• Anonym

Få barn i november eller vänta till efter nyår?

Bryr ni er?
    Vet att många planerar att börja bebisverkstad i maj ca för att få barn i början av året så barnet får en födelsedag tidigt på året.
    Men bryr ni er om det? Vad är det som är så bra att fylla tidigt på året?

Det enda jag kan komma på är när man får köra moppe, ta körkort och gå på systembolaget. Alltså 3 ggr i tonåren.

Eller hur resonerar ni?

(Jag vill börja göra syskon NU, men sambon vill vänta så syskonet föds i början på året. Jag tycker det är löjligt, vi har ju redan barn fött i november!)

• Svar på tråden Få barn i november eller vänta till efter nyår?
  • Anonym

Hejsan jag tänkte lite som din sambo. Men jag har fått för mig att jag absolut inte ville ha ett barn på varken hösten eller vintern utan jag ville verkligen bli gravid så att jag födde på våren. jag har 2 sommarbarn sedan tidigare. Men nu helt plötsligt så blev jag gravid tror att jag är i v5. Detta känns nu helt plötsligt jättemysigt. Hösten som är så vacker och så slipper man gå runt och vara fet under sommaren:) Jag säger bara starta bebisverkstaden nu ...:)Lycka till

• Anonym (4 barn)

Om man nu har lätt att bli gravid så är det nog att föredra ett småsyskon som föds på vårkanten för att slippa RS, magsjukor, influensan och så vidare... så gott det går

Vår lilla tvåa är född i november och när vi ska ha kalas så får vi nästan alltid ställa in pg av magsjuka eller någon annan sjukdom : (

Ettan och trean är födda på sommaren, skönt tid att födas på men inga kompisar hemma som kan komma på kalas...

Fyran är född i maj, men än så länge har vi ingen kalasstatistik eftersom han blir ett nu i vår.

Lycka till med bebisverkstaden!

• Anonym (emmy)

Tycker det är löjligt, och dessutom dumt, att planera sin bebisverkstad så. Vad spelar det för roll egentligen? Och om det inte blir nån bebis rätt månad, ska man vänta till nästa år då eller?

• Saki

Själv skulle jag aldrig ha en tanke på att planera kring vilken födelsedag bebisen skulle få, och det där "kalasresonemanget" låter rentav idiotiskt i mina öron. Men det kanske beror på alla de missfall vi har haft att vi är hur glada som helst oavsett vilken tid på året barnet skulle födas... 

• Anonym

Jag skulle själv vara glad om jag fick barn oavsett när det var fött, men...

...de som är födda tidigt på året har ofta kommit lite längre i utvecklingen när de börjar skolan, och det är ju bra för barn att uppleva att de har det lätt för sig, både med t ex idrott och t ex att lära sig läsa. Det kan ju skilja ett helt år på det äldsta och det yngsta barnet i en klass, och ett år är mycket då det handlar om utveckling fram till puberteten, sen är man liksom "vuxen" och skillnader i mognad beror på personlighet snarare än ett år hit eller dit.

• Anonym

Ja, jag bryr mej, gör ett försök nu och blir det inte denna gången så kanske jag väntar ett tag för att slippa ett decemberbarn..(måste bara räkna ut först när det är tillverkningsstopp..)

• Snooze

Våra barn är födda oktober, mars, januari, september och augusti och ja, jag planerar nästa barn oavsett om vissa tycker det är löjligt (?!) Har blivit gravid på första eller andra försöket med alla 5 och det är inte helt omöjligt att det blir så även den här gången. Alltså kommer vi inte sätta igång nu då vi inte vill ha barn november-februari. Av den anledningen att jag mår skit under slutet av graviditeten med riktigt taskiga blodvärden och 3 besök hos spec.mvc/vecka från v.25 samt att vi kommer ha en på 3 år och en på 1,5 år då och jag ORKAR inte bråka med på och avklädning m.m Så vi väntar och siktar på en marsbebis som tidigast. Om det inte lyckas kommer vi göra ett uppehåll då juli-augusti inte heller är månader jag vill vara höggravid, sen kör vi vidare under hösten igen...

• Venna

Har aldrig tänkt tanken på att vänta med att skaffa barn för att pricka in det i rätt månad.

Vill man ha ett barn så vill man väl ha ett barn- oavsett om det föds i maj eller december, eller?!

Jag har alltid tyckt att det verkar jättemysigt med ett vinterbarn och skulle gärna ha en liten novemberbebis att vara inne och mysa med under vintern.
    Det låter lite hemskt, men det känns lite som att börja curla sitt barn redan innan det föds på något sätt.

Både jag och sambon är födda på hösten, inte så nära jul, men iallafall på "fel" sida av sommaren. Vi var de enda som inte hade fyllt 15, eller fyllt 18, eller 20 när alla andra hade gjort det, men vi överlevde det också.
    Och det allra bästa av allt- nu är ju vi faktiskt lite yngre än våra vänner lite längre!

• Selenea

Tycker det är löjligt, men var och en gör ju som den vill. Efter flera års försök, IVF:er och andra hormonkurer, är vi glada när än ett barn tittar fram. Är själv född i december, och tillhörde de med bäst betyg i klassen. Låg inte ett dyft efter de som var födda i början av året. Upplevde inte att de andra november- och decemberbarnen i klassen var speciellt "efter" heller. Men jag vet att det florerar en hel del fördomar kring just decemberbarn och att det är så synd om oss... Som om det skulle vara bättre att inte födas alls än att bli född i december, typ... Nåväl. Var och en gör som sagt som de vill.

• elocin

Jag har hört att personer födda tidigt på året i större utsträckning blir sportstjärnor och jag vet att det kan vara tufft att vara yngst i klassen, speciellt om man dessutom är omogen för sin ålder.

Om jag skulle göra bäbis så skulle jag strunta i vilken månad barnet föddes. Jag skulle satsa på att bli gravid fortast möjligt, och få det barn jag får den månad det nu kommer.

Det finns 10 sorters människor, de som kan räkna binärt och de som inte kan det
Svar på tråden Få barn i november eller vänta till efter nyår?