• MissGoodie

Blomsorter?

Jag letar inspiration till en ny tatuering jag håller på att fila på. En del av den ska vara en blomma och jag undrar därför vilka blomsorter som finns. Min hjärna är helt död och dessa har jag kommit på än så länge;
    Lilja, ros, tulpan, körsbärsblomma, nejlika, solros, vitsippa, blåsippa, blåklocka, tussilago, maskros, näckros.
    Vad finns det för andra blommor?

• Svar på tråden Blomsorter?
  • lykantrophona

Tips: linnaeus.nrm.se/flora/ Det finns lika många sorters blommor som det finns blombärande växter. Dvs en himla massa. Men om du inte orkar tänka så var det dessa jag kom att tänka på:

Atlasblomma, tagetes, vallmo, potatisblomma, liljekonvalj, svärdslilja, amaryllis, orkide, kastanjeblomma, våtarv, vitklöver, rödklöver, skogsklöver, humleblomster, snödroppe, blomman för dagen, tomatblomma, tusensköna, getrams, pelargonia, löjtnantshjärta, tranbärsblomma, lejongap, kärringtand, julstjärna, narcisser, luktärt, syrén, lobelia, prästkrage osv.

• lykantrophona

Kan inte låta bli att retas lite. Du frågade ju efter hur många olika sorters blommor det finns.
    "The number of species of flowering plants is estimated to be in the range of 250,000 to 400,000." (wikipedia)
    Ja, någonstans över en kvarts miljon olika sorter alltså.

Så, nu ska jag sluta vara en besserwisser.

• MissGoodie

Aschdå, jag gillar besserwissrar ;) Och jag hade en liten föraning om att det fanns ett gäng ;) Men jag hann gå och göra tatueringen ändå och det blev en nejlika och den blev faktiskt skitsnygg, så jag är nöjd :) Men tack för dina svar!

Svar på tråden Blomsorter?