Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Sommarkurser? CSN?

missMian skrev 2010-02-05 20:33:15 följande:
    åh tack för svaret! haha dum fråga kanske, men då ingår alltså bidraget?
    Ja.. Du har möjlighet att få bidrag också.

Du behöver studera minst halvfart för att få studiemedel. En heltidssommarkurs under hela sommaren är 15 hp.

Om du annars går en lång utbildning så kanske du bör tänka på att de veckor du lånar för under sommaren räknas av på de studiemedelsveckor som du har till förfogande. Därmed räcker inte studiemedlet i 12 hela terminer om du planerar att läsa i 6 år.
  • Anova
    missMian skrev 2010-02-07 20:55:25 följande:
    åh men jag tänkte ju läsa en 7,5 poängskurs på halvfart under 10 veckor! Då får jag alltså INGENTING? :( hehe ja det tåls att tänka på, men det blir 4 år för mig högst. Tack för svaret! :)
    Sommarstudieperioden är mellan typ v.24-33 eller likande. Läser du 7,5 p under den tiden läser du på halvfart (50%) och är därmed berättigad till studiemedel för halvtidsstudier. Läser du två 7,5  (2 ånger 7,5 = 15) så är du berättigad till studiemedel för heltidsstudier. Läser du en 7,5 p kurs på 5 veckor så är du berättigad till studiemedel för heltidsstudier eftersom du läser en snabbare studietakt.

Så ja, du är berättigad till studiemedel.
  • Anova
    Smulan No1 skrev 2010-05-19 20:27:01 följande:
    Anova, hjälp mej! Har sökt en kurs, och blivit antagen 7.5 poäng man läser 50% men det står mellan vecka 23-34...Kan det vara rätt?`?
    Hoj!!

Det bör vara rätt. 15 p på hela sommaren 100%, då bör ju 7,5 poäng hela sommaren vara 50%. Och man ska minst läsa 50 procents studietakt för att få studiemedel.
  • Anova
    Smulan No1 skrev 2010-05-19 20:28:10 följande:
    Då får jag ju inget studiebidrag, ska plugga halvtid och sen har jag förtidspension, som jag håller på att likvidera för gott, men tar det sakta men säkert.
    Förtidspension?
  • Anova

Då hänger jag med..
    Jag ser inga problem att få studiemedel för haltidsstudier under sommaren.
    Hoppas kursen är kul och du får nytta av den!

Svar på tråden Sommarkurser? CSN?