när jag var 12 år gammal. Har jävulska problem med min rygg och ständig smärta.. Typ 360 dagar om året, har någon enstaka dag då jag är i stort sett smärtfri men de är räknade på en hand.
    Nu när jag är gravid är det extra jobbigt och ryggen värker och värker (väntar nr. 3 och är i v. 19).
    Jag har en dotter som är 3½ och jag har ständig koll på hennes rygg och bvc och läkare på bb kollade henne noga tills hon var 1, sen släppte de henne liksom.
    Men kan hon som mig få det när hon är runt 10-12 år?
    Även bebis i magen är en flicka... Vi har ingen i släkten som har skolios så jag vet inte vart mitt kommer ifrån...

• Emmixen

Schnappi: Det är vanligast att tjejer får skolios, och då i tonåren.. Så det låter mycket konstigt att de inte tror att Izabelle ska få skolios bara för hon inte fick det innan hon blev 1 år! :S De bör fortsätta kolla det, framför allt när hon närmar sig tonåren.. 

- www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • 060810

Emma:
    Tack! Jag ska ha det i åtanke. Ska försöka komma ihåg det om ca 9 år eller nåt! :p
    Men det är ju vettigt det du skriver för jag var ju 12 när jag fick min diagnos och hade haft problem i ca 1 år då. Vet inga grader eller nåt på mig, men verkar inte va så allvarligt eftersom jag inte fått någon behandling alls, mer än att jag kan ta smärtstillande vid behov.. Nu då Alvedon o Panodil, men de kan jag va utan för de gör ändå ingen nytta på mig.. :p Det är som att ta sockerpiller i a f mot den värken..

• Emmixen

Precis! Det brukar nämligen vara så.. Vanligare på tjejer än på killar och kommer oftast i tonåren. Har väl nånting att göra med hur man växer eller nått. Jag fick ju det pga min sjukdom, men jag syftar på om man inte har någon grundsjukdom så att säga. Du har aldrig haft någon form av korsett då? Jag hatade min, men ibland kan jag ändå tänka mig att det är skönt att få den stöttningen. Och nä, alvedon och panodil är som sockerpiller mot sånt... Funkar bara på "vanliga åkommor" på mig, som huvudvärk och sånt. :P

• 060810

Nej jag har aldrig fått någon korsett eller något alls.. Det enda de säger är: tänk på din hållning och träna ryggen så du stärker musklerna... Men min värk får de inte bort ändå med det... Har värk från skulderbladen och ner till rumpan.. :(  Jobbigt som fan när man är gravid, men bara att genomlida. :p

• Emmixen

Har du provat att gå typ till en sjukgymnast? Och fått rätt övningar att göra?

PS kolla din gb. :P
Svar på tråden Barn med skolios