• Pannan82

Min dotter vill inte äta

Min dotter på 7 månader inte äta. Vi har försökt ge henne smakportioner sedan hon var 4 månader men hon är fortfarande inte intresserad. Hon smakar, grimaserar och spottar sedan ut. Tillslut blir hon ledsen och arg och då ammar jag henne. Jag har inget emot att fortsätta amma men är rädd att hon inte får tillräckligt med näring i sig på det viset. Min BVC-sköterska säger att man "ska" ha bytt ut två mål från bröstmjölk till vanlig mat vid 8 månaders ålder och jag har hakat upp mig på detta... Det enda hon verkar gilla förutom bröstmjölken är fruktpuréer och gröt, men hon äter sparsamt även av detta och blir frustrerad om hon inte får ammas efteråt.
    Vad gör vi?? Hur får man henne intresserad av riktig mat? Hur länge är det ok att helamma utan att det är någon fara för barnet?

• Svar på tråden Min dotter vill inte äta
  • Diegomama

Min tjej som snart är 9 månader har totalt vägrat äta vanlig mat. Vissa dagar har hon börjat skrika och kasta sig bara jag satt henne i stolen vid matbordet, andra har hon kunnat äta en tesked gröt eller potatis. Det har inte gjort någon skillnad om det varit något sött. MEN, sedan jag slutade nattamma för några veckor sedan har hon börjat äta stora portioner gröt, snacka om lycka!

Jag försöker nu att ge henne potatis till lunch och middag, gröt till frukost och kvällsmat. Potatis går fortfarande trögt, men nu har jag hopp!

Ge inte upp! Det kommer. Jag har suttit med tårar i ögonen för att hon absolut inte vill äta...Testa att sluta nattamma om ni inte har gjort det och låt barnet ta sin tid. Både min son, som är 3 nu och dottern har för övrigt vägrat burkmat. Det som gick hem hos sonen var fiskbullar. Jag tror på att ge mat med lite mer smak när man ser att barnet tål det.

Lycka till

• Natlie

gu va skönt och läsa om andra som har samma problem.
    min dotter e 8 månader nästa vecka och vill inte ha nåt annat än ersättning och välling... vet precis hur ni känner när man ser andra bebisar runt omkring på cafeer och så som äter hur bra som helst. hon e inte den som stoppar leksaker eller fingrar i munnen heller. och försöker man ge henne nånting som jag äter, t.ex liten bit banan så vrider hon huvudet och blir irriterad... det e jättefrustrerande. tror iofs hon skulle gilla vissa fruktpureér men vill inte ge henne för mkt sånt heller för jag e rädd att hon bara vill ha sött sen.. vad tror ni?

• deelah

Wow, trodde jag var ensam..

Har också provat allt med min envisa 7 månaders. Hon skakar på huvudet och kniper munnen,även fast jag vet att hon skulle gilla den smaken,och även om hon åt upp aaalllt jag gav henne både morgon lunch o kväll o älskade det,i en vecka i rad, så en dag för ca 2 veckor sen plötsligt vägrar hon att äta något som är babystämplat. Hemmagjort eller burk.
    Bara någon frukpure slinker ner ibland..

MEN..om det är mat som VI äter, då vill hon ha,och öppnar sin mun så fort det närmar sig,klättrar på oss för att nå mat. Jag har redan provat tricket att använda vanlig sked (hon känner igen baby skedarna), och lagt hennes mat på vår tallrik men det går inte att lura henne längre.(det gick förut)
    Tjejen har ju bara 2 små tänder och vår mat är kryddig..jag låter henne smaka bara men inte mer än så.

Hon har lite problem att dricka ur flaska också,hon föredrar att dricka ur samma glas eller mugg som vi (mycket rinner ut,men hon lär sig varje dag mer o mer).
    Nu dricker hon ändå mest ersättning, försökte med välling för att hon skulle få i sig nått mer tjockare och mättande eftersom ersättning inte gör henne så mätt numera,men hon gillar den inte lika mycket.

Suck!

Jag bara sitter och längtar tills hon blir större och får mer tänder osv så att hon kan äta kryddad mat med oss.

• 83a

"kul" att man kunnde sparka liv i någon gammal tråd, dock kunnde ju klart tråden ha handlat om något roligare men men=)

Det där med att knipa igen munnen känner jag verkligen igen. Hon gör så med ALLT. Även om det är fruktpure som hon gillar så kniper hon med munnen. Preics som om hon bara inte tänker äta om det så vore bröstmjölk på skeden. Jag får sonika peta in lite i den igenknipta munnen och då kan det lossna om jag har tur och då kan hon äta gröt med frukt en hel portion.
    Men maten??....där är det tvär stop.

Välling kan jag få i henne om den är kal och att jag sköljer själva sug delen med vatten innan varje sug....knäppt...jag vet!
    i em tänkte jag prova att ge välling ur glas. Jag uppdaterar om resultatet.

Tips som fungerat för er mottages tacksamt

• 83a

Uppdatering

Ingen framgång alls med välling i glas=( Testade pipmugg oxå men med sammaresultat=(

• kivi

samma här!!!!!

