• Anonym (Velpotta)

Ångrad sterilisering?

Jag och maken vill inte ha fler barn, och vi vill inte heller nyttja preventivmedel. Han har nu fått en tid för vasektomi. Jag har börjat känna olust inför det hela då det trots allt är så definitivt. Jag vill som sagt inte ha fler barn eller använda preventivmedel så varför känner jag som jag gör?

Har någon här ångrat sin/partnerns sterilisering?

• Svar på tråden Ångrad sterilisering?
  • Anonym (vet ej)

Har inte varit i er frågeställning, men förstår om ni tycker det är ett svårt beslut.
    Antar att det är ett lättare beslut ju äldre man är.

Även om jag inte har ett svar så passar jag på att lyfta tråden för detta svåra och viktiga beslut.

• Anonym

Nej kände inget sånt inför makens sterilisering..
    Eftersom dom förklarade att det går att få ut sperma ändå via hjälp från sjukhuset.

• Anonym (*_*)
    Anonym skrev 2010-02-05 23:15:04 följande:
    Nej kände inget sånt inför makens sterilisering..Eftersom dom förklarade att det går att få ut sperma ändå via hjälp från sjukhuset.
    I broschyren vi fick hem stod det att man kunde frysa spermier före ingreppet ifall man ändå vill ha fler barn senare. Men visst kan man väl ta ut senare också? Eller klipper de av innan de blandas med sädesvätskan och att det inte går då? Jag tänkte på det där idag faktiskt.
    Min sambo har fått tid och vi är säkra på att det är rätt. Har så klart lite tankar om det inte, men inte så jag tvekar.
  • Anonym
    Anonym (*_*) skrev 2010-02-05 23:22:52 följande:
    I broschyren vi fick hem stod det att man kunde frysa spermier före ingreppet ifall man ändå vill ha fler barn senare. Men visst kan man väl ta ut senare också? Eller klipper de av innan de blandas med sädesvätskan och att det inte går då? Jag tänkte på det där idag faktiskt.Min sambo har fått tid och vi är säkra på att det är rätt. Har så klart lite tankar om det inte, men inte så jag tvekar.
    Vissa landsting har så att man kan få frysa in...  Ivårat landsting är det inte så och dom sa till oss att skulle vi ändra oss.. så skulle det gå att ta ut sperma.  sen så kan det finnas kvar sperma i lederna fån det som är klipta och fram till så dom första utlösningarna killen har kan det finnas kvar i så då får man skydda sig 15 :e utlösningen brukar dom vilja att man lämnar in för att dom ska kolla sen är det 3 v efter + 3 veckor igen...  Man kan återställa det också vad jag förstått men det funkar inte för alla...
  • Anonym (Velpotta)

Ingen mer som har något att tillägga? *puffar*

• Anonym (q)
    Anonym (Velpotta) skrev 2010-02-10 09:05:05 följande:
    Ingen mer som har något att tillägga? *puffar*
    Ni kan välja att frysa ner spermier innan han genomför ingreppet.
    Ni kan ta ut senare via Tesa/Pesa men efter ett antal år avtar spermieproduktionen för att sedan avta helt. Min sambo har varit steriliserad i 8 år men hade tack och lov spermier kvar så det kan alltså ta ett tag innan spermierna dör ut.
    Man kan återställa men det är dyrt och svårt att genomföra. Det är inte alla läkare som ställer upp på det eftersom det sällan går bra.
    Tvekar ni så är ni nog inte helt redo för att genomföra ingreppet.
  • Anonym (Q)

Kan även tillägga att ta ut spermier i efterhand kostar pengar, det är inget sjukhuset gör gratis, får man göra privat. Det kostar 5000 kr och 2000 extra om man vill frysa ner dem. Och därefter krävs IVF eller ICSI vilket också kostar pengar, 16 000 och uppåt. Det är också krävande behandlingar som tär på kroppen fysiskt och psykiskt,

• Anonym (Velpotta)
    Anonym (Q) skrev 2010-02-10 16:17:19 följande:
    Kan även tillägga att ta ut spermier i efterhand kostar pengar, det är inget sjukhuset gör gratis, får man göra privat. Det kostar 5000 kr och 2000 extra om man vill frysa ner dem. Och därefter krävs IVF eller ICSI vilket också kostar pengar, 16 000 och uppåt. Det är också krävande behandlingar som tär på kroppen fysiskt och psykiskt,
    Tack så jättemycket för ditt svar, det gav mig en hel del kött på benen.
  • Anonym (Q)

Kan tillägga att här har vi ångrat vasektomin, han och förra frun skildes och så träffade han mig som inte har barn och helt plötsligt var den döär vasektomin ingen bra idé

Lycka till hur ni än gör.
  • Anonym

min sambo har steriliserat sig...efter vårat andra barn!han är 30 år och jag är 27 år!

Svar på tråden Ångrad sterilisering?