• Äldre 6 Feb 09:02
    13439 visningar
    15 svar
    15
    13439

    Komma hem från BB med syskon till 2,5-åring. Hur gör man det bra?

    Ni med 2 eller flera barn hemma. Hur har ni gjort då ni fått ny bebis? Jag har BF 8 mars och jag har lite funderingar på hur man ska göra det så bra som möjligt för vår dotter som är 2,5 år. Hon "vet" att mamma har bebis i magen och att hon snart får en lillebror eller lillasyster, men jag tror inte hon förstår att den verkligen ska bo här med oss jämt{#lang_emotions_smile} Vi hade vänner på besök häromdagen och då höll jag i deras 7 månaders bebis en stund. Dottern blev helt knäckt och sotis för det.. Det kändes ju sådär kul..


    Några bra tips?
  • Svar på tråden Komma hem från BB med syskon till 2,5-åring. Hur gör man det bra?
  • Äldre 6 Feb 09:08
    #1

    Nu var vår storebror lite äldre (nästan 4), men det var en stor omställning ändå.

    Vi läste mycket böcker om att få syskon innan, så att han skulle förstå att bebisen inte gick att "leka med" på en gång, utan att den mest skulle skrika, sova och bajsa.

    Medan vi var på BB blåste farmor och han upp ballonger och gjorde kalasfint "eftersom lillebror fyllde noll år" (storebrors egen förklaring). När vi kom hem hade lillebror med sig en present till sin storebror, vilket liksom flyttade fokus lite från att alla ooh:ade och aaah:ade över bebisen (vilket vi också försökte minimera i närheten av storebror.

    Efter hemkomsten såg vi noga till att storebror fick ensamtid med oss båda regelbundet (en i taget, då), så att han inte skulle bli avundsjuk på lillebror.


    So say we all
  • Äldre 6 Feb 09:16
    #2

    Mitt tips är att om dottern är "mammig" så låt pappan hålla bebisen så mycket så möjligt de första dagarna (när dottern är med) så hon känner att hon fortfarande är lika betydelsefull. När du ska amma så kan du ta med en bok och berätta för dottern hur viktigt det är att hon läser för syskonet medans du ammar, det blir hennes uppgift. Vidare kan du knåpa ihop en liten lekpåse som du tar med varje gång du ammar som hon får greja med, det viktiga är att hon är delaktig i matningen och inte känner sig utstött. Det kräver mycket av dig då man ju ofta vill "kokonga" med bebisen i början men det får man helt enkelt göra när inte stora är med. pappan kan vidare ta med sig lilla på roliga utflykter så att ni får vila! 


    Min erfarenhet är att om man ger järnet för att den stora inte ska känna sig utanför de första dagarna så blir det inte några problem. vi hade inte stora på dagis medans pappan var hemma, de första 10 dagarna, utan hon var hemma med oss. Vi berättade att vi ville att hon skulle vara hemma för annars är inte familjen hel (hon ville vissa dagar till dagis) allt för att hon skulle känna sig viktig. 
    Ta med stora vid blöjbyten, låt henne hålla bebisen, säg att det är lika mycket hennes bebis som eran osv. Ge henne massa uppmärksamhet helt enkelt! Kommer att gå toppen, även om det är en omställning. Det blir ju inte som med första barnet då man kunde gosa dygnet runt men det blir mysigt på ett annat sätt istället!!
    Lycka till och grattis till den bebisen som snart kommer:)
  • Äldre 6 Feb 09:18
    #3

    En sak till:) Säg till ALLA som kommer att de ska ha med sig något till syskonet oxå och att de minimerar fokuset på bebisen. Det föder massa avundsjuka när mor och farföräldrar blir helt betagna av bebisen och glömmer bort det barn de känt i flera år!!

  • Äldre 6 Feb 09:26
    #4

    Vår äldsta var 16 månader när lillebror föddes. Nu 9 månader sedan. Vi har inte märkt av någon avundsjuka....däremot dök lite småkonflikter upp för ungefär en månad sedan då lillebror lär sig behärska krypandet och att ställa sig upp. Plötsligt kröp han runt och tog för sig....tuggade på storebrors pusselbitar, rev hans torn och skulle på allt storebror (hans idol) sysslade med. Nu har de börjat hitta balans mellan sig igen....storebror har insett att lillebror inte längre är en "amöba" utan en ganska kul typ....om än något efterhängsen .

    Vi har hela tiden kört "tillsammans"-linjen. Har aldrig gått undan med lillebror eller så utan suttit och ammat på golvet på vår lekmadrass så att storebror kunnat vara med, peta, känna och jag har funnits tillgänglig för lek (stillsam sådan) i form av bokläsning, bygga med klossar, pussla etc. Storebror har fått vara med och hjälpa till så mycket han velat....blöjbyte, kläder etc. Lika mycket storebrors bebis som mammas och pappas. SJAL! har varit fullständigt ovärderligt. Lillebror bodde i den dygnet runt mer eller mindre första två månaderna. Kunde vara ute och klättra och åka rutschkana med storebror som vanligt.....lillebror liksom bara hängde med rätt obemärkligt för utom en och annan paus då han kom fram för mat/amning (och även han väldigt nöjd med att bara vara nära och med).

