Självgående dammsugare?!
Hejsan!
Är det någon som har erfarenheter av självgående dammsugare?
Tips?
Nack/fördelar?
Tack!
Hejsan!
Är det någon som har erfarenheter av självgående dammsugare?
Tips?
Nack/fördelar?
Tack!
Vi har en. Har tyvärr inte använt den så mycket. för vi har för mycket sladdar på golvet.
Men min svärmor använder sin flitigt, hon ÄLSKAR DEN!
Den är ju perfekt när man går hemmifrån så sätter man igång den så printar du in hur länge den ska dammsuga sen när det är slut så söker den upp laddnings stationen o "somnar". Och du har ett rent golv när du kommer hem!
Lycka till
En kompis har en sådan. Han är nöjd men nackdelar är att den inte kommer åt i hörnen o det får inte vara någon kant för den kommer inte över de.
Vi har en och jag tycker den är bra till vardagsstädning men man måste ändå dammsuga med en vanlig ibland. Jag tycker att den tar hörn bra men däremot så missar den vissa ställen om den är i ett stort rum.Vi har öppen planlösning på nedre plan utan större trösklar men den hinner inte ta hela nedervåningen innan den måste laddas så vi får dela av planet till mindre rum för att det ska bli ordentligt gjort. Man får med speciella rumsavdelare. På övre plan där vi har flera rum med trösklar så får man också ta ett rum i taget. Med andra ord man får inte hela huset städat på en gång utan man får ta ett rum i taget och sedan ladda den, men den är en bra till vardagsstädning.
Är min allra BÄSTA vän Och har varit i de senaste 4 åren
Har en Roomba hemma på bottenvåningen ca:100 kvm, han fungerar helt perfekt där. Har stor öppen planlösning utan några högre trösklar.
Jag tycker han dammsuger riktigt bra (och jag är pedant)
Man kan ställa han på schema, men lättast tycker jag att sätta igång han när man åker hemifrån ett tag. Så får han i lugn och ro snurra runt Vi har även en avgränsare som jag exempelvis använder när vi har julgranen framme för att han inte ska åka in den. Den har inbyggd tippskydd så han åker inte ned för trappor eller likande utan backar istället. Sen när han är klar letar han sitt hem (laddare) backar bak och ställer sig själv på laddning
Jag kan inte se några som helst nackdelar med den!
Men som sagt klarar inte av allt för höga tröskar eller exempelvis ryamattor, även om han klarar av att dammsuga mattan, kräver den ganska mycket batteri.
I jämförelse med Electrolux Trilobite så är Roomban inte lika stark men kör man den ofta (vilket man gör iom att den är självgående) fungerar den enligt min erfarenhet lika bra. Desutom ska man inte glömma att Roomban är så mycket billigare. Den är även avsevärt lägre och kommer därför under många soffor m.m. De billiga modellerna jag sett har dock varit rejält mycket sämre och ger inte alls samma städresultat.
Mvh Emilie
Vill även tillägga att kör man den tillräckligt ofta behöver man inte tilläggs dammsuga med en vanlig... Enligt min erfarenhet
Vi har en Roomba sedan ungefär en månad tillbaka och är helnöjda med den! Vi har en del trösklar som är "normal höga" och den har inte haft några som helst problem med dem. Sen har vi bara en matta som är rätt tjock och den dammsuger den också av väldigt fint. Det anda problemet med den är att den inte helt fungerar med planlösningen då vi har 6 rum + kök på sammanlagt ca 100 kvm fördelat på ett länger område, vilket gör att den har lite svårt att hitta tillbaka till sin laddningsstation. För tillfället så kör vi mest med avgränsarna för att få det att fungera, men på helgerna, när vi är hemma och kan övervaka den så testar vi lite olika platser för laddningsstationen. Förhoppningsvis hittar vi snart den rätta platsen för den. Men som sagt var, vi är jättenöjda! Aldrig har det varit så väl dammsuget hos oss och så ofta som numera! Absolut värt vartenda öre!