• Mollemupp

1,5-åring som vaknar varje natt...

Vår tjej som är 1,5 år vaknar varje natt vid 02.30-tiden och blir inte nöjd förrän hon får komma över i vår säng. Men problemet är att det ändå alltid tar en bra stund innan hon somnar. Och hon ligger absolut inte stilla, så varken jag eller min man kan somna.

Vi har försökt att få henne att somna om i sin säng, men det kan ta allt ifrån 30 minuter till en timme, och så länge orkar man inte försöka mitt i natten...

Nån som har samma problem eller tips på vad göra?

• Svar på tråden 1,5-åring som vaknar varje natt...
  • Queenie70

Nej, men jag väntar ivrigt på att andra har svar

Min sover med oss hela natten, tvärvägrar egen säng, och det har gått bra hittills men nu stökar han så jävla mycket på nätterna, bufflar, knockar en, tappar puppen och ylar att jag håller på att bli galen. Sambon och jag turas om att sova på soffan..haha.

Men jag pratade faktiskt med BVC, och de sa att vid ungefäör 1.5 år så är det en känslig fas igen, som vid separationsfasen vid ca. 8 månader, så det är egentligen inte läge att börja med några förändringar med sovandet just vid denna ålder, särskilt inte om det är andra saker som händer, som exempelivs dagisstart, som i vårt fall.

• Stellata

Vår son har haft en likadan period, ett tag testade vi att ge honom välling bara för att få honom att somna men då blev det värre eftersom han då vaknade varje natt och ville ha välling. Sakta försökte vi få honom att sluta med vällingen det tog kanske en vecka. Sen så tog vi upp honom när han vaknade men lade konsekvent tillbaka honom i sängen så fort han somnat. Efter ca en vecka började han sova längre och längre själv och nu sover han hela natten i sin säng med nått enstaka uppvak. Det kommer säkert att pendla igen men nu vet vi att bara man orkar vara konsekvent blir det bättre med tiden...

• camillas1985

Oj vad jag känner igen mig här fast min son är bara 1 år. Han har alltid vaknat flera gånger per natt och i början kunde han ligga kvar i sin säng och då var han vaken i en timme och pratade och stökade men han var iaf kvar i sin säng. Nu panikskriker han om man förösker ha kvar honom där. Vissa gånger kan jag söva om honom i famnen och lägga tillbaka honom men oftast så går det inte efter 1 någon gång och då sover han med oss resten av natten. Han är också svår att sova med för han rör sig mycket och så fort han vaknar till lite ska han greja med mitt hår vilket inte är så skönt alla gånger. Nu sen en vecka tillbaka så har vi vant av honom med nattvälling så vi hoppas att det ska göra att han sover bättre snart. Jag känner verkligen att han måste det för i sommar ska vi ha en till bebis och två nattvakna barn känns inte så lockande. I natt var han vaken i 3 timmar *suck*. Han var jätte trött och försökte sova men han bara kunde inte komma till ro. Vet inte varför det blir så. Han brukar ha så i 1 timme men inte 3. Hoppas på en bättre natt nu.

• Julies

Å, det här är tråden jag letade efter. Jag har lite smått panik över vår dotters usla sömn (vår också för den delen). Hon är 16 månader och har alltid sovit i egen säng men med flera uppvaknande pga att hon tappat nappen. I somras när hon var ca 8 månader vaknade hon ofta med något som liknade nattskräck och var otröstlig i ca 30 minuter, skräckslagen med andra ord. Under hösten flyttade hon in i eget rum och det har gått ganska bra.
    Men. Sedan en tid tillbaka är hon jätteledsen när hon vaknar. Sitter upp i spjälsängen och gråter, gallskriker när man lägger ner henne och ger sig inte förrän man tar upp henne. Ett fåtal ggr kan man vagga henne till sömns i famnen och sedan lägga ner henne men oftast måste hon komma in till oss. Har klockan hunnit bli framåt 4-5 somnar hon inte om. Då kan hon vara vaken 1 timma och ligga och sparkas, rulla runt, prata, skrika, skratta.
    Hon llägger sig vid 19-20 tiden på kvällen och vaknar oftast vid 6-7 tiden. Då hon hunnit sova många timmar är hon pigg när hon vaknar på natten. Vi har försökt att lägga henne senare men hon sover inte längre på morgonen för det, och resultatet blir att hon bara är gnällig. Hon sover oftast kring 12 på dagen, ca 1-1½ timma.
    För övrigt kan jag tillägga att hon är svår att få att somna, får ibland ta henne i bilen (där somnar hon på stört). Jag är inte intresserad av 5-min metoden eller SHN.
    NÅGON MED TIPS ELLER STÖTTANDE ORD? Blir snart tokig...
    /Maria

• ciwm

Vi har precis samma problem! Vår son som är 18 månader har sovit bra sedan han var 8 månader, oftast i princip hela nätterna i egen säng och i eget rum. Sedan några veckor tillbaka vaknar han nästan varje natt och vill inte ligga kvar i sin säng. Väl i vår säng ligger han och stökar runt, sparkas och har sig. Man märker att han är trött men han somnar inte. Det kan ta flera timmar innan han till sist somnar om. Vad gör man? Vi måste ju få sova alla tre.

• Trollet Ludenben

Så hade vi med vår son som blir 1 år om 2 veckor. Vi började för några veckor sen med omega3. Eskimokids köpte vi och inte en enda natt sen dess har vart som innan. Han kommer till oss fortfarande men somnar snabbt om. Inga vakennätter mer sen dess. Jag är väl påläst inom området omega3. Har gett stora sonen det i flera år för andra syften. Det är ett livsviktigt kosttillskott, hjärnan behöver de fettsyrorna för att utvecklas.
    Det är bra för många områden och även om man inte använder det för något särskilt ändamål är det jättebra att ge just för att hjärnan är så beroende av de fettsyrorna.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
Svar på tråden 1,5-åring som vaknar varje natt...