• Anonym

Jag vill slippa mens. Vilket p-medel?

Vilket p-medel är bäst enligt dig då? Går det ens att slippa mensen? Har för mig att jag hörde en kompis för några år sedan som sa att hon inte hade mens när hon åt p-piller, men kan inte minnas namnet på dom.

• Svar på tråden Jag vill slippa mens. Vilket p-medel?
  • The Black Lady

P-sprutan slipper du mensen på.... TOPPEN!

• Anonym

Man kan även ta p-pillerna utan stopp, det är ok enligt min läkare. Men man måste blöda ut var 3e månad iallafall, annars har man ökad cancerrisk.

• carola1977

Jag har ätit Cerazette och sluppit blödningar helt i flera år, jätteskönt. Dock funkar de inte för alla utan en del blöder nästan konstant istället, men det märker man på 2-3 månader. Minipiller som är i stort sett lika säkra som p-piller.

• Emma04Kevin05

Hormonspiral var jag helt blödningfri med . Dock så medför ju i princip alla hormonella preventivmedel andra biverkningar istället.

• Anonym

Jag äter p piller och har typ aldrig mens, inte så att det stör iaf, kommer bara pyttelite så ett trosskydd räcker oftast ibland kommer det inget alls, mycket skönt kan jag tillägga, men det beror ju såklart på från person till person

• Anonym

Det finns inget p-medel som garanterar att om du tar det så slipper du mens men det fins oliga som de e stora chanser. Har själv haft p-stav och dom första 2 åren funka den bra för mej sen har jag haft blödningar litte då och då ibland flera månader i mellan och ibland  varje månad. Så även om de funkar i början så e de inte säker att de funkar hela vägen.
    Lycka till och hoppas du hittar något som passar dej tycker själv de e jobbigt med mens å skulle väll helst slippa den oxå men de e ju ett friskhets tecken brukar man säga =)

• Anonym
    Emma04Kevin05 skrev 2010-02-05 13:40:43 följande:
    Hormonspiral var jag helt blödningfri med . Dock så medför ju i princip alla hormonella preventivmedel andra biverkningar istället.
    Finns det bara en sorts hormonspiral eller finns det flera? Vet att det finns kopparspiral men den vågar jag mig inte på efter att ha läst att många får större blödningar :P
  • Mamma Tintis
    carola1977 skrev 2010-02-05 13:36:55 följande:
    Jag har ätit Cerazette och sluppit blödningar helt i flera år, jätteskönt. Dock funkar de inte för alla utan en del blöder nästan konstant istället, men det märker man på 2-3 månader. Minipiller som är i stort sett lika säkra som p-piller.
    Jag slapp också mens under tiden jag åt Cerazette!
  • Ärta

Hormonspiral är det många som är helt blödningsfria av, eller i alla fall med väldigt lite blödningar. Så vitt jag vet ska de hormonerna bara verka lokalt och inte ge några skumma biverkningar.
    När jag själv hade sådan spiral hade jag lite småblödningar som jag aldrig visste när de skulle komma. Alltså 2 dagars stänk ett par gånger i månaden eller. Blev lite irriterande så jag bytte till en kopparspiral istället. Då blödde jag massor, men visste i alla fall när. :)

• tjej87

Jga har cerazette och har ingen mens sen ett halvår tillbaka... Har ett par kompisar som också sluppit mensen helt med cerazette. Dock får ju en del mkt mer blödningar med cerazette än vad dom har annars så det går ju inte att säga om just du kommer slippa mensen.

• LyNxQ

Det preventivmedel som de flesta slipper blödningarna med verkar vara hormonspiral. (nr 2 på lista är troligen p-spruta)

• Anonym

Tack för svaren.

Så om jag vill slippa mensen eller bara ha lite så lutar det åt cerazette eller hormonspiral med andra ord..

Har en kompis som äter cerazette och hon säger att hon knappt inte har någon mens heller. bara någon dag eller två.

Vill höra från flera!

Lite rädd för alla hormoner bara.. ingen av er som märker att ni blir känsligare av cerazette eller hormonspiral?

• Alexandra

Hormonspiral helt klart, hade mens första månaden efter insättningen men sedan dess inte en enda gång! Kan absolut rekommendera den :)

• Emma04Kevin05
    Anonym skrev 2010-02-05 13:45:57 följande:
    Finns det bara en sorts hormonspiral eller finns det flera? Vet att det finns kopparspiral men den vågar jag mig inte på efter att ha läst att många får större blödningar :P
    Jag hade en som hette Levonova, tror att det eventuellt kan finnas ett märke till men jag är inte säker. Jag fick en hel del biverkningar av min hormonspiral, men det är ju väldigt individuellt. Har du tur så får du själv inga alls, mer än utebliven mens men det gör säkert inte så mycket..
    Jag har även haft kopparspiral men den blödde jag jättemycket av så den åkte ut efter ett halvår.
  • Anonym (M)

P-spruta men det tar väldigt lång tid innan mens och ägglossning kommer tillbaka igen då.

Svar på tråden Jag vill slippa mens. Vilket p-medel?