• Anonym

En lina?

Träffade en gammal vän  för ett tag sedan och han såg ut att må dåligt. Han hade blivit så mager bl. a. 

Han berättade för mig att han hade varit på läkarbesök och värderna var ej bra, han vr tydligen helt uttorkad.

Efter ett par veckor hade han varit på återbesök och då såg det lite bättre ut.

Han berättade:

"Så det firade jag med en lina"

Jag vet att han har brukat endel amfetamin tidigare, men trodde inte det var så ofta.

Nu verkar han ta droger regelbundet, flera dagar i veckan.

En lina? Vad menas egentligen med det? Är inte det kokain man brukar kalla så?

Kokain är väl värre än amfetamin, eller har jag fel?

Om man tar droger flera gånger i veckan, är inte det en varningssignal om att man blivit beroende?

• Svar på tråden En lina?
  • Nataliesliv

En lina brukar betyda kokain.

Jag skulle säga att amfetamin är värre än kokain.

Om man tar droger flera gånger i veckan är man med största sannorlikhet beroende, då kokain är väldigt beroendeframkallande. Speciellt som du beskriver din vän, låter denne som en missbrukare.

• Anonym

Av vilken anledning tror du att han tar droger flera gånger i veckan?

En lina kan väl vara både amfetamin och kokain. Skillnad på bruk och missbruk.

• Anonym

"Av vilken anledning tror du att han tar droger flera gånger i veckan?"

Svar: Han sa till mig när vi träffades att drogerna var bra och att han hade tagit flera dagar på raken alldeles nyligen... Han verkade påtänd när vi sågs också och det var en vardag mitt på förmiddagen...

• Nataliesliv

Att han blivit mager och såg ut att må dåligt, dessutom att han verkade hög på en vardag verkar som att han är missbrukare.

• Anonym

Jag tycker det också. Fick en chock när jag såg honom. Och att han hade extremt högt blodvärde, och trögflytande blod och var uttorkad kan ju också ha att göra med droganvändandet...

Usch, det är så himla sorgligt. Kasta bort sitt liv sådär    Vill inte ha någon kontakt med honom mer så länge som han inte själv vill ta tag i sitt liv...

• Digestive

"Kokain är väl värre än amfetamin, eller har jag fel?"

Det beror på hur du ser på effekterna av drogerna och hur det reellt påverkar individen i fråga (alla droger ger inte samma resultat för alla).

"Om man tar droger flera gånger i veckan, är inte det en varningssignal om att man blivit beroende?"

Det behöver inte handla om ett beroende men både amfetamin och kokain hör till droger som man väldigt enkelt kan bli psykiskt beroende av, då dessa droger ger utdelningar som berör vår självkänsla, självförtroende och välbefinnande. De berör alltså aspekter som vår kultur håller väldigt högt redan från barnvaggan.

Jag anser att du borde söka dig djupare in i vederbörandes förhållande till drogerna i fråga, innan du kan få en reell inblick i dennas situation, eller för den delen kan få matnyttiga inlägg i din tråd, genom att dela ut mer information kring situationen (då vi som skriver behöver mer kunskap om situationen för att kunna dela med oss om våra erfarenheter och kunskaper).

Har du något mer som du kan beskriva hans situation med så ligg inte inne med den informationen.

• Anonym

Är nästan säker på att han började med droger från första början som självmedicinering pga att han inte mår så bra. Han har ganska låg självkänsla och han har varit arbetslös ett tag (tror det blev värre i samband med det)

Vet inte så mycket mer, annat än att han är en fin person när han inte är påtänd. När jag träffade honom senast kändes han som en annan person, som en främling.

Orkar inte ha någon mer kontakt med honom. Han har tidigare betytt väldigt mycket för mig och jag känner att jag inte orkar se honom misshandla sig själv sådär. Jag frågade honom om han inte vill sluta och han svarade nej. Då kan jag ej hjälpa honom.

Hade han sagt att han själv ville sluta så hade det varit annorlunda. Då hade jag försökt att stötta honom...

• Anonym

Jag minns inte om jag har skrivit om det här tidigare. Men om jag har det ber jag så mycket om ursäkt.. men jag kan verkligen inte påminna mig om att jag skulle ha frågat om vad en "lina" är tidigare.  Kanske har någon skrivit något liknande tidigare? Missbruk och att punda verkar ju tyvärr inte vara så ovanligt...

• DreamBitch

Näe, det kanske inte är direkt ovanligt men allt som står i denna tråd stod i den andra tråden.

Svar på tråden En lina?