Nån som har erfarenhet av Methotrexate? Mot reumatism.
Hej
Jag har troligtvis drabbats av nån lindring reumatism av nåt slag, ett par månader efter förlossningen. Jag skulle bara vilja veta om nån haft/har drabbats av samma "skit" som jag!? Efter ett halvår ca började jag få ont i mina händer och fingrar, dom domnade på nätterna och jag hade svårt att knyta handen och sträcka på fingrarna (har fortf). Sen började det i knäna (kunde /kan inte sitta på huk eller benen under mig) och i fötterna. Känns svullet i händer, fötter och knän. Har nu äntligen fått komma till en reumatolog, som efter kännande och klämmande konstaterat nån lindring reumatism men alla prover är bra, visar ingen inflammation. Fick kortison inj i ledkapslarna i handlederna, för jag har karpaltunnel syndrom, men det har hjälp föga. Jag slutade amma för 1½ månad sedan och hade hoppats på att det hela skulle ge med sig då jag läst mycket här på FL om "amningsreumatism", men det har ju inte försvunnit på mig! Jag äter nu Orudis (och lite Tryptisol ibland). Nu ville reumatologen sätta in mig på en vanlig medicin enl henne, Methotrexate. Men jag har ju nu läst om denna medicin och det är ju ett cytostatika som man ger mot cancer med då i mycket högre doser i och för sig. Men biverkningar är ju då illamånende och ev håravfall! Hjälp säger jag då! Inte vill man väl må ännu sämre än nu! Snälla är det nån som har erfarenhet att denna sjukdom och denna medicin så sSNÄLLA skriv en rad!
/Orolig mamma till två små
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 12:51
Ingen som vet???????????????????