    Gjorde inga stora förändringar för storebror. Fortsatte att samsova med honom etc. Lillebror är den första han frågar efter och söker upp när han vaknar

  • Äldre 6 Feb 12:02
    #5

    Åh, vilka bra tips! Kloka föräldrar ni är allihopa!! 


    Mera mera!
  • Trolle­mora
    Äldre 6 Feb 22:41
    #6

    Jag är också nyfiken för jag har nyss kommit hem med en liten och har en "stor" pojke på 2 år ca. Han har reagerat starkt mot bebisen och han är lite osäker och otrygg just nu. Det gör ont att se att han verkar må dåligt av omställningen och jag får verlkligen tänka positivt för att inte bli helt förtvivlad. Han har alltid varit i centrum och jag kan inte ge honom ALL tid nu. Så hur gör man bäst? Är det vanligt att det blir en reaktion och hur ska man bäst hantera situationen?? Kram och tack.

  • Äldre 9 Feb 20:32
    #7

    Vår kille var också precis 2,5 år när lillebror kom. För honom blev det mer verkligt när vi plockade fram bebisens saker. Han hjälpte mig att skruva ihop vaggan, han fick bära sina gosedjur i babyskyddet osv. Sen tror jag det var bra att han hälsade på oss på BB när lillebror kom, för att han skulle få en bild av var mamma varit och var lillebror kom från...
    Väl hemma har storebror fått mest uppmärksamhet från början. Lillebror fick sina basala behov tillgodosedda, annars fick han vänta. Sen har vi varit noga med att påpeka allt som bara storebror kan göra för att lillebror är för liten...


    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • kotka
    Äldre 10 Feb 09:58
    #8
    det jag inte har skrivit i nån tråd tidigare är om just den kvällen vi kom hem med bebis. sonen är också 2,5. efter att dom hade bekantat sig lite, bytt blöja tillsammans och så, åkte pappa och sonen iväg och handlade, så jag fick vara själv med bebis och vila lite. dom köpte tårta och goood mat, och cider (vi har nästan aldrig läsk hemma) och sa att vi skulle ha lillasysterkalas. sonen fick storebrorspaket, med en film i. så åt vi gött, och på kvällen hade vi riktigt kalas i soffan med tårta och film. han ville klappa lillasyster hela tiden så han satt bredvid den som hade syster i famnen, så han kunde klappa samtidigt som han såg film. skitmysig kväll och positivt första intryck!
    sen kom jag på nu att på kvällen den första veckan, eller två, när sonen skulle sova, fick lillasyster ligga bredvid honom i hans säng en stund. hon låg på hans arm och så tog vi kort och så fick han titta. sen när hon tröttnade och började låta illa sa han "ta Aini nu, mata henne". och så somnade han gott.
    annars är mitt starkaste tips (för att jag är trött och lat) att gå igenom liknande trådar om syskon här på FL. jag har läst jättemycket bra tips faktiskt.
  • Izcee
    Äldre 10 Feb 10:10
    #9

    Mitt värkarbete med lillebror satte igång på dagen och när sonen kom hem från dagis såg han att mamma hade ont och att mammas mage såg konstig ut. Pappa fick då förklara att det var för att bebisen "knackade" så hårt från insidan av mammas mage för att han ville komma ut och leka med storebror. Sken som en sol gjorde han då och sa  "pappa, pappa måste farmor" vi hade nämligen innan berättat att när det var dags för lillebror att komma skulle mamma och pappa åka till doktorn och han skulle få sova över hos farmor och bygga koja och god mat.

    Sambon gick och lämnade sonen och sen var vi hemma ett tag till. Lillebror föddes 00.11 och sen några timmar senare åkte vi hem. Då hade vi handlat med oss en present till storebror från lillebror. Och storebror och farmor hade i sin tur fixat iordning en riktigt god fika. Så vi var där först, och storebror fick visa allt han gjort på kvällen för oss och lillebror. Sen gick vi hem tillsammans alla fyra och satte oss och mös i soffan hela kvällen.

    Har stora haft intresse för att hjälpa till har han fått göra det. har han velat hålla har han fått göra det. Har det kommit folk för att hälsa på är det han som har fått visa sin nya lillebror :)


    ღ ♥ Oliver 070104 & Samuel 090505 ♥ ღ
  • Äldre 10 Feb 11:43
    #10

    kom hem med bebis till vår tvååring i fredags. tycker inte man skall göra för stor grej av att få syskon, det ingår ju i livet. han har varit lite nyfiken men mest leker han som vanligt än så länge. han har försökt ge saker till lillsyrran och tycker det är viktigt att hon har strumpor på sig. han härmar henne också när hon gråter vi har gjort allt tillsammans de här dagarna, han har fått stå på en pall o titta på när vi bytt blöja tex. han har blivit lite ledsen några gånger när mitt knä har varit upptagen men har ändå klarat fint att vänta tills lillan ätit klart så jag kunnat ta honom. han vill gärna sitta i hennes babysitter o gunga o tycker det är orättvist när hon sover där, men på det stora hela är det än så länge väldigt lugnt. hoppas det fortsätter så!!

    vi har inte bett besökare ta med presenter, tycker det är viktigare att besökare pratar o skojar med honom som vanligt, och det har de gjort!

