Inlägg från: S Sofia |Visa alla inlägg
  • S Sofia

Akvariefiskar

Här hoppar jag in. Vi har nyss skaffat ett akvarium. 110l
    Är egentligen ganska okunnig, har läst och frågat butiker om en massa.

Nu har vi 6 st platy (två olika sorter)
    2 gurami (tror blå gurami)
    3 algätare (1 slemsugare och två fiskar)

Som sagt, jag kan inte så mycket om namnen på fiskarna.

Men nu till min fråga. En platy hona ser ut som hon bär på yngel. Vad ska jag göra nu?
    Finns det någon risk att de andra fiskarna äter upp ynglen när de kommer?

• S Sofia
    lesoth skrev 2010-04-09 09:45:27 följande:
    Jo om du har kvar honan fritt är risken stor att dom andra kalasar i sig ynglen, men köp en yngle låda som du lägger i akvariet, dom brukar kosta 29 kr, finns lite olika sorter jag gillar den i nät som man hänger över kanten på avariet men det finns dom i plast som du bara lägger ner och dom flyter omkring.
    Ska jag bara lägga ynglen där, inte honan så hon ynglar av sig där (eller vad det heter {#lang_emotions_dreamer}) Ska honan försig också vara med sina yngel?
    Ska de ha samma mat som de andra fast söndersmulat?

Ni får ursäkta om mina frågor är lite tafliga, jag är som sagt nybörjare.
  • S Sofia
    lesoth skrev 2010-04-09 10:14:18 följande:
    Lägg ned honan där innan hon får ynglena sen kan du låta henne gå däri tills ynglen blivit lite större, du kan ge samma mat men tänk på att inte övermata.
    Tack så jätte mycket för svaren!
    Ska iväg o köpa en nätlåda nu.
    Tack
  • S Sofia
    Lena skrev 2010-04-09 11:27:40 följande:
    Du flyttar platyhonan men så fort hon har ynglat flyttar du tillbaka henne för platys äter sina egna yngel. Därför är även en tvådelad yngelkasse en bra ide.
    På djuraffären i våran lilla by så hade de bara en hårdplast bytta. Men galler i halva så ynglen kan simma där medans honan är i övre halvan, ni vet säkert hur den ser ut.
    Den sätts iallafall fast i stora akvariet.

Så nu får vi vänta o se. Om hon bara är tjock eller om hon har yngel. Hur ser man det igentligen?
  • S Sofia

Nu har vi fått yngel. 3 har jag hittills sätt. Vi satte aldrig in honan i babyakvariumet för jag hade ingen aning om hon/dem var med yngel.

Jag har iallafall fångat in 2 yngel i babyakvariumet.  Jagar den tredje lilla genomskinliga saken,

Men jag har en fråga ang mina gurami. Jag har två stycken. Jag tror de är hanar båda två. Den ena jagar alltid den andra. "pickar" på den och jagar bort den.
    Finns det något sätt jag kan förhindra detta? Sätta in någon hona. Men jag vet att man inte ska ha mindre antal av honor än hanar så då måste jag köpa två honor eller  tre?

Eller något annat tips?

• S Sofia
    Lena skrev 2010-04-30 09:06:54 följande:
    Hur stort akvarium har du? Dvs har du plats att köpa in tre gurami honom. Ananrs tycker jag du ska prata med zooaffären och säga att du vill byta den ena hanen till en hona.
    Akvaret är 110 l. Har 6 platyn + 3 mini mini. och tre algätare. Så jag tror det får plats.

Frågan är om jag får byta då vi haft dem i en månad. Min son fick dem i sitt påskägg :)
  • S Sofia
    Lena skrev 2010-04-30 10:09:02 följande:
    Om ni köpte dem som ett par och de visar sig vara av samma kön är det klart ni kan byta. Vilken sorts gurami är det?
    Ja, fast det var min mamma som köpte dem och hon sa åt dem i affären att det kvittar om det var två av samma kön. Hon i affäre hade tydligen svårt att leta rätt på en av varje.

Jag vet inte vad de heter. Tror någonting med blått. Är osäker. Ska kolla upp det.
  • S Sofia
    qenzo skrev 2010-04-30 15:59:43 följande:
    Ja, blågråa med svarta prickar är det jag har.

Jag tänkte gå ner till djuraffären och höra på måndag om det finns möjlighet att byta ena hanen mot en hona.

Tack för tipsen.
Svar på tråden Akvariefiskar