• missMian

Sommarkurser? CSN?

Kan man få bidrag från csn om man pluggar på sommaren? måste man plugga heltid då? någon som vet?

• Svar på tråden Sommarkurser? CSN?
  • Smulan No1
    Anova skrev 2010-05-19 20:35:55 följande:
    Förtidspension?
    Ja eller sjukbidrag heter det väl rättare sagt, har pratat med både fk och csn om det här och det är helt grönt att behålla det under tiden jag studerar.
    Bara för att jag är funktionshindrad ska kunna komma ut i arbetslivet med bra förutsättningar igen.
    Himla massa barn
  • Smulan No1

Jag har sökt högskolan till hösten och ska läsa heltid.
    Då får jag behålla min pension och få bidrag för halvtidsstudier samtidigt.
    Det som är den enda biten är att jag inte får ta tilläggslån när jag studerar halvtid, så jag förlorar lite.
    Men jag ser det här som en chans att få jobba med saker jag kommer klara av i framtiden.

Himla massa barn
  • Anova

Då hänger jag med..
    Jag ser inga problem att få studiemedel för haltidsstudier under sommaren.
    Hoppas kursen är kul och du får nytta av den!

• NoKnock Angleton

Ts om du har halv pension och pluggar halvtid så har du inte rätt till csn tyvärr. Det hade varit om du hade pluggat tex två st 7.5 p på halvfart alt en 15p då hade du kunnat söka halvt studiemedel. Men nu pluggar du den tiden som du har pension. MEN det kan ju vara så att du skulle kunna höra med fk och csn, iom att man får lov att "tjäna" jobba lite när man har pension, så du kanske kan få en liten bidragsdel. Min sambo har hel pension och pluggar, men han har inte rätt till studiebidr. Eller jo rätt har han men då minskar hans pension.

• Smulan No1
    NoKnock Angleton skrev 2010-05-19 20:47:15 följande:
    Ts om du har halv pension och pluggar halvtid så har du inte rätt till csn tyvärr. Det hade varit om du hade pluggat tex två st 7.5 p på halvfart alt en 15p då hade du kunnat söka halvt studiemedel. Men nu pluggar du den tiden som du har pension. MEN det kan ju vara så att du skulle kunna höra med fk och csn, iom att man får lov att "tjäna" jobba lite när man har pension, så du kanske kan få en liten bidragsdel. Min sambo har hel pension och pluggar, men han har inte rätt till studiebidr. Eller jo rätt har han men då minskar hans pension.

Hm. varför säger dom då att jag har rätt till det? har ringt både fk och csn.
    Himla massa barn
  • Smulan No1

Det är skillnade om man har heltidssjukbidrag, men jag har halv..

Himla massa barn
  • NoKnock Angleton

Han har inte tidsbegränsad pension. Han har den gamla sk förtidspensione (minns fan aldrig vad det heter numera) Däremot studerar han på heltid så det kanske är skillnad. Det kassan sa till honom var att han är välkommen att studera så mkt han vill, han behöver inte ens anäla det till dem. MEN om han börjar plocka ut studiemedel så måste han anmäla för då drar de av det från hans pension.

Jag är inte förvånad att kassan sagt olika saker för de verkar inte ha mkt koll till när det komemr tilld e gamla förtidspensionerna. Vi ser det dock som ett plus att han kan plugga med bibehållen pension för då slipper han ta studielån, summan för heltidsstudier som man får ut från csn är nämligen ung det samma som han har i pension.

Men jag tror det är annorlunda för dig iom att du är halvtidspensionär och har en halvtid då du eg är i rehabilitering väl? Om jag vore som du så skulle jag söka studiemedel, det går att fylla i under uppgifter till csn. Du måste ju ha en inkomst den andra halvan då du inte är pensionär så enligt min (obs min logik) så bör du vara halvitdspensionär- studera halvtid= 100% alltså borde du ha rätt till halvt studiemedel, för du pluggar halva tiden, är pensionär andra halvan, elelr tror du jag är helt ute och cyklar? Shit va krångligt det låter

• NoKnock Angleton

Åh en grej till med, har du bostadstillägg för pensionärer? Alt bostadsbidrag om du har barn så glöm inte att 80% av bidragsdelen skall räknas med som årsinkomst!

