• missMian

Sommarkurser? CSN?

Kan man få bidrag från csn om man pluggar på sommaren? måste man plugga heltid då? någon som vet?

• Svar på tråden Sommarkurser? CSN?
  • Smulan No1
    Anova skrev 2010-05-19 20:35:55 följande:
    Förtidspension?
    Ja eller sjukbidrag heter det väl rättare sagt, har pratat med både fk och csn om det här och det är helt grönt att behålla det under tiden jag studerar.
    Bara för att jag är funktionshindrad ska kunna komma ut i arbetslivet med bra förutsättningar igen.
    Himla massa barn
  • Smulan No1

Jag har sökt högskolan till hösten och ska läsa heltid.
    Då får jag behålla min pension och få bidrag för halvtidsstudier samtidigt.
    Det som är den enda biten är att jag inte får ta tilläggslån när jag studerar halvtid, så jag förlorar lite.
    Men jag ser det här som en chans att få jobba med saker jag kommer klara av i framtiden.

Himla massa barn
  • Anova

Då hänger jag med..
    Jag ser inga problem att få studiemedel för haltidsstudier under sommaren.
    Hoppas kursen är kul och du får nytta av den!

• NoKnock Angleton

Ts om du har halv pension och pluggar halvtid så har du inte rätt till csn tyvärr. Det hade varit om du hade pluggat tex två st 7.5 p på halvfart alt en 15p då hade du kunnat söka halvt studiemedel. Men nu pluggar du den tiden som du har pension. MEN det kan ju vara så att du skulle kunna höra med fk och csn, iom att man får lov att "tjäna" jobba lite när man har pension, så du kanske kan få en liten bidragsdel. Min sambo har hel pension och pluggar, men han har inte rätt till studiebidr. Eller jo rätt har han men då minskar hans pension.

• Smulan No1
    NoKnock Angleton skrev 2010-05-19 20:47:15 följande: