• Chokladmums

Nån som har erfarenhet av Methotrexate? Mot reumatism.

Hej
    Jag har troligtvis drabbats av nån lindring reumatism av nåt slag, ett par månader efter förlossningen. Jag skulle bara vilja veta om nån haft/har drabbats av samma "skit" som jag!? Efter ett halvår ca började jag få ont i mina händer och fingrar, dom domnade på nätterna och jag hade svårt att knyta handen och sträcka på fingrarna (har fortf). Sen började det i knäna (kunde /kan inte sitta på huk eller benen under mig) och i fötterna. Känns svullet i händer, fötter och knän. Har nu äntligen fått komma till en reumatolog, som efter kännande och klämmande konstaterat nån lindring reumatism men alla prover är bra, visar ingen inflammation. Fick kortison inj i ledkapslarna i handlederna, för jag har karpaltunnel syndrom, men det har hjälp föga. Jag slutade amma för 1½ månad sedan och hade hoppats på att det hela skulle ge med sig då jag läst mycket här på FL om "amningsreumatism", men det har ju inte försvunnit på mig! Jag äter nu Orudis (och lite Tryptisol ibland). Nu ville reumatologen sätta in mig på en vanlig medicin enl henne, Methotrexate. Men jag har ju nu läst om denna medicin och det är ju ett cytostatika som man ger mot cancer med då i mycket högre doser i och för sig. Men biverkningar är ju då illamånende och ev håravfall! Hjälp säger jag då! Inte vill man väl må ännu sämre än nu! Snälla är det nån som har erfarenhet att denna sjukdom och denna medicin så sSNÄLLA skriv en rad!
    /Orolig mamma till två små

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 12:51
    Ingen som vet???????????????????

• Svar på tråden Nån som har erfarenhet av Methotrexate? Mot reumatism.
  • Soey

Hej!

Jag har reumatism och ätit Methotrexate. Min erfarenhet är inte bra. Jag blev deprimerad och hade håravfall. Mådde hemskt under de 1,5 året som jag åt dem.
    Men det finns ju dem som tål dem och får bra resultat.

Hur går det för dig?

MVH,
    Sofia

• Bestla

Min mamma åt detta mot just reuamatism. Hon mådde hysteriskt illa av detta och blev riktigt självmordsbenägen under en period på grund av en depression som kom just av preparatet. När hon slutade blev hon mycket bättre genast.

• Chokladmums

TAck för era svar även om de inte var så positiva! Nu har jag börjat med kortison och vips så blev jag jättebra! Så jag slipper "rävgiftet" för tillfället i alla fall. De har också kommit fram till att det är psoriasis artrit, lindrigt! SKÖNT! Mår iaf mkt bättre!

• SnipSnapSnut

TS- är det prednisolon du äter? Hur mycket? Går du upp i vikt av det? Jag har också väldigt ont i lederna....läkaren säger att det kanske kan vara början till reumatism meninte säkert. Jag skulle vilja testa någon medicin mot inflammation ialla fall...men hört att man svullnar så av kortison...

• Chokladmums
    SnipSnapSnut skrev 2010-03-07 19:49:28 följande:
    TS- är det prednisolon du äter? Hur mycket? Går du upp i vikt av det? Jag har också väldigt ont i lederna....läkaren säger att det kanske kan vara början till reumatism meninte säkert. Jag skulle vilja testa någon medicin mot inflammation ialla fall...men hört att man svullnar så av kortison...
    Japp. Prednisolon äter jag. Bara ätit det ett par veckor, inte svullnat alls. Äter "bara" 10 mg, tror att det är av höga doser man svullnar. Har nu börjat trappa ned och kanske att jag börjar känna av fötterna lite grann igen... URK vill inte!!! Får väl se hur det går. Lycka till, hoppas du får bra hjälp!
  • SnipSnapSnut

Varför ska du trappa ner? 10mg är väl redan en väldigt låg dos? Eller ska du bara äta kortvarigt?

• Chokladmums

Reumatologen sa att man inte ska stå på 10 mg under nån längre period. Varför vet jag inte. Hon vill väl kolla om det kommer tillbaka, och då blir det reumatiska mediciner + kortison tror jag.
    Vad har du för symtom då? Kom det efter förlossning eller annat?

• ninaaa

Hejsan! Jag är 17 år och har reumatism. Har haft det sen jag var liten och har alltså provat flera olika mediciner och metoder. Åt kortison tabletter till att börja med, men svullnade upp i ansiktet och det hade inte riktigt någon verkan. Har också hört från mina läkare på senare tid att kortison inte är bra att ta i en längre period.

Nu har jag gått på Metroxate i ungefär ett halvår och allt har blivit så mycket bättre från i vintras då jag knappt kunde gå vassa dagar. Nu är det endast en fot som spökar lite ibland.

Mådde dock väldigt illa dagen efter jag tagit metroxhate tabletterna så jag började med metoject sprutor vilket är samma medicin, bara via injektioner istället en gång i veckan.
    Mår nästan inte illa alls och har inte drabbats av håravfall eller sämre levervärden.
    Jag tycker du ska testa om de fortfarande är tveksamt! Det är ju bara att sluta om det blir för jobbigt!

• blomman 2

Hejsan,vill bara fråga om ngn här med reumatism har fått VOLTAREN som medecin mot sin värk?
    En väninna till mig var till sjukhuset för sin värk i kroppen(reumatism säger hon...)och läkaren gjorde undersökning och röntgen och fick VOLTAREN mot värken och konstaterad reumatism,låter konstigt i mina öron...