• NoKnock Angleton

Men för fan det är ju klart du har, nu fattar jag itne hur jag själv tänkte FÖRLÅT ts, jag kan bara skylla på att jag skriver tenta samtidigt. Det är klart du har rätt till bidrag och lån för halvitd under de veckorna du pluggar!

Glöm inte det där med bostadstillägget =)

Lycka till  och hoppas du kommer vidare från pensionen!

• Smulan No1
    NoKnock Angleton skrev 2010-05-19 22:27:28 följande:
    Han har inte tidsbegränsad pension. Han har den gamla sk förtidspensione (minns fan aldrig vad det heter numera) Däremot studerar han på heltid så det kanske är skillnad. Det kassan sa till honom var att han är välkommen att studera så mkt han vill, han behöver inte ens anäla det till dem. MEN om han börjar plocka ut studiemedel så måste han anmäla för då drar de av det från hans pension. Jag är inte förvånad att kassan sagt olika saker för de verkar inte ha mkt koll till när det komemr tilld e gamla förtidspensionerna. Vi ser det dock som ett plus att han kan plugga med bibehållen pension för då slipper han ta studielån, summan för heltidsstudier som man får ut från csn är nämligen ung det samma som han har i pension. Men jag tror det är annorlunda för dig iom att du är halvtidspensionär och har en halvtid då du eg är i rehabilitering väl? Om jag vore som du så skulle jag söka studiemedel, det går att fylla i under uppgifter till csn. Du måste ju ha en inkomst den andra halvan då du inte är pensionär så enligt min (obs min logik) så bör du vara halvitdspensionär- studera halvtid= 100% alltså borde du ha rätt till halvt studiemedel, för du pluggar halva tiden, är pensionär andra halvan, elelr tror du jag är helt ute och cyklar? Shit va krångligt det låter
    Han har antagligen reglerna före år 2008 kan jag tänka mig. Det är skillnad på att plugga heltid eller deltid, kollade du länken jag skickade?
    Jag behöver heller inte upplysa om att jag ska plugga, och jag fick inte ta extra lån för studierna, men hade inte det som avsikt från början.
    Jag är inte i rehabilitering utan har jobbat fram till sep och därefter blev jag arbetslös, så jag har stämplat med andra ord.
    Lite virrigt men tror det har löst sig
    Himla massa barn
  • Smulan No1
    NoKnock Angleton skrev 2010-05-19 22:31:11 följande:
    Men för fan det är ju klart du har, nu fattar jag itne hur jag själv tänkte FÖRLÅT ts, jag kan bara skylla på att jag skriver tenta samtidigt. Det är klart du har rätt till bidrag och lån för halvitd under de veckorna du pluggar!Glöm inte det där med bostadstillägget =)Lycka till  och hoppas du kommer vidare från pensionen!
    Hehe
    Ska åtminstone försöka
    Himla massa barn
  • Smulan No1

Har fastnat här i mitt tänk.

Jag har ju halvt sjukersättning för gott. Jag har rätt att studera och arbeta fritt utan att dom tar bort det, det enda som kan hända är att dom minskar ersättningen om jag tjänar mycket pengar.

Nu till CSN. Jag har ju anmält mig till heltidsstuder och ska studera heltid, har jag rätt att söka tilläggslån trots att jag har sjukersättning??

Himla massa barn
  • Smulan No1

Alltså jag läser ju heltid, så jag tycker ju att jag skulle få tilläggsbidrag som alla andra? fan vad det här är krångligt!!

Himla massa barn
  • NoKnock Angleton

hmm... Tilläggsbidraget får man om man har barn, det kommer automatiskt om barnen är skrivna hos dig.

TilläggsLÅNET däremot är något du kan söka om du tidigare arbetat och är över 25 år.
    ( www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/arbetat-tidigare)

däremot så tycker jag inte du ska söka för mer än halvtidsstudier, alltså du studerar heltid men du har ju din halva inkomst säkrad iom din pension. Alltså behöver du ju inte låna mer än för halvtid. detta innebär att du får ju dubbelt med veckor fall du skulle vilja studera mer i framtiden, samt att du slipper betala tillbaka så mkt.

Så tilläggsbidrag får du, tilläggsånet är osäkert.

Svar på tråden Sommarkurser? CSN?