  • godisg­umman
    Äldre 11 Feb 09:23
    #11

    Vi hade en liten present till syskonen när vi kom hem med tredje barnet. Inget maffit eller så men en lite grej sen fick de hålla bebisen och gulla med honom. 


    idag värnar de om honom som om han vore guld.
    han är nu sex mån och den ena är tre år och den andra blir åtta i april. 
  • vill ha en till
    Äldre 12 Feb 18:47
    #12

    Våran dotter fick vara med och hämta mig och bebisen på BB och de är hon jätte stolt över =)

  • Sat 16 Jan 2021 10:12
    #13
    Flickan och kråkan skrev 2010-02-06 09:26:47 följande:

    Vår äldsta var 16 månader när lillebror föddes. Nu 9 månader sedan. Vi har inte märkt av någon avundsjuka....däremot dök lite småkonflikter upp för ungefär en månad sedan då lillebror lär sig behärska krypandet och att ställa sig upp. Plötsligt kröp han runt och tog för sig....tuggade på storebrors pusselbitar, rev hans torn och skulle på allt storebror (hans idol) sysslade med. Nu har de börjat hitta balans mellan sig igen....storebror har insett att lillebror inte längre är en "amöba" utan en ganska kul typ....om än något efterhängsen .

    Vi har hela tiden kört "tillsammans"-linjen. Har aldrig gått undan med lillebror eller så utan suttit och ammat på golvet på vår lekmadrass så att storebror kunnat vara med, peta, känna och jag har funnits tillgänglig för lek (stillsam sådan) i form av bokläsning, bygga med klossar, pussla etc. Storebror har fått vara med och hjälpa till så mycket han velat....blöjbyte, kläder etc. Lika mycket storebrors bebis som mammas och pappas. SJAL! har varit fullständigt ovärderligt. Lillebror bodde i den dygnet runt mer eller mindre första två månaderna. Kunde vara ute och klättra och åka rutschkana med storebror som vanligt.....lillebror liksom bara hängde med rätt obemärkligt för utom en och annan paus då han kom fram för mat/amning (och även han väldigt nöjd med att bara vara nära och med).

    Gjorde inga stora förändringar för storebror. Fortsatte att samsova med honom etc. Lillebror är den första han frågar efter och söker upp när han vaknar


    Hej. Detta är ett väldigt gammalt inlägg jag svarar på nu men hoppas du är aktiv fortfarande. Jag är en blivande 2barnsmamma och min son kommer vara ca 2 år och 4 månader när syskonet kommer.

    Min största ångest är sovsituationen. Jag samsover med min 2åring och vill verkligen fortsätta med det men hur gjorde du, samsov du med båda barnen ?

    Tacksam för svar. / Sandra
  • Sat 16 Jan 2021 10:24
    #14

    Vi hade en 2,5 åring hemma när syskonet föddes. Det var problemfritt. Stora fick gå på dagis som vanligt första månaden, det blev inte mycket till förändring. Den tid stora var hemma fick hon extra uppmärksamhet av mamma. När stora var på dagis var enda chansen för mig som mamma att få vila eftersom båda barnen krånglade på nätterna. Ingen avundsjuka märktes av.

  • Sat 16 Jan 2021 10:28
    #15

    Nu har jag bara varit tvåbarnsmamma till 2,5 åring och nyfödd i 11 dagar, men vi gjorde såhär och det verkar gå bra hittils;

    Då jag hade foglossning och svårt att sova i graviditeten samsov 2,5 åringen med pappa i en säng på hennes rum i flera månader. Detta blev rutinen och det normala. När lillebror kom nu så är det inte konstigt för henne att samsova med pappa och att mamma sover med babyn. Hon vill - sova mammas säng- när jag nattar, vilket betyder att vi nattar i min säng och lyfter över henne till pappas säng när hon somnat. Det fungerar bra.

    Hon är också van vid att pappa leker och busar med henne eftersom jag varit orörlig sista månaden innan förlossningen. Därför inga problem att mamma har bebisen, det tycker hon är naturligt. Men när pappa -lånar- bebis blir hon lite svartsjuk. Så då gör vi så att han går iväg utom synhåll, så leker hon och jag. Hon har blivit mer pappas flicka nu, och det är inte så konstigt. Vi tänker att när lillebror blir mer robust kan de få vara tillsammans mer. Just nu är han så liten och det är förkylningstider i fsk etc, så vi håller dem lite separerade, så får vi ta evt problem detta skapar senare.

Svar på tråden Komma hem från BB med syskon till 2,5-åring. Hur gör man det bra?