• ninaaa

fröken kirre:

Ja det har jag faktiskt. Dock hjälpte dom inte alls typ. Den bästa värk tabletten ja provar är pronaxen, dock fick ja typ magsår av den. Annars är arthrotec bra. Fast det kan ju va bra att ta en medecin som bromsar själva sjukdomen och inte bara värken:)

• Skrotis77

Hej på er...

Var till min läkare idag och fick  Diagnosen:  Psoriasis Atrit.

Sjukdomhistoria:

* Har sedan jag vr 14 haft Psoriasis

* 2008- Gjorde jag en Magsäcksförminskning + att mjälten togs bort

* Feb nu i år  Fick jag en dotter

* Maj började jag få problem med värk i mina knän och svullnad
       har ont i fingrar och tår och trampdynor ett rent helvete på morgonon
       har svårigheter att gå pgs värik i fötterna

Upptäckte en knöl i mitt bröst ... undersökter med Röntgen
       och de visade sig att mina Lymfkörtlar är förstorade..

*Juni/juli  Tas en massaprove rpå mig

* Idag får min diagnos...    
       Ska  börja med Sjukgymnstik sedan blir det medicinering...

Lycklig 2 barns mor
  • Chokladmums
    Skrotis77 skrev 2010-08-04 23:50:16 följande:
    Hej på er...

Var till min läkare idag och fick  Diagnosen:  Psoriasis Atrit.

Sjukdomhistoria:

* Har sedan jag vr 14 haft Psoriasis

* 2008- Gjorde jag en Magsäcksförminskning + att mjälten togs bort

* Feb nu i år  Fick jag en dotter

* Maj började jag få problem med värk i mina knän och svullnad
       har ont i fingrar och tår och trampdynor ett rent helvete på morgonon
       har svårigheter att gå pgs värik i fötterna

Upptäckte en knöl i mitt bröst ... undersökter med Röntgen
       och de visade sig att mina Lymfkörtlar är förstorade..

*Juni/juli  Tas en massaprove rpå mig

* Idag får min diagnos...    
       Ska  börja med Sjukgymnstik sedan blir det medicinering...

Jag har börjat med Salazopyrin, antireumatisk medicin, men har tills i månd också ätit prednisolon. Så jag har ej haft ont alls. Har nu slutat med dom som sagt och hoppas nu att den andra medicinen ska börja verka. Känner en anings aning i fingrarna men inte mycket. Blir så yr av ´tabl bara, lite halvjobbigt. Ska ju börja jobba nu efter mammaledigheten! Hur ska dom gå vidare med dig nu då? Lycka till!
  • carin 82

Hej!!
    ser att denna tråd är ganska gammal så jag vet inte om T.S fortfarande vill veta något om Methtrexate.
    Jag har ätit det i drygt ett år nu mot RA. O jag mår illa o känner mig ganska deppig. äter också samtidigt kortisontabletter. Och jag hade aldrig ont. Så i själva kroppen mådde jag kanon, förutom illamåendet o deppigheten. men jag vet inte om jag kände mig deppig för att jag hela tiden mådde illa o det tärde ju på psyket..

NU har jag slutat med methotrexaten för vi ska försöka få en bebis till. Och det var 6 veckor sedan. Har inte känt av någonting av det reumatiska förens inatt. Har haft sån himla smärta i ena knät så jag har inte sovit på hela natten. Tagit alvedon men det har inte hjälpt ett dugg.. sen tog jag en högre dos kortison och gick ut på promenad, känns bättre.
    Så summan av det hela är att mehotrexaten hjälpte mig massor.
    läste lite tidigare i tråden att någon gött över till sprutorna istället för tabletterna. ska prata med min läkare om det. kanske värt att prova om det kan hjälpa mot illamåendet.

• LaFontaine
    blomman 2 skrev 2010-07-08 20:14:59 följande:
    Hejsan,vill bara fråga om ngn här med reumatism har fått VOLTAREN som medecin mot sin värk?
    En väninna till mig var till sjukhuset för sin värk i kroppen(reumatism säger hon...)och läkaren gjorde undersökning och röntgen och fick VOLTAREN mot värken och konstaterad reumatism,låter konstigt i mina öron...

Jo, det är hyfsat vanligt att börja med voltaren eller annat NSAID-preparat för att se om man på så vis kan stävja inflammationerna. Min sambo fick börja med Orudis Retard men fick ganska snabbt gå över till Humira eftersom effekten på honom var noll och intet.
  • Tashkin

Jag har tagit metrotrexate i 6 månader nu .

Mitt liv har förändrats helt . Minns knappt när jag fick smärta sist . Mina leder svullningar har gått ner helt . har ett helt fungerande liv nu vilket jag aldrig skulle ha gissat på . Jag kan nu promenera , träna utan att få ont eller stelna till . :))) . Dock har jag fått kort stubin . Blir lätt irreterad ... Så har det varit ända sen jag började med neporaxin, innan jag fick min behandling .

• Tashkin

PS: jag fick blodpropp i maj, vilket innebär waran behandling sidan om metroexate . Under tiden läkaren inte hittade min sjukdom så hade jag tappat vikt och nu samband med waran har jag gått upp i vikt . Är d nån som vet om det tabbletterna som kan orsaka vikten?

Svar på tråden Nån som har erfarenhet av Methotrexate? Mot reumatism.