83a skrev 2010-03-31 18:11:16 följande:
    oj oj oj vad känner igen mej här!!!! Hur går det för er andra???
  • kivi
    Diegomama skrev 2010-04-01 10:51:35 följande:
    Min tjej som snart är 9 månader har totalt vägrat äta vanlig mat. Vissa dagar har hon börjat skrika och kasta sig bara jag satt henne i stolen vid matbordet, andra har hon kunnat äta en tesked gröt eller potatis. Det har inte gjort någon skillnad om det varit något sött. MEN, sedan jag slutade nattamma för några veckor sedan har hon börjat äta stora portioner gröt, snacka om lycka! Jag försöker nu att ge henne potatis till lunch och middag, gröt till frukost och kvällsmat. Potatis går fortfarande trögt, men nu har jag hopp! Ge inte upp! Det kommer. Jag har suttit med tårar i ögonen för att hon absolut inte vill äta...Testa att sluta nattamma om ni inte har gjort det och låt barnet ta sin tid. Både min son, som är 3 nu och dottern har för övrigt vägrat burkmat. Det som gick hem hos sonen var fiskbullar. Jag tror på att ge mat med lite mer smak när man ser att barnet tål det. Lycka till
    åå hur lyckades du sluta nattamma???berätta?
  • LillaAlma

hej, lägger till lite om min 9,5-månaders. Var rätt så trögstartad vad gäller mat, men efter att vi slutade nattamma vid 8 månader (som konstigt nog inte var något större problem då hon var i kraftig separationsfas och mest ville bli buren, sov inte ändå alltså.) och gick över till att hon åt av vår mat med vår gaffel så har det lossnat. Havregynsgröt med järnberikad barnyoghurt funkar bra också. Välling är svårt här, men vi upplever att lite vaniljsocker i hjälper till. När jag själv var borta två dagar för operation drack lilltjejen mycket mycket välling så jag vet ju att hon kan...

• Monna
    Pannan82 skrev 2010-02-05 22:24:32 följande:
    Skönt o höra att det finns fler..  känns ibland som man e den enda med ett barn som "matvägrar"... alla andra barn runt omkring en äter som hästar så klart man blir påverkad och lyssnar för mycket på vad BVC-tanter säger ;)Ingen fara att helamma "för" länge alltså... så länge barnen är nöjda o går upp i vikt?
    Nej, du är inte ensam. Vår dotter är 15 månader gammal och har matvägrat sedan hon var ca 5 månader och det var dags för smakportioner. Nu äter hon en bra dag ungefär lika mycket som barn "ska" äta vid 8 månaders ålder, så allt är relativt. Hon går ändå upp bra i vikt i och med att jag ammar.

Jag orkade inte heller lyssna på bvc som tjatade om att hon måste äta annan mat också och att det bara var att envisas och ge morotspuré och gröt... "Jaså minsann, men då kan ni väl ge mig lite hjälp med att få i henne det då" sa jag till dem vid 10-månaderskontrollen och dottern blåvägrade allt sådant. Bvc fick slutligen ge sig och acceptera att alla barn faktiskt inte gillar gröt, välling och söta puréer... så du är inte ensam, vi finns ute i landet som inte har kakmonster till bebisar!
  • Varm is

Jag är i samma situation som ni andra förutom att min son inte äter bra med bröstmjölk heller... Han är 8 månader och tycker inte om mat... Han kan vissa dagar äta ganska bra med gröt på kvällen och ett par halva portioner välling, men maten är det ett par matskedar som max har gått i. Oftast är det inget som går i av maten och det slutar med att han blir ledsen och får bröstet istället efteråt. Men han ammar bara ett par minuter varje gång han äter. Både jag och fadern är uppgivna och vet inte vad vi ska ta oss till. Det märks på viktkurvan att han inte går upp som han ska. Enda tipsen som vi fått från BVC är att leka mycket med honom för att få upp aptiten (vilket är omöjligt för han har full fart hela dagen, aldrig en lugn stund) och att jag inte ska amma honom på natten längre. Men... Vi har haft jätteproblem med lillpojkens sömn och han har vaknat varje timma och ammat tidigare. Vi har nu fått ner det till att bara amma vid 3-4 gånger på natten 1-2 minuter åt gången. Kan en sån liten mängd verkligen påverka dagens intag? Det har inte blivit några förändringar på dagaptiten när vi har gått från att amma 10 gånger till 4... Någon som har några tankar eller erfarenheter? Rädd att han bara ska få ännu mindre mat i sig och att mjölken ska sina.....  

Sedan till er andra som kämpar kan jag skriva några tips jag har fått från olika håll men som tyvärr inte har funkat för mig. 
    1. Att ge en fruktbit eller brödbit 15-20 minuter innan måltid för att stimulera aptiten.
    2. Ha sås till maten, typ bechamel (margarin, mjöl, mjölk)

Just ja. Sedan funkade det ganska bra en liten period för vår pojke att ge Ellas ekologiska matpåsar med äpple, morot, plasternacka som mest smakar sött. Dessa blandade vi i olja och linser för att de skulle bli bättre näringsmässigt, men det går ju att blanda i annat protein också.

Svar på tråden Min dotter vill inte äta