Inlägg från: Anonym (skrivit) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skrivit)

ang testamente/önskemål om vårdnad om något händer vårdnadshavaren

Vi har med hjälp av en jurist skrivit ett brev där berättar vem och varför vi vill ska ta hand om vår dotter ifall något skulle hända oss, detta brev är bevittnat av två personer och vi har orginalet här hos oss samt en kopia hos min mans syster, som är den vi vill ska ta över ansvaret.

Om det sen skulle bli makens syter som får vårdnaden är en helt annan femma men enligt den jurist vi hade hjälp av så är det av stor betydelse att man som förälder har skrivit ner sitt önskemål och då gärna förklarar varför.

• Anonym (skrivit)
    Anonym (insatt) skrev 2010-02-06 22:31:18 följande:
    Men man får inte kalla en viljeyttring om vad som skall hända ens barn om man själv blir "ur stånd" för testamente .... det är i Sverig olagligt att testamentra bort sitt barn - det kan benämnas viljeyttring men är inte att betrakta som en giltig rättshandling och behöver alltså inte uppfylla specifika formkrav. Därmot står det i Föräldrabalken att en vårdnadshavares viljeyttring skall beaktas om det inte är oförenligt med barnets bästa .... FB 6 kap 10 a §: .... "Om vårdnadshavare skall förordnas efter föräldrarnas död och föräldrarna eller en av dem har gett till känna vem de önskar till vårdnadshavare, skall denna person förordnas, om det inte är olämpligt."Jag tror inte du behöver hänga upp dig såp mkt på just ordet testamente ;-
    Jag är övertygad om att de allra flesta av oss vet att man inte kan testamentera bort ett barn
  • Anonym (skrivit)

Vad konstigt det ser ut, mittinlägg hamnade i det inlägget jag citerade men för att klargöra

- Jag tror inte man behöver hänga upps ig på ordet testamente, det vet nog alla att man inte kan testamentera bort ett barn utan att det handlar om att man vill framföra sin vilja och att man sen i en diskussion som denna skriver testamente betyder ju inte att man tror att det är just ett testamente man skrivit

Svar på tråden ang testamente/önskemål om vårdnad om något händer vårdnadshavaren